Halucynogenna kombinacja filmu SF oraz college’owego porno w wersji hetero- i homoseksualnej, wzbogacona elementami magicznymi i surrealistycznymi, a wszystko okraszone spiskową teorią dziejów i cudownie sztucznymi dialogami, jakie słyszy się tylko w niskobudżetowym kinie. Oto Kaboom Gregga Arakiego. Cieszący się dwuznaczną sławą klasyk New Queer Cinema powraca w wielkim stylu fabułą eksplodującą na ekranie z siłą bomby atomowej. Historia jest zarazem prosta i skomplikowana: oglądamy perypetie 19-letniego studenta, który w rzeczywistości i w swojej wyobraźni odziera z ubrań i zahamowań ślicznych kolegów i urokliwe koleżanki. W tle dzieją się niezwykłe rzeczy, giną ciała, szaleją mordercy w gumowych maskach zwierząt, wikanki terroryzują swoje eksdziewczyny – słowem, deliryczna, a zarazem seksownie oldschoolowa estetyka nadmiaru. Kaboom to hit festiwalu Cannes, określany jako karkołomna mieszanka Buffy, Twin Peaks i Donniego Darko.
Ewa Szabłowska
Retrospektywa filmów Gregga Arakiego odbywa się z okazji premiery książki A jak Araki Natalii Gruenpeter, jej organizatorem jest Instytucja Filmowa Silesia Film w Katowicach.
A jak Araki to zbiór szkiców poświęconych wybranym motywom twórczości Gregga Arakiego, niezależnego amerykańskiego filmowca, jednego z czołowych twórców New Queer Cinema. Na książkę składają się 24 krótkie teksty inspirowane słowami kluczami ułożonymi w alfabetycznej kolejności. Idea jest przewrotna – choć sugerować może porządek, w istocie ma w sobie coś anarchistycznego. Ekscentryczna formuła książki uniemożliwia całościowe ujęcie twórczości kalifornijskiego filmowca, wprowadzając do refleksji element gry.
Książka została wydana nakładem Instytucji Filmowej Silesia Film w Katowicach. Instytucja Filmowa Silesia Film w Katowicach jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego. Zajmuje się wspieraniem produkcji filmów (Silesia Film Commission, Śląski Fundusz Filmowy), ich popularyzacją poprzez m.in. prowadzenie pięciu kin w województwie śląskim (Kino Kosmos, Kino Światowid, Kinoteatr Rialto, Kino Janosik, Kino Bałtyk) oraz archiwizacją (Filmoteka Śląska).
Urodzony w 1959 roku w Kalifornii niezależny reżyser, centralna postać ruchu New Queer Cinema. W 1987 roku Araki nakręcił za 5 tysięcy dolarów swój pierwszy film, Three Bewildered People in the Night, opowiadający o romansie między artystą, jego dziewczyną i ich przyjacielem gejem. Najsłynniejszym jego przedsięwzięciem jest Teenage Apocalypse Trilogy, na którą składają się filmy: Totally F***ed Up, Doom Generation – stracone pokolenie oraz Donikąd – nazywane przez reżysera Beverly Hills 90210 na kwasie. Najbardziej cenionym przez krytyków filmem Arakiego jest Zły dotyk, adaptacja prozy Scotta Heima w nietypowy sposób opowiadająca o pedofilii i jej skutkach.
1987 Three Bewildered People in the Night
1993 Totally F***ed Up
1995 Doom Generation – stracone pokolenie / The Doom Generation
1997 Donikąd / Nowhere
2000 This Is How the World Ends (TV)
2004 Zły dotyk / Mysterious Skin
2007 Ciastko z niespodzianką / Smiley Face
2010 Kaboom