Spotkania na krańcach świata: reżyserka Gina Abatemarco bierze przykład z Wernera Herzoga i wyrusza z kamerą w miejsce, o którym dawno już zapomniano. W swoim pełnometrażowym debiucie - jego zrobienie zajęło jej aż siedem lat - pokazuje życie plemienia Inupiaq, wywiezionego przez rząd amerykański na małą wysepkę w stanie Alaska i pozostawionego na pastwę bezlitosnej natury. Choć dla żyjących na niej od dziesięcioleci Inuitów Kivalina stała się domem, obecnie muszą zmierzyć się z problemami, które nie zależą od nich. Postępująca zmiana klimatu sprawia, że ich wyspie grozi zatonięcie, a wielki przemysł zaczyna eksploatować niedostępne do niedawna tereny. Zagrożona przez sztormy wioska pozostawiona jest sama sobie - nikt nie interesuje się losem jej mieszkańców. Gina Abatemarco portretuje chylący się ku upadkowi świat, w którym tradycja zderza się z biurokracją, a walka starszych o zachowanie własnej tożsamości nie znajduje zrozumienia u marzących o innej przyszłości młodych. W obliczu nadchodzących zmian Inupiaqom nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać na zbliżający się koniec. A przy okazji choć trochę cieszyć się życiem.
Marta Bałaga
Amerykańska reżyserka i producentka. Założycielka firmy producenckiej Savor Terra Films oraz współzałożycielka festiwalu Fusion Film Festival. Jako asystentka współpracowała w 2006 roku przy Czarnej Dalii w reżyserii Briana De Palmy. Jej krótki metraż My Super Sea Wall zdobył wyróżnienie Berlin Today Award. Jej pełnometrażowy debiut Kivalina powstał dzięki wsparciu takich instytucji jak Tribeca All Access oraz IFP Filmmaker Labs, a premierę miał na festiwalu w Berlinie.
2008 Belle Abandonee (short)
2009 My Super Sea Wall (short)
2013 Indiginous Terra Madre (short)
2016 Kivalina