repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
The Kid, reż. Charlie Chaplin

O projekcie

Pierwsza edycja projektu "Akademia Filmowa - Historia Kina Światowego" we Wrocławiu trwała od października 2012 do czerwca 2016 roku. Było to, po Warszawie, drugie w Polsce, czteroletnie studium historii filmu światowego. Projekt powstał z inicjatywy DKF Kwant, a organizowany był przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty we współpracy z Filmoteką Narodową.

Kurs Akademii Filmowej skierowany był do studentów zainteresowanych rozwijaniem wiedzy o tematykę filmową oraz do wszystkich chętnych, niezależnie od wieku czy wykształcenia. Słuchacze Akademii chronologicznie poznali najważniejsze etapy historii światowego filmu, rozwój gatunków filmowych, języka filmowego, zapoznali się z kształtowaniem się dramaturgii, narracji i estetyki filmowej, z powstaniem nowych stylów, kierunków i szkół filmowych. Akademia Filmowa uzupełniła dużą lukę w zakresie edukacji filmowej wśród młodzieży i dorosłych we Wrocławiu, a także ich przygotowania do pełniejszego i bardziej świadomego odbioru dzieł kultury wysokiej. Stanowiła także doskonałą ofertę dla osób, które pragną poznać historię kina i obejrzeć najważniejsze dzieła filmowe na dużym ekranie.

Wykładowcami na Akademii byli wybitni profesorowie nauk humanistycznych z ośrodków akademickich z całej Polski, uznani filmoznawcy, kulturoznawcy i krytycy filmowi, gdyż kurs zakładał systematyczną, na poziomie akademickim, edukację dotyczącą historii kina światowego. Cotygodniowe zajęcia (we wtorki o godz. 17:00) składały się z około godzinnego akademickiego wykładu oraz projekcji zazwyczaj dwóch filmów pełnometrażowych. Każdy semestr Akademii był traktowany jako osobny kurs i dla chętnych kończył się egzaminem i zaliczeniem na ocenę. Akademia była honorowana jako przedmiot fakultatywny i/lub ponadprogramowy na wybranych wrocławskich uczelniach (wraz z 3 punktami ECTS), a jej opiekunem naukowym Małgorzata Kozubek - filmoznawca, dr nauk humanistycznych, związana z Uniwersytetem Wrocławskim.

Podczas pierwszego roku nauki uczestnicy kursu poznali historię kina niemego, dzieła pierwszych mistrzów (Charles Chaplin, David Wark Griffith, Carl Theodor Dreyer) oraz zostały im przybliżone takie zjawiska, jak niemiecki ekspresjonizm filmowy, początki awangardy filmowej, szkoła skandynawska czy radzieckie kino propagandowe. Drugi rok nauki przybliżył początki kina dźwiękowego w Hollywood, Francji, ZSRR i Polsce, pojawiły się zagadnienia kina gatunków i realizmu poetyckiego oraz nazwiska legend kina: Orsona Wellesa, Alfreda Hitchcocka, Jeana Renoira czy Franka Capry. Program trzeciego roku kursu obejmował kino powojenne (m.in. neorealizm włoski, fenomen kina japońskiego), nowofalowe poszukiwania we Francji, Czechosłowacji, Polsce, Wielkiej Brytanii i USA, kino wielkich osobowości światowego kina (Ingmar Bergman, Robert Bresson, Luis Buñuel, Michelangelo Antonioni) oraz zmierzch klasycznego Hollywoodu. Czwarty rok studium to zajęcia poświęcone twórczości mistrzów, od Felliniego, Pasoliniego, Polańskiego, Tarkowskiego, Formana, Saury, Allena czy Herzoga, po mniej znane, a równie ważne nazwiska, takie jak Ilia Awerbach, Nagisa Oshima, Aleksandar Petrović, András Kovacs. W ostatnim semestrze uczestnicy poznali wybrane zjawiska współczesnego kina, m.in. globalne Hollywood, nowe kino niemieckie, postmodernizm filmowy, manifest Dogma 95, realizm magiczny czy filmowy neomodernizm.

PROGRAM AKADEMII FILMOWEJ - HISTORII KINA ŚWIATOWEGO


1 semestr (październik 2012 - luty 2013):

  • Początki kina we Francji

  • Pierwszy gatunek: burleska i jej początki

  • Buster Keaton: człowiek z kamienną twarzą

  • Western: amerykański gatunek narodowy

  • Pierwszy mistrz kina: David Wark Griffith

  • Niemiecki ekspresjonizm filmowy

  • Niemiecki ekspresjonizm filmowy: Fritz Lang

  • Psychologizm Kammerspielu

  • Szkoła skandynawska

  • Francuski impresjonizm filmowy

  • Awangarda filmowa we Francji i w Niemczech

  • Egzamin i zaliczenie

2 semestr (luty - czerwiec 2013):

  • Erich von Stroheim

  • Charles Chaplin i burleska filozoficzna

  • Carl Theodor Dreyer

  • Rene Clair i Abel Gance

  • Rosja po rewolucji: klasycy

  • Rosja: inne spojrzenie

  • Między awangardą a propagandą

  • Europejscy emigranci w USA - część I

  • Europejscy emigranci w USA - część II

  • King Vidor

  • Josef von Sternberg

  • Gwiazdy kina niemego: Gloria Swanson i Rudolf Valentino

  • Egzamin i zaliczenie

3 semestr (październik 2013 - luty 2014):

  • Początki kina dźwiękowego

  • Awangarda

  • Nowe gatunki: film gangsterski i musical

  • Burleska amerykańska

  • Gwiazdy Hollywoodu

  • Komedie obyczajowe Franka Capry

  • Drogi filmu francuskiego

  • Kino Williama Wylera

  • Arcydzieła Chaplina

  • Fritz Lang w Niemczech i na emigracji

  • Wszystkie barwy świata: film i kolor

  • Egzamin i zaliczenie

4 semestr (marzec - czerwiec 2014):

  • Jean Renoir - realista

  • Realizm poetycki Marcela Carné

  • Czarny film amerykański

  • Film polski w okresie międzywojennym

  • Hitchcock: klasyk filmu kryminalnego

  • Film propagandowy w III Rzeszy

  • Film angielski podczas wojny

  • Kino Orsona Wellesa

  • Historyczne freski Siergieja Eisensteina

  • Klasyczny western

  • Egzamin i zaliczenie

5 semestr (październik 2014 - luty 2015):

  • Neorealizm: zapowiedzi i początki

  • Dramaty codzienności. De Sica

  • Neorealizm oswojony i przekroczenia nurtu

  • Echa wojny w Europie

  • Komedia francuska

  • Odcienie westernu

  • W Nowym Yorku i Hollywood

  • Młodzi skłóceni z życiem

  • Wielcy Japończycy

  • Telewizyjne wpływy w filmie

  • Twórczość Luisa Buñuela

  • Egzamin i zaliczenie

6 semestr (marzec - czerwiec 2015):

  • Awangarda nowojorska

  • Twórczość Roberta Bressona

  • Francuska Nowa Fala - część I

  • Francuska Nowa Fala - część II

  • Twórczość Michelangelo Antonioniego

  • Rosyjskie obrachunki z wojną

  • Twórczość Ingmara Bergmana

  • Twórczość Federico Felliniego

  • Młodzi gniewni w Anglii

  • Polska Szkoła Filmowa - część I

  • Polska Szkoła Filmowa - część II

  • Nowa Fala w Czechosłowacji

  • Egzamin i zaliczenie

7 semestr (październik 2015 - luty 2016) :

  • Mistrzowie kina włoskiego - Pier Paolo Pasolini i Luchino Visconti

  • Amerykańskie kino drogi - Bob Rafelson i Arthur Penn

  • Amerykańskie kino kontestacji - Stanley Kubrick i Sam Peckinpah

  • Koniec Hollywood - Elia Kazan i Peter Bogdanovich

  • Kino rosyjskie - Ilia Awerbach i Andriej Tarkowski

  • Emigranci - Miloš Forman i Roman Polański

  • Kino niemieckie - Volker Schlöndorff i Rainer Werner Fassbinder

  • Włoskie kino kontestacji - Marco Bellocchio i Bernardo Bertolucci

  • Brytyjskie kino społeczne - Ken Loach i Mike Leigh

  • Kino hiszpańskie - Carlos Saura i Pedro Almodóvar

  • Mistrzowie kina amerykańskiego część I - Francis Ford Coppola i Robert Altman

  • Mistrzowie kina amerykańskiego część II - Martin Scorsese i Woody Allen

  • Egzamin i zaliczenie

8 semestr (marzec - czerwiec 2016):

  • Kino Nowej Przygody - Steven Spielberg i George Lucas

  • Globalne Hollywood - James Cameron i Ridley Scott

  • Nowe kino niemieckie - Wim Wenders i Werner Herzog

  • Postmodernizm filmowy - Quentin Tarantino i Tim Burton

  • Dogma 95 - Lars von Trier i Thomas Vinterberg

  • Filmy zagadki - Peter Weir i Wojciech Marczewski

  • Kino japońskie - Nagisha Oshima i Takeshi Kitano

  • Realizm magiczny - Emir Kusturica i Jiri Menzel

  • Generacja X - Richard Linklater i Kevin Smith

  • Musicale - Jim Sharman i Bob Fosse

  • Filmowy neomodernizm - Theodoros Angelopoulos i Bracia Dardenne

  • Egzamin i zaliczenie

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!