film
   
Christa i Samantha Fuller Masterclass
Christa and Samantha Fuller Masterclass
/ 90’
Seanse - kup bilet:
27 paź

Opis filmu

Spotkanie z muzą i żoną oraz córką bohatera retrospektywy Samuela Fullera (moderator: Marcin Pieńkowski).

Samuel Fuller urodził się w 1912 roku w Worcester (Massachusetts) w żydowskiej rodzinie. Jeden z najbardziej twórczych amerykańskich reżyserów filmowych. Już w wieku 13 lat pracował dla "New York Journal" jako copyboy. W wieku 17 lat był reporterem od spraw kryminalnych w "San Diego Sun". W latach 30. XX wieku udało mu się wydać trzy powieści. Pisał już wtedy pierwsze scenariusze filmowe. Za jego debiut scenariuszowy uznaje się musical Hats Off (1936). Podczas II wojny światowej Fuller służył w armii USA na terenie północnej Afryki i we Włoszech. Brał udział w lądowaniu aliantów w Normandii. Nagrodzono go m.in. Brązową i Srebrną Gwiazdą za odwagę. Po wojnie wrócił do swojej profesji w Hollywood i już w 1949 roku zadebiutował jako reżyser westernu I Shot Jesse James. W latach 50. specjalizował się w westernach i filmach wojennych. Po premierze The Steel Helmet (pierwszy film o wojnie w Korei 1950-1953) został oskarżony o komunizm i antyamerykanizm. Dzięki sukcesowi filmu Fullerem zainteresowała się wytwórnia 20th Century Fox, która umożliwiła mu realizację siedmiu kolejnych produkcji, m.in. Park Row, Kieszonkowiec z South Street i Czterdzieści rewolwerów.

Na przełomie lat 50. i 60. reżyserował filmy z mniejszymi budżetami, ale wciąż wywoływał kontrowersje. Najpierw Shock Corridor (1963) rozgrywający się w szpitalu psychiatrycznym. Następnie The Naked Kiss (1964) - biografia prostytutki, która próbuje zacząć wszystko od nowa. W latach 1967-1980 zrealizował tylko jedną produkcję, z której koniec końców kazał wykreślić swoje nazwisko. Wrócił do reżyserowania na początku lat 80. Najpierw autobiograficzna Wielka czerwona jedynka odwołująca się do doświadczeń reżysera z okresu służby wojskowej. Niestety film został przemontowany bez jego zgody. W 1981 roku stworzył Białego psa na podstawie powieści Romaina Gary'ego. Ponownie doszło do skandalu, a film nie miał dystrybucji w USA. Dla Fullera to rasistowskie doświadczenie skończyło się wyjazdem do Francji, gdzie wyreżyserował już tylko dwa filmy. Krótko przed śmiercią wrócił do USA. Zmarł w 1997 roku.

Pojawił się w epizodzie w Szalonym Piotrusiu Jeana-Luca Godarda, w którym odpowiada na pytanie Jeana-Paula Belmondo, czym jest kino: A film is like a battleground. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska


Meet the wife and daughter of the late Samuel Fuller (moderated by Marcin Pieńkowski).

Samuel Fuller was born in 1912 to a Jewish family in Worcester, Massachusetts. He was one of the most progressive American film directors of all time. He got a job working as a copyboy for the "New York Journal"at the tender age of 13. Just four years later, he was working as a crime reporter for the "San Diego Sun". In the 1930s, he published three works of pulp fiction, and he was also already writing his first screenplays. Hats Off (1936) is recognized as his first screenplay. In World War II, he served in the US Army in North Africa and Italy, and he took part in the Allied landing in Normandy. He was awarded a Bronze Star and Silver Star for bravery, among other medals. After the war, he went back to Hollywood and made his directorial debut in 1949 with the Western I Shot Jesse James. During the 1950s, he specialized in Westerns and war movies. Following the premiere of The Steel Helmet (the first film about the Korean War/1950-1953), he was accused of being a communist and anti-American. Thanks to the film's success, Twentieth Century Fox took an interest in Fuller, which enabled him to make seven more productions, including Park RowPickup on South Street and Forty Guns

At the end of the 1950s and beginning of the 1960s, he directed films with smaller budgets, but he remained controversial. First, there wasShock Corridor (1963), which takes place in a psychiatric hospital. Then came The Naked Kiss (1964), about a prostitute who tries to make a new beginning. Between 1967 and 1980, he made only one film, on which he wasn't ultimately credited. He returned to directing in the early 1980s, first with the autobiographical The Big Red One, which drew on the director's experiences during his military service. Unfortunately, the film was re-edited without his consent. In 1981, he made White Dog, based on a novel by Romain Gary. There was yet another scandal, and the film was not distributed in the United States. As a result of this racist experience, Fuller left for France, where he directed only two films. He returned to the United States shortly before his death in 1997.

He appeared in an episode of Jean-Luc Godard'sPierrot le Fou in which Jean-Paul Belmondo asked him, What is a movie? A movie is like a battleground, was his response. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska

Informacje o reżyserze

stopka

barwa: kolor
Ana, mon amour 
Cãlin Peter Netzer, Rumunia, Niemcy, Francja 2016
Blade Runner 2049 
Denis Villeneuve, Wielka Brytania, Kanada, USA 2017
Fantastyczna kobieta 
Sebastián Lelio, Chile, Hiszpania, USA, Niemcy 2017
Goodbye Berlin 
Fatih Akin, Niemcy 2016
MIASTOmovie#5: Barbicania 
MIASTOmovie#5
Ila Bêka, Louise Lemoine, Wielka Brytania 2014
Nasz najlepszy rok 
Cédric Klapisch, Francja 2017
Patti Cake$ 
Geremy Jasper, USA 2017
Photon 
Norman Leto, Polska 2017
Pierwszy śnieg 
Tomas Alfredson, Wielka Brytania 2017
Pomiędzy nami góry 
Hany Abu-Assad, USA 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
Villads 
Frederik Meldal Nørgaard, Dania 2015
Zgoda 
Maciej Sobieszczański, Polska 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.