film
     
Titicut Follies
reż. Frederick Wiseman / USA 1967 / 84’
Seanse - kup bilet:
25 paź
28 paź

Nagrody

Mannheim-Heidelberg IFF 1967 - Mannheim Film Ducat; Festival Dei Popoli 1967 - Best Film Dealing with the Human Condition Award

Opis filmu

W 1967 roku Frederick Wiseman zadebiutował jednym z najsłynniejszych dokumentów w historii kina, który pozostał też najbardziej kontrowersyjnym dziełem w jego dorobku. Titicut Follies – zbiorowy portret pacjentów i personelu stanowego szpitala psychiatrycznego w Massachusetts dla sprawców czynów karalnych – jest prawdopodobnie jedynym amerykańskim filmem zatrzymanym przez cenzurę z powodów innych niż obsceniczność lub bezpieczeństwo narodowe. Nie cofając się przed drastycznością, film ujawnia wstrząsające warunki, w jakich żyją pacjenci-więźniowie, rejestruje też przypadki ewidentnego okrucieństwa strażników. Tak częste tu pozbawienie „podopiecznych" ubrań wydaje się natarczywą wizualną manifestacją odarcia z ludzkiej godności. W słynnej sekwencji przymusowego karmienia pacjenta obrazy jego rozciągniętego ciała przeplatają się z ujęciami podobnie ułożonego, lecz martwego już ciała tego samego pacjenta, przygotowywanego do pogrzebu. Szpital i władze stanowe miały twórcy wiele do zarzucenia, przy czym najcięższe oskarżenia odnosiły się do istotnego dylematu: prawo pacjentów do prywatności kontra prawo obywateli do informacji o tym, co dzieje się w instytucji publicznej.

Maciej Nowicki (Watch Docs)


In 1967, Frederick Wiseman made his debut with one of the most famous documentary films in the history of cinema, which still remains the most controversial of all his works. The Titicut Follies, a collective portrait of patients and staff at the Bridgewater Hospital for the Criminally Insane, is probably the only American film censored for reasons other than obscenity or national security. Without eschewing drastic scenes, the film reveals shocking conditions in which prisoner-patients live, and records cases of apparent cruelty by the guards. The hospital's propensity to strip inmates of clothes is an insidious visual metaphor for how it deprives them of human dignity. In the famous scene of forced feeding through the nose, the images of an outstretched body are intercut with shots of the same man, laid out in the same manner, but now dead. The hospital and state authorities had plenty of gripes against the director, with the heaviest accusations being related to a significant dilemma - the patient's right to privacy versus the public's right to know what is happening in public institutions. 

Maciej Nowicki (Watch Docs)

Informacje o reżyserze

Frederick Wiseman

Urodzony w 1930 roku amerykański dokumentalista. Od kilkudziesięciu lat z żelazną konsekwencją portretuje amerykańskie instytucje publiczne. W szczegółach odsłania mechanizmy leżące u podstaw systemów szkolnictwa, więziennictwa, gastronomii, przemysłu rozrywkowego i opieki zdrowotnej. Wiseman od lat pracuje według jednego modelu: kolekcjonuje około stu godzin materiału, który nagrywa bez wcześniejszego scenariusza, nie robi wywiadów ze swoimi bohaterami, nie dodaje muzyki ani komentarza. Liczy się tylko rejestracja i montaż, na który reżyser przeznacza cały rok przy każdym projekcie. Filmy Wisemana (nagradzane na festiwalach w Wenecji, Cannes i Berlinie), przypominające wizualne eseje, dziś zaliczane są do klasyki gatunku.


Born in 1930, American documentary filmmaker. For several decades, with absolute consistence, he has been making portraits of American public institutions, especially exposing mechanisms which underlie the systems of education, prisons, catering, entertainment and medical care in the USA. For many years, Wiseman has been working in a single model: gathering about one hundred hours of material recorded with no prior screenplay, he does not interview the characters, add music or commentary. Only recording and editing count and the director assigns an entire year for each project. Wiseman’s films (awarded at festivals in Venice, Cannes and Berlin), are like visual essays. Nowadays they are treated as classic pieces of their genre.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1967 Titicut Follies (doc.)

1968 High School (doc.)

1969 Hospital (doc.)

1975 Welfare (doc.)

1980 Model (doc.)

1983 The Store (doc.)

1989 Near Death (doc.)

1993 ZOO (doc.)

1997 Public Housing (doc.)

2003 Domestic Violence (doc.)

2009 La Danse (doc.)

stopka

reżyseria: Frederick Wiseman
scenariusz: Frederick Wiseman
zdjęcia: John Marshall
montaż: Alyne Model, Frederick Wiseman
produkcja: Bridgewater Film Company
właściciel praw: Zipporah Films
nagrody: Mannheim-Heidelberg IFF 1967 - Mannheim Film Ducat; Festival Dei Popoli 1967 - Best Film Dealing with the Human Condition Award
język: angielski
barwa: kolor
Beksińscy. Album wideofoniczny 
Marcin Borchardt, Polska 2017
Cicha noc 
Piotr Domalewski, Polska 2017
Coco (dubbing) 
Lee Unkrich, Adrian Molina, USA 2017
Films For Food: Boginie jedzenia 
Films for Food
Vérane Frédiani, Francja 2016
Komunia 
Anna Zamecka, Polska 2016
Louise nad morzem 
Jean-François Laguionie, Belgia, Francja 2016
Manifesto 
Julian Rosefeldt, Niemcy, Austria 2017
Najlepszy 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Nie jestem twoim murzynem 
Raoul Peck, Szwajcaria, Francja, Belgia, USA 2016
Paddington 2 (dubbing) 
Paul King, Wlk. Brytania, Francja 2017
Pierwsza gwiazdka 
Timothy Reckart, USA 2017
Serce miłości 
Łukasz Ronduda, Polska 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
Wojna płci 
Jonathan Dayton, Valerie Faris, USA 2017
Zimowe przygody Jill i Joy 
Saara Cantell, Finlandia 2015
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.