Środkowa część Teenage Apocalypse Trilogy Arakiego, zapowiadana jako pierwsza heteroseksualna produkcja twórcy ruchu New Queer Cinema, jest wariacją na temat kina drogi i historii o seryjnych mordercach. Film otwiera intensywna sekwencja klubowa, w której stroboskopy miesza się dudniącym kawałkiem Nine Inch Nails. Na imprezie poznajemy Amy Blue i Jordana White'a, parę młodych ludzi poszukujących mocnych wrażeń. Wkrótce dołącza do nich tajemniczy, wytatuowany Xavier Red, z którym bohaterowie nawiążą burzliwą erotyczną relację. Stracone pokolenie było najbardziej kontrowersyjnym filmem Arakiego, wzbudzającym skrajne reakcje widzów i krytyków, od świętego oburzenia po obwołanie reżysera nowym Pasolinim. Z perspektywy dwóch dekad Stracone pokolenie wydaje się kwintesencją filmów indie lat 90.: wystylizowane dialogi, ultrafiolet i dekadencko piękni bohaterowie, których ulubionym zajęciem jest chodzenie do sklepu, nadużywanie substancji psychoaktywnych i eksplorowanie własnej seksualności.
Ewa Szabłowska
Retrospektywa filmów Gregga Arakiego odbywa się z okazji premiery książki A jak Araki Natalii Gruenpeter, jej organizatorem jest Instytucja Filmowa Silesia Film w Katowicach.
A jak Araki to zbiór szkiców poświęconych wybranym motywom twórczości Gregga Arakiego, niezależnego amerykańskiego filmowca, jednego z czołowych twórców New Queer Cinema. Na książkę składają się 24 krótkie teksty inspirowane słowami kluczami ułożonymi w alfabetycznej kolejności. Idea jest przewrotna – choć sugerować może porządek, w istocie ma w sobie coś anarchistycznego. Ekscentryczna formuła książki uniemożliwia całościowe ujęcie twórczości kalifornijskiego filmowca, wprowadzając do refleksji element gry.
Książka została wydana nakładem Instytucji Filmowej Silesia Film w Katowicach. Instytucja Filmowa Silesia Film w Katowicach jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego. Zajmuje się wspieraniem produkcji filmów (Silesia Film Commission, Śląski Fundusz Filmowy), ich popularyzacją poprzez m.in. prowadzenie pięciu kin w województwie śląskim (Kino Kosmos, Kino Światowid, Kinoteatr Rialto, Kino Janosik, Kino Bałtyk) oraz archiwizacją (Filmoteka Śląska).
Urodzony w 1959 roku w Kalifornii niezależny reżyser, centralna postać ruchu New Queer Cinema. W 1987 roku Araki nakręcił za 5 tysięcy dolarów swój pierwszy film, Three Bewildered People in the Night, opowiadający o romansie między artystą, jego dziewczyną i ich przyjacielem gejem. Najsłynniejszym jego przedsięwzięciem jest Teenage Apocalypse Trilogy, na którą składają się filmy: Totally F***ed Up, Doom Generation – stracone pokolenie oraz Donikąd – nazywane przez reżysera Beverly Hills 90210 na kwasie. Najbardziej cenionym przez krytyków filmem Arakiego jest Zły dotyk, adaptacja prozy Scotta Heima w nietypowy sposób opowiadająca o pedofilii i jej skutkach.
1987 Three Bewildered People in the Night
1993 Totally F***ed Up
1995 Doom Generation – stracone pokolenie / The Doom Generation
1997 Donikąd / Nowhere
2000 This Is How the World Ends (TV)
2004 Zły dotyk / Mysterious Skin
2007 Ciastko z niespodzianką / Smiley Face
2010 Kaboom