film
 
Szpieg z ulicy Beethovena
Dead Pigeon on Beethoven Street
reż. Samuel Fuller / Niemcy 1972 / 128’
polska premiera
Seanse - kup bilet:
27 paź
29 paź

Obsada

Christa Lang, Glenn Corbett, Sieghardt Rupp, Anton Diffring, Stéphane Audran

Opis filmu

Reżyserska wersja Szpiega... będzie nie lada atrakcją dla miłośników satyry politycznej. Na początku lat 70. Fuller napisał scenariusz do 24. odcinka popularnego serialu Miejsce zbrodni, a następnie go wyreżyserował. Podjął się tego nietypowego zadania pod warunkiem, że produkcja będzie też pokazywana w kinach. Zostały więc nakręcone dwie wersje, telewizyjna i kinowa, dłuższa o 26 minut. Ta druga zawiera humorystyczną scenę otwierającą, w której aktorzy i filmowcy pojawiają się w karnawałowych strojach, w tym sam Fuller przebrany za klowna. 

Szpieg... to historia amerykańskiego detektywa, który jedzie do Niemiec w celu zbadania morderstwa swojego wspólnika. Mężczyzna zostaje na miejscu wplątany w skandal polityczny z udziałem call girl. Fabuła filmu była zainspirowana znaną z pierwszych stron gazet aferą Profumo, którą Fuller wzbogacił o wiele wątków. Fuller i wcielający się w główną rolę Glenn Corbett współpracowali już wcześniej przy filmie z 1959 roku - Crimson Kimono. Z kolei Niemka Christa Lang, żona Fullera, doskonale poradziła sobie z rolą władającej kilkoma językami femme fatale. Co ciekawe, reżyser przemycił do filmu scenę z Alphaville Godarda, w którym kilka lat wcześniej Christa zagrała. To nie jedyne ciekawe rozwiązanie. Fuller wykorzystał również scenę z Rio Bravo i film nakręcony amatorską kamerą podczas karnawału w Kolonii. Długie ujęcia z użyciem szerokokątnych obiektywów wykonane przez polskiego operatora Jerzego Lipmana dodały Szpiegowi… realizmu, natomiast muzyka słynnego krautrockowego zespołu CAN doskonale buduje napięcie.

Samantha Fuller

Digitally remastered long version courtesy of the UCLA Film & Television Archive.


Recently restored to Fuller's intended length, this film is a extravagant experience for anyone ready to laugh along with a political satire set in Germany. In the early 70's, Fuller wrote and directed episode 24 of the very first season of Tatort, the popular TV crime series and currently the longest running German TV show still much awaited by it's loyal audience on Sunday nights. Fuller agreed to this unusual offer under condition that he could create a lengthier cut planned for a theatrical release. Hence, two versions were made running about 26 minutes difference.The long version contains a humorous opening credit sequence that sets the ironic tone of the film by introducing the cast and crew in carnival costumes including Fuller as a cigar smoking clown. 

The plot surrounds an American detective who travels to Germany to investigate his the assassination of his partner. He winds up in a political black-mail ring involving a german call-girl. The film was inspired from the scandal of the Profumo affair that had previously flooded newspaper headlines. Fuller added many twists to this Tatort episode right from the beginning by injuring Sieghardt Rupp, the lead german detective and replacing him with Glenn Cobett as Sandy the american. Fuller and Cobett had collaborated before in Crimson Kimono ('59) and both were pleased to surprise the audience with something unlike anything they'd ever seen before. Christa Lang, Fuller's german wife was a perfect fit to embody the charming multi-lingual femme fatale. As a wink to Christa's previous work and to Jean Luc Godard, Fuller slipped in a clip with Christa pickpocketing Akim Tamiroff in Alphaville. Another clip from Rio Bravo is among the eccentric mixed media Fuller chose to insert along with photographic documentation and footage shot with his 16mm camera during the carnival in Cologne. Polish cinematographer, Jerzy Lipmans' fluid use of long takes with wide-angle lenses convey a realistic approach and the famous Krautrock band CAN adds to the suspenseful pulse of this crime mystery.

Samantha Fuller

Digitally remastered long version courtesy of the UCLA Film & Television Archive.

Informacje o reżyserze

Samuel Fuller

Samuel Fuller urodził się w 1912 roku w Worcester (Massachusetts) w żydowskiej rodzinie. Jeden z najbardziej twórczych amerykańskich reżyserów filmowych. Już w wieku 13 lat pracował dla "New York Journal" jako copyboy. W wieku 17 lat był reporterem od spraw kryminalnych w "San Diego Sun". W latach 30. XX wieku udało mu się wydać trzy powieści. Pisał już wtedy pierwsze scenariusze filmowe. Za jego debiut scenariuszowy uznaje się musical Hats Off (1936). Podczas II wojny światowej Fuller służył w armii USA na terenie północnej Afryki i we Włoszech. Brał udział w lądowaniu aliantów w Normandii. Nagrodzono go m.in. Brązową i Srebrną Gwiazdą za odwagę. Po wojnie wrócił do swojej profesji w Hollywood i już w 1949 roku zadebiutował jako reżyser westernu I Shot Jesse James. W latach 50. specjalizował się w westernach i filmach wojennych. Po premierze The Steel Helmet (pierwszy film o wojnie w Korei 1950-1953) został oskarżony o komunizm i antyamerykanizm. Dzięki sukcesowi filmu Fullerem zainteresowała się wytwórnia 20th Century Fox, która umożliwiła mu realizację siedmiu kolejnych produkcji, m.in. Park Row, Kieszonkowiec z South Street i Czterdzieści rewolwerów.

Na przełomie lat 50. i 60. reżyserował filmy z mniejszymi budżetami, ale wciąż wywoływał kontrowersje. Najpierw Shock Corridor (1963) rozgrywający się w szpitalu psychiatrycznym. Następnie The Naked Kiss (1964) - biografia prostytutki, która próbuje zacząć wszystko od nowa. W latach 1967-1980 zrealizował tylko jedną produkcję, z której koniec końców kazał wykreślić swoje nazwisko. Wrócił do reżyserowania na początku lat 80. Najpierw autobiograficzna Wielka czerwona jedynka odwołująca się do doświadczeń reżysera z okresu służby wojskowej. Niestety film został przemontowany bez jego zgody. W 1981 roku stworzył Białego psa na podstawie powieści Romaina Gary'ego. Ponownie doszło do skandalu, a film nie miał dystrybucji w USA. Dla Fullera to rasistowskie doświadczenie skończyło się wyjazdem do Francji, gdzie wyreżyserował już tylko dwa filmy. Krótko przed śmiercią wrócił do USA. Zmarł w 1997 roku.

Pojawił się w epizodzie w Szalonym Piotrusiu Jeana-Luca Godarda, w którym odpowiada na pytanie Jeana-Paula Belmondo, czym jest kino: A film is like a battleground. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska


Samuel Fuller was born in 1912 to a Jewish family in Worcester, Massachusetts. He was one of the most progressive American film directors of all time. He got a job working as a copyboy for the "New York Journal"at the tender age of 13. Just four years later, he was working as a crime reporter for the "San Diego Sun". In the 1930s, he published three works of pulp fiction, and he was also already writing his first screenplays. Hats Off (1936) is recognized as his first screenplay. In World War II, he served in the US Army in North Africa and Italy, and he took part in the Allied landing in Normandy. He was awarded a Bronze Star and Silver Star for bravery, among other medals. After the war, he went back to Hollywood and made his directorial debut in 1949 with the Western I Shot Jesse James. During the 1950s, he specialized in Westerns and war movies. Following the premiere of The Steel Helmet (the first film about the Korean War/1950-1953), he was accused of being a communist and anti-American. Thanks to the film's success, Twentieth Century Fox took an interest in Fuller, which enabled him to make seven more productions, including Park RowPickup on South Street and Forty Guns

At the end of the 1950s and beginning of the 1960s, he directed films with smaller budgets, but he remained controversial. First, there wasShock Corridor (1963), which takes place in a psychiatric hospital. Then came The Naked Kiss (1964), about a prostitute who tries to make a new beginning. Between 1967 and 1980, he made only one film, on which he wasn't ultimately credited. He returned to directing in the early 1980s, first with the autobiographical The Big Red One, which drew on the director's experiences during his military service. Unfortunately, the film was re-edited without his consent. In 1981, he made White Dog, based on a novel by Romain Gary. There was yet another scandal, and the film was not distributed in the United States. As a result of this racist experience, Fuller left for France, where he directed only two films. He returned to the United States shortly before his death in 1997.

He appeared in an episode of Jean-Luc Godard'sPierrot le Fou in which Jean-Paul Belmondo asked him, What is a movie? A movie is like a battleground, was his response. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1953 Kieszonkowiec z South Street / Pickup on South Street

1957 40 rewolwerów / Forty Guns

1963 Shock Corridor

1964 The Naked Kiss

1972 Szpieg z ulicy Beethovena / Dead Pigeon on Beethoven Street

1980 Wielka czerwona jedynka / The Big Red One

1982 Biały pies / White Dog

stopka

reżyseria: Samuel Fuller
scenariusz: Samuel Fuller
zdjęcia: Jerzy Lipman
montaż: Liesgret Schmitt-Klink
muzyka: The Can
obsada: Christa Lang, Glenn Corbett, Sieghardt Rupp, Anton Diffring, Stéphane Audran
producent: Joachim von Mengershausen
produkcja: Bavaria Atelier, Bawaria Film, Westdeutscher Rundfunk, Chrisam Productions
właściciel praw: Bavaria Media
język: angielski, niemiecki, francuski, chiński, włoski
barwa: kolor
Beksińscy. Album wideofoniczny 
Marcin Borchardt, Polska 2017
Cicha noc 
Piotr Domalewski, Polska 2017
Coco (dubbing) 
Lee Unkrich, Adrian Molina, USA 2017
Films For Food: Boginie jedzenia 
Films for Food
Vérane Frédiani, Francja 2016
Komunia 
Anna Zamecka, Polska 2016
Louise nad morzem 
Jean-François Laguionie, Belgia, Francja 2016
Manifesto 
Julian Rosefeldt, Niemcy, Austria 2017
Najlepszy 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Nie jestem twoim murzynem 
Raoul Peck, Szwajcaria, Francja, Belgia, USA 2016
Paddington 2 (dubbing) 
Paul King, Wlk. Brytania, Francja 2017
Pierwsza gwiazdka 
Timothy Reckart, USA 2017
Serce miłości 
Łukasz Ronduda, Polska 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
Wojna płci 
Jonathan Dayton, Valerie Faris, USA 2017
Zimowe przygody Jill i Joy 
Saara Cantell, Finlandia 2015
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.