film
 
The Naked Kiss
reż. Samuel Fuller / USA 1964 / 90’
Seanse - kup bilet:
26 paź
28 paź

Obsada

Constance Towers, Anthony Eisley, Michael Dante, Virginia Grey

Opis filmu

Produkcja sensacyjnego The Naked Kiss została sfinansowana przez tych samych inwestorów co Shock Corridor, którzy chcieli szybko zarobić na efektach sprawnej pracy Fullera. W zespole tej satyry znaleźli się operator, kompozytor i montażysta poprzedniego filmu. Constance Towers wcieliła się tu w rolę Kelly, byłej damy do towarzystwa, która postanowiła rozpocząć nowe życie w innym mieście. Kobieta osiedla się w na pozór idyllicznym Grantville. Pierwszą osobą, którą spotyka jest Griff, kapitan lokalnej policji, który radzi jej poszukać sobie pracy w domu publicznym za miastem, po drugiej stronie rzeki. Kelly, zdecydowana stać się "porządną obywatelką", podejmuje jednak pracę pielęgniarki w szpitalu dziecięcym. Nawiązuje romans z Grantem, potomkiem założycieli Grantville, i wkrótce para postanawia się pobrać. Kelly jest zachwycona odmianą swojego losu do czasu, gdy odkrywa mroczną tajemnicę swojego narzeczonego. Wyzwala to koszmarny ciąg zdarzeń, wskutek których Kelly trafia do aresztu. Musi udowodnić, że Grant jest pedofilem. Jej jedyną szansą na odzyskanie wolności jest odnalezienie wykorzystanej seksualnie dziewczynki.

Fuller pomimo szalejącej cenzury, której mogła się nie spodobać pozytywnie przedstawiona prostytutka i hipokryzja wyższej warstwy społecznej, zręcznie przemycił wrażliwy społecznie temat. The Naked Kiss wyróżnia się mocnymi dialogami i odważnymi obrazami, w tym brutalną sceną, w której prostytutka bije sutenera. Jest ona istotna również ze względów technicznych. Kamera Arriflex została bowiem zamontowana na plecach operatora, a bohaterka ją "atakowała". Przemoc fizyczna pokazana na początku filmu jest jednak niczym w porównaniu z narastającym napięciem, które udziela się Kelly. Pomimo swojej niechlubnej przeszłości jest ona kobietą porządną i dobroduszną.

Pracując jako reporter w Nowym Jorku, Fuller spotykał kobiety wykonujące najstarszy zawód świata, gdy korzystał grzecznościowo z telefonu w pobliskim domu publicznym. Często rozmawiał z nimi, doszedł nawet do wniosku, że są one uczciwsze niż większość ludzi.

Tytuł filmu przywołuje na myśl poetycką bajkę bez disneyowskiego szczęśliwego zakończenia. Constance Towers śpiewa tu chwytającą za serce piosenkę zainspirowaną historią o Kopciuszku – motyw muzyczny rzadko spotykany w filmografii Fullera. Pojawiają się także poezja Lorda Byrona i muzyka Beethovena, tak lubiane przez Fullera.

Samantha Fuller


A pulpy yarn following Shock Corridor, backed by the same investors ready to cash in on Fuller's bang for the buck technique. The cinematographer, composer and editor rejoined Fuller to tackle this satire on morals and prejudice. Constance Towers hopped back onboard as Kelly, a former lady of the night who decides to reinvent herself in a new town. She settles in Grantville, initially appearing as a wholesome suburb. The first person she meets upon her arrival is Griff, the town's police captain who clocks her as a prostitute and advises her to find a job at a brothel outside the town, on the other side of the river. Kelly disregards Griff's condescending suggestion for she is determined to stick with her plan of becoming a regular citizen. She rents a decent room in a local boarding house and works as a nurse in a children's hospital. Kelly is romanced by Grant, the direct descendent of the founder of Grantville and soon enough they plan to get married. Kelly is delighted with her rebound until she stumbles on her the appalling dark secret of her fiancé. Her hyper-violent reaction to this dreadful discovery triggers a nightmarish chain of events, landing her behind jail bars. She won't be released until she can prove that Grant was a child molester. Her only chance for acquittal is to find the little girl that fled after being abused.

Fuller cleverly packaged an explosive subject in a time of strict censorship when respectable prostitutes and society's exposed hypocrisy had high chances of being restricted. This film is laced with scandalous dialogue and thought provoking imagery, this including it's cinematic approach demonstrating a risk taking style beginning with the brutal opening of the bald whore literally beating the camera that's standing in for her pimp. In order to obtain the pimp's point of view during his beating, the 35mm Arriflex was mounted onto the body of the camera operator. The physical violence seen in the beginning soon becomes kittenish compared to the escalating emotional agony of the protagonist. After all, a whore beating her pimp becomes less shocking compared to a supposedly honorable man being a pedophile. Despite her low-standard background, Kelly is a woman of morals and a good heart, the kind of woman Fuller personally frequented in his youth as a reporter in New York when the local brothel was the only establishment who'd allow him to make his business calls. He often conversed with the prostitutes and concluded that they had more integrity than most people.

The Naked Kiss rings like the title of a poem about a striped down fairy tale but without a Disney happy ending. Constance Towers sings a heart wrenching song in the vein of Cinderella, a musical treat rarely seen in Fuller's filmography. The poetry of Lord Byron along with Beethoven's music were much appreciated by Fuller who made sure to include them by tying them directly to the characters.

Samantha Fuller

Informacje o reżyserze

Samuel Fuller

Samuel Fuller urodził się w 1912 roku w Worcester (Massachusetts) w żydowskiej rodzinie. Jeden z najbardziej twórczych amerykańskich reżyserów filmowych. Już w wieku 13 lat pracował dla "New York Journal" jako copyboy. W wieku 17 lat był reporterem od spraw kryminalnych w "San Diego Sun". W latach 30. XX wieku udało mu się wydać trzy powieści. Pisał już wtedy pierwsze scenariusze filmowe. Za jego debiut scenariuszowy uznaje się musical Hats Off (1936). Podczas II wojny światowej Fuller służył w armii USA na terenie północnej Afryki i we Włoszech. Brał udział w lądowaniu aliantów w Normandii. Nagrodzono go m.in. Brązową i Srebrną Gwiazdą za odwagę. Po wojnie wrócił do swojej profesji w Hollywood i już w 1949 roku zadebiutował jako reżyser westernu I Shot Jesse James. W latach 50. specjalizował się w westernach i filmach wojennych. Po premierze The Steel Helmet (pierwszy film o wojnie w Korei 1950-1953) został oskarżony o komunizm i antyamerykanizm. Dzięki sukcesowi filmu Fullerem zainteresowała się wytwórnia 20th Century Fox, która umożliwiła mu realizację siedmiu kolejnych produkcji, m.in. Park Row, Kieszonkowiec z South Street i Czterdzieści rewolwerów.

Na przełomie lat 50. i 60. reżyserował filmy z mniejszymi budżetami, ale wciąż wywoływał kontrowersje. Najpierw Shock Corridor (1963) rozgrywający się w szpitalu psychiatrycznym. Następnie The Naked Kiss (1964) - biografia prostytutki, która próbuje zacząć wszystko od nowa. W latach 1967-1980 zrealizował tylko jedną produkcję, z której koniec końców kazał wykreślić swoje nazwisko. Wrócił do reżyserowania na początku lat 80. Najpierw autobiograficzna Wielka czerwona jedynka odwołująca się do doświadczeń reżysera z okresu służby wojskowej. Niestety film został przemontowany bez jego zgody. W 1981 roku stworzył Białego psa na podstawie powieści Romaina Gary'ego. Ponownie doszło do skandalu, a film nie miał dystrybucji w USA. Dla Fullera to rasistowskie doświadczenie skończyło się wyjazdem do Francji, gdzie wyreżyserował już tylko dwa filmy. Krótko przed śmiercią wrócił do USA. Zmarł w 1997 roku.

Pojawił się w epizodzie w Szalonym Piotrusiu Jeana-Luca Godarda, w którym odpowiada na pytanie Jeana-Paula Belmondo, czym jest kino: A film is like a battleground. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska


Samuel Fuller was born in 1912 to a Jewish family in Worcester, Massachusetts. He was one of the most progressive American film directors of all time. He got a job working as a copyboy for the "New York Journal"at the tender age of 13. Just four years later, he was working as a crime reporter for the "San Diego Sun". In the 1930s, he published three works of pulp fiction, and he was also already writing his first screenplays. Hats Off (1936) is recognized as his first screenplay. In World War II, he served in the US Army in North Africa and Italy, and he took part in the Allied landing in Normandy. He was awarded a Bronze Star and Silver Star for bravery, among other medals. After the war, he went back to Hollywood and made his directorial debut in 1949 with the Western I Shot Jesse James. During the 1950s, he specialized in Westerns and war movies. Following the premiere of The Steel Helmet (the first film about the Korean War/1950-1953), he was accused of being a communist and anti-American. Thanks to the film's success, Twentieth Century Fox took an interest in Fuller, which enabled him to make seven more productions, including Park RowPickup on South Street and Forty Guns

At the end of the 1950s and beginning of the 1960s, he directed films with smaller budgets, but he remained controversial. First, there wasShock Corridor (1963), which takes place in a psychiatric hospital. Then came The Naked Kiss (1964), about a prostitute who tries to make a new beginning. Between 1967 and 1980, he made only one film, on which he wasn't ultimately credited. He returned to directing in the early 1980s, first with the autobiographical The Big Red One, which drew on the director's experiences during his military service. Unfortunately, the film was re-edited without his consent. In 1981, he made White Dog, based on a novel by Romain Gary. There was yet another scandal, and the film was not distributed in the United States. As a result of this racist experience, Fuller left for France, where he directed only two films. He returned to the United States shortly before his death in 1997.

He appeared in an episode of Jean-Luc Godard'sPierrot le Fou in which Jean-Paul Belmondo asked him, What is a movie? A movie is like a battleground, was his response. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1953 Kieszonkowiec z South Street / Pickup on South Street

1957 40 rewolwerów / Forty Guns

1963 Shock Corridor

1964 The Naked Kiss

1972 Szpieg z ulicy Beethovena / Dead Pigeon on Beethoven Street

1980 Wielka czerwona jedynka / The Big Red One

1982 Biały pies / White Dog

stopka

reżyseria: Samuel Fuller
scenariusz: Samuel Fuller
zdjęcia: Stanley Cortez
montaż: Jerome Thoms
muzyka: Paul Dunlap
obsada: Constance Towers, Anthony Eisley, Michael Dante, Virginia Grey
producent: Samuel Fuller
produkcja: Allied Artists Pictures, Leon Fromkess-Sam Firks Productions, F&F Productions
właściciel praw: Beta Film
język: angielski
barwa: cz.-b.
Cicha noc 
Piotr Domalewski, Polska 2017
Coco (dubbing) 
Lee Unkrich, Adrian Molina, USA 2017
Manifesto 
Julian Rosefeldt, Niemcy, Austria 2017
Morderstwo w Hotelu Hilton 
Tarik Saleh, Szwecja, Dania, Niemcy 2017
Morderstwo w Orient Expressie 
Kenneth Branagh, USA 2017
Najlepszy 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Nie jestem twoim murzynem 
Raoul Peck, Szwajcaria, Francja, Belgia, USA 2016
Pierwsza gwiazdka 
Timothy Reckart, USA 2017
Rodzina na sprzedaż 
Diego Lerman, Argentyna, Brazylia, Francja, Polska, Niemcy, Dania 2017
Serce miłości 
Łukasz Ronduda, Polska 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Wojna płci 
Jonathan Dayton, Valerie Faris, USA 2017
Wózkownia: Wojna płci 
Wózkownia
Jonathan Dayton, Valerie Faris, USA 2017
Zimowe przygody Jill i Joy 
Saara Cantell, Finlandia 2015
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.