Fabuła tego wstrząsającego filmu skupia się na postaci Johnny'ego Barretta, wziętego reportera, który chce zdobyć nagrodę Pulitzera za rozwiązanie zagadki morderstwa w szpitalu psychiatrycznym. Aby przekonać lekarzy do tego, że jest chory, Barrett namawia swoją dziewczynę, striptizerkę Cathy, aby zaświadczyła, że jest jego siostrą i została przez niego seksualnie wykorzystana. Diagnoza "zaburzenia umysłowe o podłożu seksualnym" okazuje się wystarczająca. W szpitalu Barrettowi udaje się zaprzyjaźnić z trzema kluczowymi świadkami: weteranem wojny cierpiącym z powodu traumatycznych wspomnień, czarnoskórym studentem z Południa, który wierzy, że jest członkiem Ku Klux Klanu, oraz zdziecinniałym fizykiem jądrowym. W Shock Corridor Fuller zwraca uwagę na los ludzi, którzy nie wytrzymują ciężaru ról, jakie odgrywają w społeczeństwie. Każdy z przedstawionych przypadków stanowi metaforę najważniejszych dylematów Ameryki tamtych czasów: zimnej wojny w Azji, napięć rasowych i groźby użycia bomby atomowej.
Aktorzy niezwykle realistycznie przedstawili postępujące szaleństwo, ich ból wręcz udziela się widzom. Rola Petera Brecka często jest uznawana za największe osiągniecie w karierze aktora. Na uwagę zasługuje też Constance Towers, która zagrała narzeczoną głównego bohatera. Dzięki doskonale zaplanowanym ujęciom praca na planie trwała tylko 11 dni. Za wspaniałe czarno-białe zdjęcia odpowiada operator Stanley Cortez, z kolei zwidy i koszmary senne sfilmował w kolorze sam Fuller podczas podróży po Amazonii i Japonii. Montując sceny w wizjonerski sposób, skontrastował monochromatyczny świat za kratami szpitala z barwnymi obrazami beztroskiej wolności.
Samantha Fuller
Samuel Fuller urodził się w 1912 roku w Worcester (Massachusetts) w żydowskiej rodzinie. Jeden z najbardziej twórczych amerykańskich reżyserów filmowych. Już w wieku 13 lat pracował dla "New York Journal" jako copyboy. W wieku 17 lat był reporterem od spraw kryminalnych w "San Diego Sun". W latach 30. XX wieku udało mu się wydać trzy powieści. Pisał już wtedy pierwsze scenariusze filmowe. Za jego debiut scenariuszowy uznaje się musical Hats Off (1936). Podczas II wojny światowej Fuller służył w armii USA na terenie północnej Afryki i we Włoszech. Brał udział w lądowaniu aliantów w Normandii. Nagrodzono go m.in. Brązową i Srebrną Gwiazdą za odwagę. Po wojnie wrócił do swojej profesji w Hollywood i już w 1949 roku zadebiutował jako reżyser westernu I Shot Jesse James. W latach 50. specjalizował się w westernach i filmach wojennych. Po premierze The Steel Helmet (pierwszy film o wojnie w Korei 1950-1953) został oskarżony o komunizm i antyamerykanizm. Dzięki sukcesowi filmu Fullerem zainteresowała się wytwórnia 20th Century Fox, która umożliwiła mu realizację siedmiu kolejnych produkcji, m.in. Park Row, Kieszonkowiec z South Street i Czterdzieści rewolwerów.
Na przełomie lat 50. i 60. reżyserował filmy z mniejszymi budżetami, ale wciąż wywoływał kontrowersje. Najpierw Shock Corridor (1963) rozgrywający się w szpitalu psychiatrycznym. Następnie The Naked Kiss (1964) - biografia prostytutki, która próbuje zacząć wszystko od nowa. W latach 1967-1980 zrealizował tylko jedną produkcję, z której koniec końców kazał wykreślić swoje nazwisko. Wrócił do reżyserowania na początku lat 80. Najpierw autobiograficzna Wielka czerwona jedynka odwołująca się do doświadczeń reżysera z okresu służby wojskowej. Niestety film został przemontowany bez jego zgody. W 1981 roku stworzył Białego psa na podstawie powieści Romaina Gary'ego. Ponownie doszło do skandalu, a film nie miał dystrybucji w USA. Dla Fullera to rasistowskie doświadczenie skończyło się wyjazdem do Francji, gdzie wyreżyserował już tylko dwa filmy. Krótko przed śmiercią wrócił do USA. Zmarł w 1997 roku.
Pojawił się w epizodzie w Szalonym Piotrusiu Jeana-Luca Godarda, w którym odpowiada na pytanie Jeana-Paula Belmondo, czym jest kino: A film is like a battleground. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.
Joanna Ostrowska
1953 Kieszonkowiec z South Street / Pickup on South Street
1957 40 rewolwerów / Forty Guns
1963 Shock Corridor
1964 The Naked Kiss
1972 Szpieg z ulicy Beethovena / Dead Pigeon on Beethoven Street
1980 Wielka czerwona jedynka / The Big Red One
1982 Biały pies / White Dog