film
 
Shock Corridor
reż. Samuel Fuller / USA 1963 / 101’
Seanse - kup bilet:
25 paź
28 paź

Obsada

Peter Breck, Constance Towers, Jene Evans, James Best

Opis filmu

Fabuła tego wstrząsającego filmu skupia się na postaci Johnny'ego Barretta, wziętego reportera, który chce zdobyć nagrodę Pulitzera za rozwiązanie zagadki morderstwa w szpitalu psychiatrycznym. Aby przekonać lekarzy do tego, że jest chory, Barrett namawia swoją dziewczynę, striptizerkę Cathy, aby zaświadczyła, że jest jego siostrą i została przez niego seksualnie wykorzystana. Diagnoza "zaburzenia umysłowe o podłożu seksualnym" okazuje się wystarczająca. W szpitalu Barrettowi udaje się zaprzyjaźnić z trzema kluczowymi świadkami: weteranem wojny cierpiącym z powodu traumatycznych wspomnień, czarnoskórym studentem z Południa, który wierzy, że jest członkiem Ku Klux Klanu, oraz zdziecinniałym fizykiem jądrowym. W Shock Corridor Fuller zwraca uwagę na los ludzi, którzy nie wytrzymują ciężaru ról, jakie odgrywają w społeczeństwie. Każdy z przedstawionych przypadków stanowi metaforę najważniejszych dylematów Ameryki tamtych czasów: zimnej wojny w Azji, napięć rasowych i groźby użycia bomby atomowej.

Aktorzy niezwykle realistycznie przedstawili postępujące szaleństwo, ich ból wręcz udziela się widzom. Rola Petera Brecka często jest uznawana za największe osiągniecie w karierze aktora. Na uwagę zasługuje też Constance Towers, która zagrała narzeczoną głównego bohatera. Dzięki doskonale zaplanowanym ujęciom praca na planie trwała tylko 11 dni. Za wspaniałe czarno-białe zdjęcia odpowiada operator Stanley Cortez, z kolei zwidy i koszmary senne sfilmował w kolorze sam Fuller podczas podróży po Amazonii i Japonii. Montując sceny w wizjonerski sposób, skontrastował monochromatyczny świat za kratami szpitala z barwnymi obrazami beztroskiej wolności.

Samantha Fuller


This jolting Fuller film revolves around Johnny Barrett, an ace newspaper reporter believing that he can obtain the Pulitzer Prize by solving a murder mystery within a mental institution. In order to persuade the psychologists to admit him, Barrett convinces his stripper girlfriend, Cathy to pretend to be his sexually abused sister. Barrett's alibi successfully results in getting him diagnosed with "erotic dementia". As a patient, he manages to befriend the three key witnesses of the alleged murder: a veteran suffering from traumatic flashbacks from his deployment in Asia; a Negro student from a Southern university believing to be a member of the Ku Klux Klan; and a nuclear scientist regressed into the state of infancy. Fuller shines a light on these tragic cases who simply couldn't assume the stress of their roles in society. Each of the shocking encounters represent metaphors of the major dilemmas in America at that time: the Cold War in Asia, racial tensions, and the Bomb.

The irony of the outcasts who are confined in this medical jungle hold no barriers as the actors realistically seem to loose their minds onscreen. Electroshock treatments, brutal fist fights and love maddened women are among the obstacles faced by the protagonist Johnny Barrett, played by Peter Breck. He demonstrates an outer body performance often referenced as the highlight of his acting career. Kathy B. is played by Constance Towers, poised at her best in a role very different than the one she played in The Horse Soldiers by John Ford in 1959.

The film was shot in 11 days thanks to Fuller's confident takes, beautifully captured in black and white with the experimental filming technique of Stanley Cortez. Interspersed dream sequences were filmed in color by Fuller himself with his 16mm Bell&Howell camera during his past travels to the Amazon and Japan. The black and white world of constricted insanity contrasts with the colorful world of liberated lucidity, conveying Fuller's vision in an original bolting style.

Samantha Fuller

Informacje o reżyserze

Samuel Fuller

Samuel Fuller urodził się w 1912 roku w Worcester (Massachusetts) w żydowskiej rodzinie. Jeden z najbardziej twórczych amerykańskich reżyserów filmowych. Już w wieku 13 lat pracował dla "New York Journal" jako copyboy. W wieku 17 lat był reporterem od spraw kryminalnych w "San Diego Sun". W latach 30. XX wieku udało mu się wydać trzy powieści. Pisał już wtedy pierwsze scenariusze filmowe. Za jego debiut scenariuszowy uznaje się musical Hats Off (1936). Podczas II wojny światowej Fuller służył w armii USA na terenie północnej Afryki i we Włoszech. Brał udział w lądowaniu aliantów w Normandii. Nagrodzono go m.in. Brązową i Srebrną Gwiazdą za odwagę. Po wojnie wrócił do swojej profesji w Hollywood i już w 1949 roku zadebiutował jako reżyser westernu I Shot Jesse James. W latach 50. specjalizował się w westernach i filmach wojennych. Po premierze The Steel Helmet (pierwszy film o wojnie w Korei 1950-1953) został oskarżony o komunizm i antyamerykanizm. Dzięki sukcesowi filmu Fullerem zainteresowała się wytwórnia 20th Century Fox, która umożliwiła mu realizację siedmiu kolejnych produkcji, m.in. Park Row, Kieszonkowiec z South Street i Czterdzieści rewolwerów.

Na przełomie lat 50. i 60. reżyserował filmy z mniejszymi budżetami, ale wciąż wywoływał kontrowersje. Najpierw Shock Corridor (1963) rozgrywający się w szpitalu psychiatrycznym. Następnie The Naked Kiss (1964) - biografia prostytutki, która próbuje zacząć wszystko od nowa. W latach 1967-1980 zrealizował tylko jedną produkcję, z której koniec końców kazał wykreślić swoje nazwisko. Wrócił do reżyserowania na początku lat 80. Najpierw autobiograficzna Wielka czerwona jedynka odwołująca się do doświadczeń reżysera z okresu służby wojskowej. Niestety film został przemontowany bez jego zgody. W 1981 roku stworzył Białego psa na podstawie powieści Romaina Gary'ego. Ponownie doszło do skandalu, a film nie miał dystrybucji w USA. Dla Fullera to rasistowskie doświadczenie skończyło się wyjazdem do Francji, gdzie wyreżyserował już tylko dwa filmy. Krótko przed śmiercią wrócił do USA. Zmarł w 1997 roku.

Pojawił się w epizodzie w Szalonym Piotrusiu Jeana-Luca Godarda, w którym odpowiada na pytanie Jeana-Paula Belmondo, czym jest kino: A film is like a battleground. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska


Samuel Fuller was born in 1912 to a Jewish family in Worcester, Massachusetts. He was one of the most progressive American film directors of all time. He got a job working as a copyboy for the "New York Journal"at the tender age of 13. Just four years later, he was working as a crime reporter for the "San Diego Sun". In the 1930s, he published three works of pulp fiction, and he was also already writing his first screenplays. Hats Off (1936) is recognized as his first screenplay. In World War II, he served in the US Army in North Africa and Italy, and he took part in the Allied landing in Normandy. He was awarded a Bronze Star and Silver Star for bravery, among other medals. After the war, he went back to Hollywood and made his directorial debut in 1949 with the Western I Shot Jesse James. During the 1950s, he specialized in Westerns and war movies. Following the premiere of The Steel Helmet (the first film about the Korean War/1950-1953), he was accused of being a communist and anti-American. Thanks to the film's success, Twentieth Century Fox took an interest in Fuller, which enabled him to make seven more productions, including Park RowPickup on South Street and Forty Guns

At the end of the 1950s and beginning of the 1960s, he directed films with smaller budgets, but he remained controversial. First, there wasShock Corridor (1963), which takes place in a psychiatric hospital. Then came The Naked Kiss (1964), about a prostitute who tries to make a new beginning. Between 1967 and 1980, he made only one film, on which he wasn't ultimately credited. He returned to directing in the early 1980s, first with the autobiographical The Big Red One, which drew on the director's experiences during his military service. Unfortunately, the film was re-edited without his consent. In 1981, he made White Dog, based on a novel by Romain Gary. There was yet another scandal, and the film was not distributed in the United States. As a result of this racist experience, Fuller left for France, where he directed only two films. He returned to the United States shortly before his death in 1997.

He appeared in an episode of Jean-Luc Godard'sPierrot le Fou in which Jean-Paul Belmondo asked him, What is a movie? A movie is like a battleground, was his response. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1953 Kieszonkowiec z South Street / Pickup on South Street

1957 40 rewolwerów / Forty Guns

1963 Shock Corridor

1964 The Naked Kiss

1972 Szpieg z ulicy Beethovena / Dead Pigeon on Beethoven Street

1980 Wielka czerwona jedynka / The Big Red One

1982 Biały pies / White Dog

stopka

reżyseria: Samuel Fuller
scenariusz: Samuel Fuller
zdjęcia: Stanley Cortez
montaż: Jerome Thoms
muzyka: Paul Dunlap
obsada: Peter Breck, Constance Towers, Jene Evans, James Best
producent: Samuel Fuller
produkcja: Allied Artists Pictures, Leon Fromkess-Sam Firks Productions, F&F Productions
właściciel praw: Beta Film
język: angielski
barwa: kolor i cz.-b.
Ana, mon amour 
Cãlin Peter Netzer, Rumunia, Niemcy, Francja 2016
Blade Runner 2049 
Denis Villeneuve, Wielka Brytania, Kanada, USA 2017
Fantastyczna kobieta 
Sebastián Lelio, Chile, Hiszpania, USA, Niemcy 2017
Goodbye Berlin 
Fatih Akin, Niemcy 2016
MIASTOmovie#5: Barbicania 
MIASTOmovie#5
Ila Bêka, Louise Lemoine, Wielka Brytania 2014
Nasz najlepszy rok 
Cédric Klapisch, Francja 2017
Patti Cake$ 
Geremy Jasper, USA 2017
Photon 
Norman Leto, Polska 2017
Pierwszy śnieg 
Tomas Alfredson, Wielka Brytania 2017
Pomiędzy nami góry 
Hany Abu-Assad, USA 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
Villads 
Frederik Meldal Nørgaard, Dania 2015
Zgoda 
Maciej Sobieszczański, Polska 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.