film
Safari
reż. Ulrich Seidl / Austria 2016 / 88’
Brak nadchodzących seansów .
Ostatni seans odbył się 26 września 2017.

Opis filmu

Ulrich Seidl wraca do Afryki – ostatnim razem był tu, realizując pamiętną fabułę Raj: miłość o seksturystyce starszych białych kobiet. Tym razem portretuje austriackich myśliwych, zabijających zwierzęta w rezerwacie. Proceder polowania na zwierzęta jest jak najbardziej legalny i zorganizowany w formie ekskluzywnych wczasów dla Europejczyków, pragnących przeżyć „dziką” przygodę na Czarnym Lądzie. Biznes turystyczny z polowaniami na gnu, zebry, czy żyrafy w ofercie prowadzi Austriak dobrze znający gusta przyjezdnych ze Starego Kontynentu. Seidl portretuje myśliwych-turystów w charakterystycznym dla siebie stylu – bezlitośnie, ironicznie, z dystansem. Widzimy śmierć i cierpienie zwierząt. Niemieccy i austriaccy turyści strzelają, płaczą z ekscytacji, pozują do zdjęć z upolowaną zwierzyną. Seidl zdziera maskę z „cywilizowanych” Europejczyków, pokazując ledwie skrywany rasizm, obojętność na biedę i fascynację przemocą.

Informacje o reżyserze

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.


Multiple-award winning director, screenwriter, and producer Ulrich Seidl was born in Vienna, Austria in 1952. The graphics on his website flash descriptive adjectives: voyeur, misanthrope, cynic, social pornographer, blackguard, provocateur, pessimist, humanist. And although this is more Seidl’s ironic take on his media reputation rather than it is a declaration of artistic identity, there is no question that Seidl has been eliciting controversy since the very beginnings of his 30-year career. One reason is that he simply refuses to stay within genre formulas, especially when it comes to the boundaries between documentary and fiction, which is why his work has sometimes been called scripted reality. Those who prefer their cinematography clearly labeled and defined have been left both confounded and irritated. What’s more, Seidl most often works with amateur actors and does his filming on locations rather than sets. The director, who has been compared with Fassbinder, Herzog and Pasolini, describes his own work as the polar opposite of wedding photography – his goal is to capture what is least esthetic, most shameful, and acutely painful. But, though his perspective might seem harsh at first, what ultimately comes through his carefully composed imagery is a deeply human approach to all the people and characters he chooses to portray.

Filmografia/ Filmography

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

stopka

reżyseria: Ulrich Seidl
polski dystrybutor: Against Gravity
barwa: kolor
Cicha noc 
Piotr Domalewski, Polska 2017
Manifesto 
Julian Rosefeldt, Niemcy, Austria 2017
mother! 
Darren Aronofsky, USA 2017
Najlepszy 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Tom of Finland 
Dome Karukoski, Finlandia, Szwecja, Dania, Niemcy, USA 2017
Beksińscy. Album wideofoniczny 
Marcin Borchardt, Polska 2017
Coco 
Lee Unkrich, Adrian Molina, USA 2017
Droga Aszera 
Matan Yair, Izrael, Polska 2017
Młynarski: Piosenka finałowa 
Alicja Albrecht, Polska 2017
Photon 
Norman Leto, Polska 2017
Soyer 
Łukasz Barczyk, Polska 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.