repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 1 kwietnia 2017.

Światło i cień

Tereddut (Clair-Obscur)

reż. Yeşim Ustaoğlu

czas: 106’
produkcja: Turcja, Niemcy, Polska, Francja 2016
obsada: Funda Eryigit, Ecem Uzun, Mehmet Kurtulus, Okan Yalabik
nagrody: MFF w Haifie 2016 - specjalne wyróżnienie; MFF w Kerali 2016 - najlepszy film, najlepsi aktorzy; MFF w Antalii 2016: najlepszy film, reżyser
polski dystrybutor: Madness

Dramat psychologiczny o spotkaniu dwóch Turczynek pochodzących z różnych światów. Charyzmatyczna, żyjąca w pozornie udanym małżeństwie Chehnaz pracuje jako psychiatra w odległym nadmorskim miasteczku. Pod jej opiekę trafia w stanie szoku młodziutka Elmas, siłą wydana przez ojca za mąż za dalekiego krewnego. Chehnaz rozpoczyna trudną terapię, żeby dotrzeć do dziewczyny, która zostaje oskarżona o zabójstwo swojego męża i despotycznej teściowej, jednak nic nie pamięta z feralnej nocy. To spotkanie zmieni życie obu kobiet. Światło i cień to portret kobiet pozbawionych prawa do odkrywania siebie, do kochania i bycia kochanymi, a wszystko w kraju rozdartym między nowoczesnością i tradycją.  

Film zmontowała Agnieszka Glińska, a muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Polskimi koproducentkami filmu są Eliza Oczkowska i Klaudia Śmieja (Aeroplan Film). Film był współfinansowany przez PISF - Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Chciałam opowiedzieć o osobach, które pozornie nie mają wiele wspólnego. Prowadzą zupełnie inne życie, wywodzą się z innych klas. Chenaz jest psychiatrą, a Elmas niewolnicą znacznie starszego od siebie męża, za którego wydano ją wbrew jej woli. Jedna z nich samodzielnie podejmuje decyzje, druga musi zaakceptować te, które podjął już za nią ktoś inny. Mimo to, jeśli uważnie się temu przyjrzeć, można znaleźć pewne punkty styczne. Obie tęsknią za czymś, czego nie mają. I powoli uczą się jak to zdobyć.

Yeşim Ustaoğlu, reżyserka

Yeşim Ustaoğlu

Urodziła się w 1960 roku w Karsie. Zaczynała od krótkometrażowek, często nagradzanych na festiwalach. Jej pełnometrażowy debiut Ślad był policyjnym kryminałem z pogłębioną charakterystyką postaci. Dopiero jednak drugi film przyniósł jej opinię największej tureckiej reżyserki, mierzącej się z kontrowersyjnymi tematami, takimi jak nacjonalizm i mniejszości. Również Czekając na chmury mierzył się ze wstydliwą stroną historii Turcji – wysiedleniami Greków znad Morza Egejskiego. Poza tym był to film przełomowy ze względu na fakt, iż pokazywał świat z kobiecej perspektywy. Kolejny film był krótkim dokumentem o ciężkim życiu tragarek w górach nad Morzem Czarnym. W wielokrotnie nagradzanej Puszce Pandory (2008) reżyserka analizowała z kolei sytuację rodziny we współczesnej Turcji, pokazując konsekwencje migracji i dobrobytu.

Filmografia

1987 Magnafantanga (short film)

1990 Duet (short film)

1992 Hotel (short film)

1994 Iz / The Track

1999 Podróż ku słońcu / Güneşe Yolculuk / Journey to the Sun

2003 Bulutları beklerken / Waiting for the Clouds

2004 Sırtlarındaki hayat / Life on Their Shoulder (short film)

2008 Puszka Pandory / Pandora’nın kutusu / Pandora’s Box

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!