wydarzenie
 
Akademia Kina Światowego: Zeszłego roku w Marienbadzie
L'année dernière à Marienbad
16 maja
Akademia Kina Światowego

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

16 maja 2017, godz. 17:00

Filmowy modernizm

wykład: dr Paulina Kwiatkowska

Zeszłego roku w Marienbadzie

(L'année dernière à Marienbad)
reż. Alain Resnais, Francja, Włochy 1961, 94'
obsada: Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sacha Pitoëff

Monumentalna rezydencja, pełniąca funkcję hotelu, ale mająca w sobie też coś z muzeum. Kamera oprowadza nas po niej z niespieszną gracją: sunie wzdłuż korytarzy, podziwia rzeźby i żyrandole, ukradkiem przygląda się gościom. Co jakiś czas powraca do rozmawiających ze sobą mężczyzny i kobiety, których imion nie poznajemy aż do końca seansu. Czy dopiero teraz się poznali, czy może łączy ich dłuższa, sekretna relacja? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W filmie Alaina Resnaisa zaciera się granica między wspomnieniami a marzeniami. Ten najdziwniejszy melodramat w historii kina, oparty na scenariuszu autorstwa eksperymentalnego pisarza Alaina Robbe-Grilleta, od dnia premiery inspiruje kolejnych widzów do przeróżnych odczytań o zazwyczaj wysokim poziomie abstrakcji. Sam reżyser powiedział o nim, że jest próbą, wciąż bardzo toporną i bardzo prymitywną, zbliżenia się do złożoności myśli, do procesu myślenia.

Piotr Mirski

Informacje o reżyserze

Alain Resnais

Urodził się w 1922 roku w Vannes we Francji. W młodości kręcił amatorskie krótkometrażówki przy użyciu sprezentowanej przez rodziców kamery. Już jako profesjonalny reżyser zwrócił na siebie uwagę dokumentem Noc i mgła, który François Truffaut określił mianem najlepszego filmu, jaki kiedykolwiek zrealizowano. Swoją pozycję ugruntował fabułami Hiroszima, moja miłość i Zeszłego roku w Marienbadzie. Jego dalsza kariera była długa i owocna. Odszedł w 2014 roku.

Wybrana filmografia

1956 Noc i mgła / Nuit et brouillard / Night and Fog (doc., short)

1959 Hiroszima, moja miłość / Hiroshima, mon amour / Hiroshima, My Love

1961 Zeszłego roku w Marienbadzie / L'année dernière à Marienbad / Last Year at Marienbad

1963 Muriel / Muriel ou Le temps d'un retour / Muriel, or The Time of Return

1997 Znamy tę piosenkę / On connaît la chanson / Same Old Song

stopka

barwa: kolor
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Klub "Wysokich Obcasów": Loveling 
Klub "Wysokich Obcasów"
Gustavo Pizzi, Brazylia, Urugwaj, Niemcy 2018
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
McQueen 
Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Wielka Brytania 2018
Neapol spowity tajemnicą 
Ferzan Özpetek, Włochy 2017
Nieposłuszne 
Sebastián Lelio, Irlandia, USA, Wielka Brytania 2017
Oko na Julię 
Kim Nguyen, Kanada 2017
Sicario 2: Soldado 
Stefano Sollima, USA, Włochy 2018
Thelma 
Joachim Trier, Dania, Francja, Norwegia, Szwecja 2017
Whitney 
Kevin Macdonald, Wielka Brytania, USA 2018
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Cienie nad Valleby 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2014
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Sekret rodziny Von Brom 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2013
Iniemamocni 2 
Brad Bird, USA 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.