film
 
Czerwony żółw
The Red Turtle / La tortue rouge
reż. Michaël Dudok de Wit / Francja, Belgia 2016 / 80’
dla dzieci 8+; nominacje: Europejski Film Animowany Roku, gość po seansie: Jean Pierre Bouchet
Seanse - kup bilet:
11 gru

Nagrody

Cannes IFF Un Certain Regard 2016 - Special Mention; Athens IFF 2016 - Audience Award, Special Mention

Opis filmu

Rozbitek na bezludnej tropikalnej wyspie spotyka tajemniczego czerwonego żółwia, który przeszkadza mu w ucieczce na tratwie i który wkrótce ukaże mu się pod postacią kobiety. Nie jest to kolejna historia Robinsona Crusoe, lecz opowieść o człowieku i naturze, kontempla­cyjna, poetycka baśń bez słów, przepięknie animowana, ręcznie rysowana i malowana akwarelą.

Holenderski twórca ma już na koncie Oscara za najlepszy krótkometrażowy film animowany Ojciec i córka (2001) i francuskiego Cezara za najlepszy krótkometrażowy film animowany Mnich i ryba (1996).


A man marooned on a desert island tries desperately to escape, until one day he encounters a strange turtle that will change his life.

I had the idea of a man on a desert island, a theme that has since then become somewhat recurrent on television, but I liked this archetypal idea. I didn’t want to tell the story of how he survives, as this has been done so many times. I needed more than that. So I spent some time on one of the small Seychelles islands – a name which evokes luxury vacations. But I made a simpler choice, living with locals for ten days. I would go for walks alone, observing everything and taking thousands of photos. The idea was to avoid the ‘holiday brochure’ aesthetic. My castaway couldn’t love the location – he wants to return home at all costs, as the island is not so welcoming. There are dangers, extreme solitude, rain and insects … Then I made a classic mistake: my script was too detailed. The film would have been too long. But the basis of the story was strong. The next step was the animatic, which is a very simplified version of the film, drawn with fixed, static images. I discovered that it was sometimes tricky to translate the story into a cinematographic language. There were kinks that I couldn’t smooth out. Pascal Caucheteux, my producer at Why Not Productions, suggested I meet Pascale Ferran. We saw each other regularly over the following months. We had in-depth discussions about the film as a whole, as we were unable to change isolated elements without affecting all the rest. She helped me to identify problems and to make the narrative clearer and more powerful. She also loved the idea that in animation films, the editing is so well thought out before the shots are made – she made some valuable contributions to this process.

Michaël Dudok de Wit, director

Informacje o reżyserze

Michael Dudok de Wit

stopka

reżyseria: Michaël Dudok de Wit
scenariusz: Pascale Ferran, Michaël Dudok de Wit
montaż: Céline Kélépikis
muzyka: Laurent Perez Del Mar
animacja: Michaël Dudok de Wit
producent: Pascal Caucheteux, Vincent Maraval, Grégoire Sorlat, Toshio Suzuki
produkcja: Prima Linea Productions, Why Not Productions, Wild Bunch
nagrody: Cannes IFF Un Certain Regard 2016 - Special Mention; Athens IFF 2016 - Audience Award, Special Mention
język: bez dialogów
barwa: kolor
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego: Jednooki król 
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Marc Crehuet, Hiszpania 2016
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego: Jota Carlosa Saury 
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Carlos Saura, Hiszpania 2016
Azyl 
Niki Caro, USA 2017
Captain Fantastic 
Matt Ross, USA 2016
Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Gold 
Stephen Gaghan, USA 2016
Kong: Wyspa Czaszki 
Jordan Vogt-Roberts, USA 2017
Life 
Daniel Espinosa, USA 2017
Logan: Wolverine 
James Mangold, USA 2017
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Mr. Gaga 
Tomer Heymann, Izrael, Szwecja, Niemcy, Holandia 2015
Ostatnie dni miasta 
Tamer El Said, Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie  2016
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Personal Shopper 
Olivier Assayas, Francja 2016
Pokot 
Agnieszka Holland, Polska, Czechy, Niemcy, Szwajcaria 2016
Sonia 
Catti Edfeldt, Lena Hanno, Szwecja 2016
Światło i cień 
Yeşim Ustaoğlu, Turcja, Niemcy, Polska, Francja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
Zwariować ze szczęścia 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.