film
Wim Wenders: Piękne dni w Aranjuezie 3D
The Beautiful Days of Aranjuez / Les beaux jours d'Aranjuez
reż. Wim Wenders / Francja, Niemcy, Portugalia 2016 / 97’
polska premiera; spotkanie z Wimem Wendersem w języku polskim i angielskim, uczestnikom zapewniamy tłumaczenie symultaniczne dwukanałowe: z polskiego na angielski i z angielskiego na polski, prowadzenie: Jan Pelczar
Seanse - kup bilet:
11 gru

Obsada

Reda Kateb, Sophie Semin, Jens Harzer, Nick Cave, Peter Handke

Opis filmu

Piękny letni dzień. Ogród. Taras. Kobieta i mężczyzna w cieniu drzew, delikatny letni wietrzyk. W oddali, na rozległej równinie dostrzec można budowle Paryża.  Rozpoczyna się rozmowa: wymiana pytań i odpowiedzi między kobietą i mężczyzną. Konwersacja dotyczy doświadczeń seksualnych, dzieciństwa, wspomnień, atmosfery lata i różnic pomiędzy mężczyznami a kobietami. Mamy do czynienia zarówno z kobiecym punktem widzenia, jak i męską perspektywą. Tymczasem na drugim planie, wewnątrz domu, do którego przylega taras, ktoś wymyśla i zapisuje ten dialog. A może jest dokładnie na odwrót? Być może to tych dwoje na tarasie kieruje ręką osobliwego scenarzysty, tworząc w ten sposób długi, rozstrzygający dyskurs damsko-męski.

Piękne dni w Aranjuezie, ostatni film Wima Wendersa nakręcony w 3D, przenoszą na ekran sztukę autorstwa Petera Handkego, z którym reżysera łączy długoletnia przyjaźń. Jej podtytuł to Letnia rozmowa*. Rzadko udaje się uchwycić z taką precyzją różnice dzielące mężczyzn i kobiety, a także to, w jakim stopniu ich aspiracje, oczekiwania i ogląd przeszłości mogą być rozbieżne. Pomimo to - a może właśnie dzięki temu - dialog, który rozgrywa się na oczach widza, jest niesłychanie zajmujący. To swoisty pojedynek, gra. Jej najważniejsza reguła to bezwzględna szczerość. Sophie Semin i Reda Kateb, którzy wcielili się w główne role, prowadzą ten dialog w sposób, który zapiera dech w piersiach. Tłem intymnej i niepokojącej rozgrywki pomiędzy bohaterami są otaczające ich drzewa i widok na równinę Île-de-France, która ciągnie się aż po majaczący na horyzoncie Paryż.

MFF w Wenecji

* tekst sztuki został opublikowany w Polsce w "Dialogu" (nr 7/8/2015) w przekładzie Elżbiety Ogrodowskiej-Jesionek.

Swego rodzaju cofnięcia czasu dokonał Wim Wenders. (...) Jest to adaptacja sztuki Petera Handkego: dialog mężczyzny i kobiety siedzących w ogrodowej altanie na tle sielskiego, rozległego pejzażu, wśród szumiących drzew, w pełni lata. Na stole – dzbanek lemoniady i czerwone jabłko, które chciałoby się zjeść – zwłaszcza że wszystko to jest filmowane w 3D, co daje efekt zawieszenia w czasie i przestrzeni. W starym domu, wypełnionym książkami i obrazami, za biurkiem siedzi pisarz, pisze na maszynie sztukę, którą właśnie oglądamy. To on wymyślił tych dwoje, mężczyznę i kobietę. Postacie jak ze sztuk Pirandella wymykają się autorskiej kontroli. Rozmawiają o uczuciach, ale w sposób nieuczuciowy; o erotyzmie – ale w sposób nieerotyczny, jak w filmach Erica Rohmera. "Piękne dni..." wydają się hołdem dla tego reżysera. Część publiczności wychodziła, druga biła Wendersowi brawo. Należałem do tych, którzy nie wyszli. Zaimponował mi gest reżysera, który wpakował do "Pięknych dni..." wszystko to, co lubi – zrobić film tak całkowicie odwrócony od tego, co nazywamy rzeczywistością, aktualnością i potrzebą chwili. 

Tadeusz Sobolewski, "Gazeta Wyborcza"

 


A beautiful summer day. A garden. A terrace. A woman and a man under the trees, with a soft summer wind. In the distance, in the vast plain, the silhouette of Paris. A conversation begins: questions and answers between the woman and the man. It deals with sexual experiences, childhood, memories, the essence of summer and the difference between men and women, it deals with feminine perspective and masculine perception. In the background, inside the house that opens onto the terrace, on the woman and the man: the writer, in the process of imagining this dialogue and typing it down. Or is it the other way around? Might it be that those two characters, over there, tell him what he’s putting down on paper: a long, final dialogue between a man and a woman?

Venice IFF

Informacje o reżyserze

Wim Wenders

Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.

Wybrana filmografia

1970 Summer in the City

1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road

1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas

1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire

1994 Lisbon Story

1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds

1999 Buena Vista Social Club

2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel

stopka

reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: Peter Handke (na podstawie sztuki "Les beaux jours d'Aranjuez"), Wim Wenders (adaptacja)
zdjęcia: Benoît Debie
montaż: Beatrice Babin
obsada: Reda Kateb, Sophie Semin, Jens Harzer, Nick Cave, Peter Handke
producent: Paulo Branco, Gian-Piero Ringel, Wim Wenders
produkcja: Alfama Films, Neue Road Movies, Leopardo Filmes
język: francuski, niemiecki, angielski
barwa: kolor
Bracia Lumière 
Thierry Frémaux, Francja 2016
Na pokuszenie 
Sofia Coppola, USA 2017
Piękny kraj 
Francis Lee, Wielka Brytania 2017
Podwójny kochanek 
François Ozon, Francja 2017
Ptaki śpiewają w Kigali 
Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, Polska 2017
Safari 
Ulrich Seidl, Austria 2016
Tulipanowa gorączka 
Justin Chadwick, Wielka Brytania, USA 2016
2 noce do rana 
Mikko Kuparinen, Finlandia, Litwa 2015
50 wiosen Aurory 
Blandine Lenoir, Francja 2017
Mięso 
Julia Ducournau, Francja, Belgia 2016
Powiernik królowej 
Stephen Frears, USA, Wielka Brytania 2017
Przeżyć: metoda Houellebecqa 
Arno Hagers, Erik Lieshout, Reinier van Brummelen, Holandia 2016
Tarapaty 
Marta Karwowska, Polska 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
To 
Andres Muschietti, USA 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.