film
 
Wujek Boonmee, który potrafił przywołać swoje poprzednie wcielenia; Inni
Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives; The Others / Loong Boonmee raleuk chat; The Others
/ 248’
Seanse - kup bilet:
03 lis

Opis filmu

Wujek Boonmee, który potrafił przywołać swoje poprzednie wcielenia / Loong Boonmee raleuk chat / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives
reż. Apichatpong Weerasethakul, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania, Tajlandia 2010, 114'

Cierpiącego na ostrą niewydolność nerek Boonmee (Thanapat Saisaymar) w jego zatopionej w dżungli plantacji odwiedza szwagierka Jen (Jenjira Pongpas) wraz z siostrzeńcem Tongiem (Sakda Kaewbuadee). Boonmee przeczuwa śmierć i pragnie dożyć swoich dni w otoczeniu najbliższych w małym domu z daleka od zgiełku cywilizacji. Ku zaskoczeniu wszystkich wokół domu zaczynają gromadzić się postaci z jego przeszłości: zmarła żona, zamieniony w pół ludzką-pół małpią postać zaginiony przed laty syn. Akcja w onirycznej atmosferze płynie niespiesznie wokół wspomnień Boonmee i postaci z jego przeszłości i teraźniejszości. Dżungla i znajdująca się w jej głębi jaskinia - miejsce narodzin Boonmee (a może również jego poprzednich wcieleń) - urastają do rangi mitycznych przestrzeni przenikania się świata żywych i umarłych, świata teraźniejszości i przeszłości, pierwiastków ludzkiego i boskiego. Złotą Palmę na Festiwalu Filmowym w Cannes otrzymał za reżyserię filmu tajski artysta Apichatpong Weerasethakul, jeden z ciekawszych reżyserów współczesnego kina artystycznego.

Suffering from acute kidney failure, Boonmee (Thanapat Saisaymar) has chosen to spend his final days surrounded by his loved ones in the countryside where he is visited by his sister-in-law Jen (Jenjira Pongpas) and his nephew Tong (Sakda Kaewbuadee). Surprisingly, the ghost of his deceased wife appears to him, and his long-lost son returns as half-human, half-ape. Dreamlike, the film moves unhurriedly through Boonmee's memories and figures from his past and present. The jungle and the cave where Boonmee was born (as were, perhaps, his previous incarnations) turn into mythical spaces where the worlds of the living and the dead, the present and the past, the human and the divine, intersect. Thai film-maker Apichatpong Weerasethakul is one of the most notable auteurs living today. Inspired by Phra Sripariyattiweti's book A Man Who Can Recall Past Lives, the film earned Weerasethakul the Palm d'Or at Cannes for directing.

Inni / The Others
reż. Alejandro Amenábar, Francja, Hiszpania, USA, Włochy 2001, 104'

Osamotniona matka dwójki dzieci (świetna Nicole Kidman) stara się uporać z wychowaniem cierpiących na alergię na światło dzieci w oczekiwaniu na powrót męża walczącego w pierwszej wojnie światowej. Sytuacja zaczyna się komplikować wraz z przybyciem do pustego, zaciemnionego domu niecodziennie zachowującej się służby: gosposi, guwernantki i ogrodnika. Pani domu ma wrażenie, że w domu dzieje się coś dziwnego i że służba nie jest tym, za kogo się podaje. Dzieci donoszą o obecności w domu innych osób… Akcja filmu osadzona w olbrzymim domu, miejscu poza czasem i przestrzenią, trzyma w napięciu od początku aż do zaskakującego finału. Jeden z najlepszych filmów grozy tego stulecia, wygrywający dzięki silnemu nastrojowi niepokoju, budowanemu grą światła i cienia, dobremu aktorstwu i umiejętnie prowadzonej dramaturgii, a nie powszechnymi zabiegami właściwymi dla filmów grozy ostatnich lat: epatowaniu przemocą, realistycznie pokazywanym cierpieniem czy tanimi sztuczkami reżyserskimi bazującymi na efektach specjalnych wzmocnionych sztucznie podbitą muzyką i szybkim montażem. Film Alejandra Amenábara, hiszpańsko-chilijskiego autora głośnych Otwórz oczy i W stronę morza, za który nagrodzony został Oscarem, to wielki sukces kasowy na całym świecie (głównie w Hiszpanii i USA). Film przypada na złoty okres kariery aktorskiej Kidman: powstał po Oczy szeroko zamknięte Kubricka i Moulin Rouge! Baza Luhrmanna,a przed Godzinami Stephena Daldryego i Dogville Larsa von Triera.

Waiting for her husband to come back from service in World War I, a mother (sterling Nicole Kidman) raises two children who are allergic to daylight. The plot thickens after they are is joined by a creepy trio: a housekeeper, a governess and a gardener. The mother feels that something strange is going on in the house and that the servants are not who they claim to be. Her children report seeing other people in the house. Set in a huge dark house located outside of time and space, the film captivates from the very start to the unexpected denouement. One of the best horror films of this century, whose winning card is the unsettling atmosphere built with the play of light and shadow, good acting and skilful dramaturgy rather than the staple of horror films in recent years: gratuitous violence, realistic depictions of suffering, and cheap directing tricks based on special effects enhanced by unnaturally ramped-up music and quick-fire editing. The film, helmed by Alejandro Amenábar - the Spanish-Chilean director of the famous Open Your Eyes and The Sea Inside, which brought him an Oscar - was a big box-office success all over the world (mostly in Spain and the USA). It coincided with the golden era of Kidman's acting career - it was made after Kubrick's Eyes Wide Shut and Baz Luhrmann's Moulin Rouge! and before Stephen Daldry's The Hours and Lars von Trier's Dogville.

kurator: Tomasz Kolankiewicz 

Informacje o reżyserze

stopka

barwa: kolor
21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Atomic Blonde 
David Leith, USA 2017
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Frantz 
François Ozon, Francja, Niemcy 2016
Kacper i Emma jadą w góry 
Arne Lindtner Naes, Norwegia 2017
Królewicz Olch 
Kuba Czekaj, Polska 2016
Mała Wielka Stopa 
Jeremy Degruson, Ben Stassen, Belgia, Francja 2017
Niedoparki 
Galina Miklínová, Czechy, Słowacja, Chorwacja 2016
Obdarowani 
Marc Webb, USA 2017
Paryż na bosaka 
Dominique Abel, Fiona Gordon, Belgia, Francja 2016
Wilde Maus 
Josef Hader, Niemcy, Austria 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.