film
   
Solaris; Noc żywych trupów
Solyaris; The Night of the Living Dead
/ 293’
Seanse - kup bilet:
01 lis

Opis filmu

Solaris / Solyaris
reż. Andriej Tarkowski, ZRSS 1972, 167'

Psycholog Kris Kelvin (litewski aktor Donatas Banionis) wyrusza w kosmos, by zbadać niepokojące doniesienia odnośnie stanu psychicznego członków misji kosmicznej badającej nieznaną, pokrytą oceanem planetę Solaris. Na miejscu, eksplorując niemal całkowicie opustoszałą bazę, zamieszkaną wydawałoby się jedynie przez dwóch pozamykanych w sobie i poważnie zaburzonych członków załogi, spotyka swoją zmarłą żonę (w tej roli świetna Natalia Bondarczuk). Po początkowej euforii i zachłyśnięciu się odzyskaniem ukochanej, Kelvin zaczyna uzmysławiać sobie niebezpieczeństwo płynące z jej obecności i prawdziwą naturę tworu, jaki zmaterializował się przed nim w postaci jego małżonki. Czym jest tajemniczy ocean pokrywający planetę, jak wpływa na psychikę kosmonautów? Jeden z głośniejszych filmów Andrieja Tarkowskiego i zarazem jedno z najciekawszych dzieł science-fiction, wymieniany z Odyseją komiczną 2001 Stanleya Kubricka jako przykłady zastosowania gatunku popularno-naukowego dla skonstruowania filozoficznej wypowiedzi artystycznej. Kongenialna adaptacja książki Stanisława Lema, chociaż sam Lem był z tej produkcji niezadowolony. Wbrew opinii pisarza film został dostrzeżony na festiwalu filmowym w Cannes gdzie otrzymał Grand Prix i wyróżnienie Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI.

Psychologist Kris Kelvin (Lithuanian actor Donatas Banionis) sets off into outer space to investigate unsettling reports on the mental health of the crew of the station on an unknown, ocean-covered planet called Solaris. On arrival, while exploring the almost deserted base whose only inhabitants seem to be two withdrawn and deeply disturbed crew members, he runs into his dead wife (superb Natalya Bondarchuk). When his initial euphoria and intoxication subside, Kelvin starts to realise the danger and to grasp the true nature of the phenomenon that has materialised before him in the form of his wife. What is the secret of the ocean? How does it affect the'ds of the humans aboard the station? Solaris is one of Andrey Tarkovsky's most acclaimed films and one of the most intriguing sci-fi pictures, mentioned alongside Stanley Kubrick's Space Odyssey 2001 as an example of using the genre of science fiction to make a philosophical artistic statement. Tarkovsky's film is a masterful adaptation of the book by Stanisław Lem, who, however, was not satisfied with the production. The film won the Grand Prix at Cannes and a FIPRESCI special mention.

Noc żywych trupów / The Night of the Living Dead
reż. George A. Romero, USA 1968, 96'

Przypadkowo poznani Ben (Duane Jones) i Barbara (Judith O'Dea) chronią się w opuszczonym domu przed nadciągającymi ze wszystkich stron, jedzącymi ludzkie mięso zmarłymi powstałymi z grobów. W piwnicy odkrywają kolejną grupę uciekinierów - razem starają się przetrwać noc i coraz silniejsze ataki ze strony żywych trupów, zmierzą się także z tarciami wewnątrz grupy. Z radia płyną niepokojące informacje o szerzącym się zagrożeniu... Największe dzieło amerykańskiego niskobudżetowego kina grozy i jeden z największych hitów spośród niezależnych produkcji w historii kina. Debiut reżyserski George'a A. Romero, twórcy społecznie zaangażowanego kina grozy. Flagowe dzieło lewicującego, hipisowskiego pokolenia hollywoodzkich twórców, krytycznie odnoszących się do amerykańskiego społeczeństwa późnych lat sześćdziesiątych z jego społecznymi i rasowymi podziałami. To jeden z pierwszych filmów amerykańskich, w którym czarnoskóry aktor gra postać pierwszoplanową, a twórcy w jawny sposób krytykują niewykształconych białych rednecków,wymachujących bronią i dumnych ze swojej małomiasteczkowej ignorancji. Film był bardzo krytykowany przez konserwatywnych dziennikarzy i moralizatorów, magazyn "Reader's Digest" przestrzegał, że jest on dziełem mogącym zachęcać do kanibalizmu. Wbrew tym opiniom Noc żywych trupów stała się jednym z ostatnich wielkich hitów amerykańskiego kina samochodowego i zarazem filmem kultowym.

After meeting by chance, Ben (Duane Jones) and Barbara (Judith O'Dea) take shelter in a deserted farmhouse where they fond themselves besieged by flesh-eating undead who have risen from their graves. After joining forces with another group of fugitives, they try to survive the night and the ever fiercer attacks of the living dead while dealing with the growing tension within the group. At the same time, the radio is airing disturbing reports about the rapidly spreading threat. The Night of the Living Dead is the finest American low-budget horror film and one of the biggest hits in the history of independent cinema. It is the directorial debut of George A. Romero, creator of socially engaged horror films, the flagship work of the left-leaning hippie generation of Hollywood film-makers, who were critical of the American society of the late 1960s with its social and racial divides. It was one of the first American films in which an African-American actor played a lead role, and whose creators openly criticised uneducated gun-slinging white rednecks proud of their small-town ignorance. The film was lashed by conservative journalists and moralists, while Reader's Digest warned its readers that it might encourage cannibalism. Despite such opinions, The Night of the Living Dead became a cult movie, one of the last great hits of American drive-in cinema.

Tomasz Kolankiewicz

Informacje o reżyserze

stopka

barwa: kolor
Life 
Daniel Espinosa, USA 2017
Personal Shopper 
Olivier Assayas, Francja 2016
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego: Jednooki król 
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Marc Crehuet, Hiszpania 2016
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego: Jota Carlosa Saury 
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Carlos Saura, Hiszpania 2016
Azyl 
Niki Caro, USA 2017
Captain Fantastic 
Matt Ross, USA 2016
Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Gold 
Stephen Gaghan, USA 2016
Kong: Wyspa Czaszki 
Jordan Vogt-Roberts, USA 2017
Logan: Wolverine 
James Mangold, USA 2017
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Mr. Gaga 
Tomer Heymann, Izrael, Szwecja, Niemcy, Holandia 2015
Ostatnie dni miasta 
Tamer El Said, Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie  2016
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Pokot 
Agnieszka Holland, Polska, Czechy, Niemcy, Szwajcaria 2016
Sonia 
Catti Edfeldt, Lena Hanno, Szwecja 2016
Światło i cień 
Yeşim Ustaoğlu, Turcja, Niemcy, Polska, Francja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
Zwariować ze szczęścia 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.