film
   
Białe zombie; Królestwo, odcinek 4: Żywe trupy
White Zombie; The Kingdom, ep. 4: The Living Dead / White Zombie; Riget: De levende døde
/ 179’
Seanse - kup bilet:
30 paź

Opis filmu

Białe zombie / White zombie
reż Victor Halperin, USA 1932, 69'

Para narzeczonych: Madeline (Madge Bellamy) i Neil (John Harron) postanawia wybrać się na Haiti, by na plantacji znajomego, Charlesa Beaumonta (Robert Frazer), zorganizować swój ślub. Miła gościna okazuje się nie całkowicie bezinteresowna, dwulicowy znajomy pragnie uwieść piękną pannę młodą przy pomocy tajemniczego sąsiada, właściciela młyna, Legendre'a (w tej roli ikona kina grozy: Bela Lugosi), który dzięki haitańskiemu napojowi i tajemniczym zaklęciom potrafi zmienić ludzi w zombi i tym samym podporządkować ich swojej woli. Czy plan Beaumonta wypali? Uznawany za pierwszy obraz o zombie w historii kina. Niezależny film wyprodukowany poza wielkimi hollywoodzkimi studiami (chociaż korzystający z wybudowanych w studiach Universalu scenografii do Frankensteina i Dzwonnika z Notre Dame) przez braci Victora i Edwarda Halperinów wszedł na amerykańskie ekrany w 1932 roku, a jego główną gwiazdą był legendarny Bela Lugosi (DraculaCzarny kotPlan 9 z kosmosu) - odtwórca pierwszego hollywoodzkiego Hrabiego Draculi. Film powstał w Hollywood w erze przed wprowadzeniem tzw. kodeksu Haysa, wprowadzającego bardzo silne obostrzenia w kwestiach pokazywania niemoralnych zachowań, obrazowania przemocy, wulgarności. Film bardzo długo uznawano za zaginiony, odnalazł się dopiero w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Białe zombie inspirowało nie tylko filmowców. Muzyk hard rockowy, Rob Zombie, postanowił nazwać swój pierwszy zespół White Zombie właśnie na cześć filmu Halperina.

Madeline (Madge Bellamy) and Neil (John Harron) travel to Haiti to celebrate their wedding on a plantation owned by their friend, Charles Beaumont (Robert Frazer). The host has designs to seduce the beautiful bride with the help of a mysterious neighbour, mill owner Legendre (Bela Lugosi), who can turn people into obedient zombies by having them drink a Haitian potion and recite mysterious spells. Will Beaumont's plan work out? Credited as the first zombie film and produced independently by brothers Victor and Edward Halperin (though shot on sets built at Universal for Frankenstein and The Hunchback of Notre Dame), White Zombie was released in 1932 and starred the icon of early horror films, Hollywood's first Count Dracula, Bela Lugosi (DraculaThe Black CatPlan 9 from Outer Space). The film was made in Hollywood before the advent of the Hays Code, a set of guidelines that banned depictions of nudity, profanity, violence and obscenity. Long thought lost, the picture was rediscovered in the 1960s. It is not only film-makers that have been inspired by White Zombie. Hard rock musician Rob Zombie named his first band White Zombie after Halperin's movie.

Królestwo, odc. 4: Żywe trupy / Riget, 4: De levende døde / The Kingdom, ep. 4: The Living Dead  
reż. Lars von Trier, Dania, Niemcy, Francja, Norwegia, Szwecja, Holandia 1994, 80'

W kopenhaskim szpitalu Królestwo budzą się do życia złe moce. Duchy zmarłych krążą po korytarzach, pojawiają się demony. Antypatyczny szwedzki ordynator Stig postanawia w ramach zemsty i tuszowania swojego błędu w sztuce wyruszyć na Haiti. Pragnie pozyskać tam legendarny napój, który pozwoli mu zmienić adwersarza, doktora Krogshøja, w zombie i tym samym podporządkować go swojej woli. Lekko szalona pacjentka Drusse chce ukoić w bólu ducha zmarłej w Królestwie przed wielu laty małej Mary, a do doktor Judith Petersen zaczynają docierać niepokojące sygnały, że ojciec jej syna nie jest tym za kogo się podawał. Co gorsza z płodem dzieje się coś niepokojącego... Serial przesiąknięty nastrojem przetykanej groteską grozy, nawiązujący nie tylko do poetyki horroru, lecz także do popularnych obyczajowych seriali o lekarzach. W warstwie formalnej widoczna jest właściwa Dogmie "brudna" plastyka obrazu: ze zdjęciami z ręki, brakiem sztucznego oświetlania itp. To przykład, jak wpisać formułę miniserialu w strategię kina artystycznego. Von Trier bawi się konwencją, korzystając z charakterystycznych dla seriali wstawek, co było w poprzednim odcinku, oraz dodając odautorski komentarz zapowiadający dalsze losy bohaterów i podsumowujący obejrzaną część. Dzięki talentowi reżyserskiemu von Triera i wyczarowanej przez niego atmosferze odcinek Żywe trupy bez problemu można oglądać bez znajomości pozostałych części serii, warto jednak ostrzec, że po projekcji widzowie z pewnością zapragną sięgnąć po resztę.

Evil spirits awake in Copenhagen's Kingdom Hospital - demons haunt the building, spirits of the dead roam its corridors. To cover up his professional incompetence and take revenge on Dr Krogshøj, unlovable Swedish surgeon Stig sets off for Haiti in search of a legendary potion that will turn his adversary into a devoted zombie. Eccentric patient Drusse wants to assuage the anguish of the spirit of little Mary who died in the Kingdom many years earlier, and Dr Judith Petersen begins getting unsettling signals that her son's father is not what he purported to be. What's worse, something bad is happening with the embryo. Drenched in grotesque horror, The Kingdom takes cues from both horror cinema and popular drama series. Formally, the visuals have a Dogma-like 'dirty' quality: the film is shot with a hand-held camera, has no artificial lighting, etc. This is how a'iseries can be made to carry out the agenda of artistic cinema. Von Trier plays with the convention, adding recaps of previous episodes and the director's commentary on what is going to happen and summing up the events. Thanks to von Trier's directing talent and the atmosphere he conjures, one can watch The Living Dead without seeing the other episodes. But we forewarned - once you watch this episode, you will want to watch the rest.

Tomasz Kolankiewicz 

Informacje o reżyserze

stopka

barwa: kolor
21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Atomic Blonde 
David Leith, USA 2017
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Frantz 
François Ozon, Francja, Niemcy 2016
Królewicz Olch 
Kuba Czekaj, Polska 2016
Mała Wielka Stopa 
Jeremy Degruson, Ben Stassen, Belgia, Francja 2017
Obdarowani 
Marc Webb, USA 2017
Paryż na bosaka 
Dominique Abel, Fiona Gordon, Belgia, Francja 2016
Wilde Maus 
Josef Hader, Niemcy, Austria 2017
Kacper i Emma jadą w góry 
Arne Lindtner Naes, Norwegia 2017
Niedoparki 
Galina Miklínová, Czechy, Słowacja, Chorwacja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.