wydarzenie
Films for Food: Noma, My Perfect Storm
05 lis

Noma: My Perfect Storm - film o najlepszej restauracji świata oraz René Redzepim - człowieku, który ją stworzył.

Dokument przedstawiający sylwetkę René Redzepiego, szefa kuchni legendarnej restauracji Noma w Kopenhadze. Do Nomy, która mieści się w starej dzielnicy Kopenhagi, w magazynach dawniej floty handlowej Danii, pielgrzymują krytycy, eksperci kulinarni, restauratorzy i smakosze z najbardziej odległych zakątków świata. Przyjeżdżają, by poznać kunszt jednego z najbardziej znanych i cenionych współczesnych szefów kuchni. Wizjonera, którego nowatorskie podejście do lokalnych tradycji kulinarnych i rodzimych produktów zrewolucjonizowało kuchnię skandynawską. Noma, wyróżniona dwiema gwiazdkami Michelin, czterokrotnie zwyciężała w prestiżowym rankingu The San Pellegrino World’s 50 Best Restaurants. Po ponad dekadzie sukcesów jej twórca szykuje się do otwarcia nowego miejsca i podróżuje po świecie, rezydując w restauracjach w Tokio, Sydney, a niedługo również w Meksyku.

Wychował się na skrzyżowaniu dwóch kultur, jest synem muzułmańskiego imigranta, który przybył do Danii, a więc kraju, w którym bardzo dużą rolę odgrywa skrajnie prawicowa, ekstremistyczna partia polityczna. Trochę jak brzydkie kaczątko z jednej z baśni Andersena, René był lekceważony czy nawet zastraszany w środowisku, w którym żył, nikt nie traktował poważnie jego planów i celów, które sobie postawił. Mimo tego w końcu wspiął się na szczyt i zrewolucjonizował świat gastronomii zyskując powszechne uznanie dla swego talentu i geniuszu. Do tego stopnia, że królowa Danii nadała mu tytuł rycerski. Dodaj to do codziennej pracy w restauracji, stresu, sukcesów i porażek – to całkiem dobra inspiracja dla filmu. (Pierre Deschamps, "Co jest grane 24")

"Noma: My perfect storm" ujęło mnie szczególnie dwoma składnikami. Po pierwsze – wątkami poświęconymi samemu myśleniu o kulinariach, a raczej – przypomnieniu nam o wykwintnym jedzeniu i takiejż kuchni jako czymś, co od zbyt dawna straciło konieczny balans pomiędzy tym, co proste, tanie, zdrowe, naturalne, lokalne, zwyczajne, a tym co – drogie, straszliwie "nafąfane", luksusowe, zdobywane nie wiadomo skąd, nadmiernie przeceniane i w związku z tym zasługujące na niebotycznie wysokie rachunki, oklaski, nagrody i peany. Jedzenie to zmysły. A pieszczenie zmysłów nie samym kawiorem i truflami się odbywa. Jemy bo musimy, ale jemy także po to, by czynić nasze życie bogatszym o doświadczenia podobne do nieopisywalnych rozkoszy erotycznych. Poznając nowe smaki, połączenia, przekraczając granice tego, co znamy i lubimy i pozwalając się im ponieść – naddajemy tej zwykłej biologicznej czynności  – znaczenia i metafory.(...) Po drugie – czarowaniem – nas widzów  – geniuszem Redzepiego postrzeganego jako „kucharz – celebryta”, przeplatane obrazem zwykłego człowieka, któremu – nazywając rzecz po imieniu – życiowo i na co dzień – nie przewróciło się w głowie. (Joanna O’Shea, www.kultura-osobista.pl)

Informacje o reżyserze

Pierre Deschamps

stopka

reżyseria: Pierre Deschamps
polski dystrybutor: Films for Food
barwa: kolor
21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Atomic Blonde 
David Leith, USA 2017
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Frantz 
François Ozon, Francja, Niemcy 2016
Kacper i Emma jadą w góry 
Arne Lindtner Naes, Norwegia 2017
Królewicz Olch 
Kuba Czekaj, Polska 2016
Mała Wielka Stopa 
Jeremy Degruson, Ben Stassen, Belgia, Francja 2017
Niedoparki 
Galina Miklínová, Czechy, Słowacja, Chorwacja 2016
Obdarowani 
Marc Webb, USA 2017
Paryż na bosaka 
Dominique Abel, Fiona Gordon, Belgia, Francja 2016
Wilde Maus 
Josef Hader, Niemcy, Austria 2017
Wózkownia: Paryż może poczekać 
Wózkownia
Eleanor Coppola, USA 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.