film
Carol
reż. Todd Haynes / USA 2015 / 118’
Seanse - kup bilet:
30 paź

Obsada

Rooney Mara, Cate Blanchett, Kyle Chandler, Jake Lacy

Nagrody

Cannes IFF 2015 – Best Actress (Rooney Mara), Queer Palm

Opis filmu

Lata 50., Nowy Jork. Ścieżki dojrzałej, zamożnej mężatki Carol Aird (Cate Blanchett) i 20-letniej singielki Therese Belivet (Rooney Mara) krzyżują się w domu handlowym. Nieśmiała z początku fascynacja przeradza się w burzliwe uczucie, niebezpieczny w tamtym czasie związek, który pociąga za sobą ofiary. Haynes stroni od sensacji i unika oczywistych romansowych chwytów. Więź, która zawiązuje się między kobietami, prezentuje się tu tak elegancko jak moda tamtego okresu – pisał z Cannes w recenzji filmu krytyk IndieWire. Carol jest niczym wymuskana dźwiękowa pocztówka ze świata, który dawno odszedł. Dzięki olśniewającym kostiumom, scenografii, muzyce i fenomenalnym zdjęciom Eda Lachmana na ekranie ożywają ulice, kluby, sklepy, kreacje – cały Manhattan ery Eisenhowera. Książka Patricii Highsmith The Price of Salt z 1952 roku, na podstawie której powstał scenariusz, akcentowała wątki lesbijskie i feministyczne. Jej ekranizacja jest bardziej uniwersalna. Haynes opowiada o cenie, jaką płacimy za pasję i porywy serca. Niezależnie od płci i seksualnej orientacji.

Karolina Pasternak


In 1950s New York, Therese Belivet (Rooney Mara), an aspiring photographer in her 20s working as a department-store clerk, falls for an older, married woman, Carol Aird (Cate Blanchett). The subtle fascination flowers into passion and a socially suspect liaison that devours victims from both sides. Haynes eschews sensationalism and obvious romantic themes to show a bond between the two women [that] plays out as elegantly as the period dressing surrounding them,as noted by IndieWire in a dispatch from Cannes. Carol is in fact an impeccable living postcard from a world gone by. Titillating costumes, production design, music and phenomenal cinematography by Ed Lachman simmer on the screen through living streets, clubs, stores and fashion from Eisenhower-era Manhattan. While Patricia Highsmith's 1952 novel The Price of Salt, on which the script is based, accentuates lesbian and feminist themes, the film is more universal. Haynes shares a story about the price we pay for passion and following our heart, irrespective of gender and sexual orientation.

Karolina Pasternak

Informacje o reżyserze

Todd Haynes

Urodzony w 1961 w Los Angeles amerykański reżyser i scenarzysta. Sławę zdobył już krótkometrażowym debiutem, The Karen Carpenter Story, w którym za pomocą lalek Barbie opowiedział historię bohaterki chorej na anoreksję. Poison o wykluczonych ze społeczeństwa odmieńcach zdobyło Grand Prix na Sundance FF, w Cannes triumfował Idolem, inspirowanym biografią Davida Bowie. O Bobie Dylanie opowiedział w eksperymentalnym I'm Not There. Tworzy w szerokim nurcie kina queerowego.


Los Angeles native Todd Haynes (b. 1961) is an American director and screenwriter. He gained fame with his short film, The Karen Carpenter Story, that employs Barbie dolls to describe Carpenter's struggle with anorexia. His film Poison, about social outcasts, won the Grand Prix at Sundance, Velvet Goldmine, loosely based on the biography of David Bowie, triumphed at Cannes, and the experimental I'm Not There is based on the life of Bob Dylan. Haynes's oeuvre is often associated with the queer cinema movement.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1987 Superstar: The Karen Carpenter Story (short)

1995 Schronienie / Safe

1998 Idol / Velvet Goldmine

2002 Daleko od nieba / Far from Heaven

2007 I'm Not There. Gdzie indziej jestem / I'm Not There

stopka

reżyseria: Todd Haynes
scenariusz: Phyllis Nagy
zdjęcia: Edward Lachman
montaż: Affonso Gonçalves
muzyka: Carter Burwell
obsada: Rooney Mara, Cate Blanchett, Kyle Chandler, Jake Lacy
producent: Elizabeth Karlsen, Tessa Ross, Christine Vachon, Stephen Woolley
produkcja: Number 9 Films, Film4, Killer Films
polski dystrybutor: Vue Movie
nagrody: Cannes IFF 2015 – Best Actress (Rooney Mara), Queer Palm
język: angielski
barwa: kolor
Beksińscy. Album wideofoniczny 
Marcin Borchardt, Polska 2017
Cicha noc 
Piotr Domalewski, Polska 2017
Coco (dubbing) 
Lee Unkrich, Adrian Molina, USA 2017
Kobieta, która odeszła 
Lav Diaz, Filipiny 2016
Komunia 
Anna Zamecka, Polska 2016
Louise nad morzem 
Jean-François Laguionie, Belgia, Francja 2016
Manifesto 
Julian Rosefeldt, Niemcy, Austria 2017
Morderstwo w Orient Expressie 
Kenneth Branagh, USA 2017
Najlepszy 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Najlepszy (seans dla szkoły) 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Na karuzeli życia 
Woody Allen, USA 2017
Nie jestem twoim murzynem 
Raoul Peck, Szwajcaria, Francja, Belgia, USA 2016
Pierwsza gwiazdka 
Timothy Reckart, USA 2017
Serce miłości 
Łukasz Ronduda, Polska 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
Wojna płci 
Jonathan Dayton, Valerie Faris, USA 2017
Zabicie świętego jelenia 
Yorgos Lanthimos, USA 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.