film
Carol
reż. Todd Haynes / USA 2015 / 118’
Seanse - kup bilet:
30 paź

Obsada

Rooney Mara, Cate Blanchett, Kyle Chandler, Jake Lacy

Nagrody

Cannes IFF 2015 – Best Actress (Rooney Mara), Queer Palm

Opis filmu

Lata 50., Nowy Jork. Ścieżki dojrzałej, zamożnej mężatki Carol Aird (Cate Blanchett) i 20-letniej singielki Therese Belivet (Rooney Mara) krzyżują się w domu handlowym. Nieśmiała z początku fascynacja przeradza się w burzliwe uczucie, niebezpieczny w tamtym czasie związek, który pociąga za sobą ofiary. Haynes stroni od sensacji i unika oczywistych romansowych chwytów. Więź, która zawiązuje się między kobietami, prezentuje się tu tak elegancko jak moda tamtego okresu – pisał z Cannes w recenzji filmu krytyk IndieWire. Carol jest niczym wymuskana dźwiękowa pocztówka ze świata, który dawno odszedł. Dzięki olśniewającym kostiumom, scenografii, muzyce i fenomenalnym zdjęciom Eda Lachmana na ekranie ożywają ulice, kluby, sklepy, kreacje – cały Manhattan ery Eisenhowera. Książka Patricii Highsmith The Price of Salt z 1952 roku, na podstawie której powstał scenariusz, akcentowała wątki lesbijskie i feministyczne. Jej ekranizacja jest bardziej uniwersalna. Haynes opowiada o cenie, jaką płacimy za pasję i porywy serca. Niezależnie od płci i seksualnej orientacji.

Karolina Pasternak


In 1950s New York, Therese Belivet (Rooney Mara), an aspiring photographer in her 20s working as a department-store clerk, falls for an older, married woman, Carol Aird (Cate Blanchett). The subtle fascination flowers into passion and a socially suspect liaison that devours victims from both sides. Haynes eschews sensationalism and obvious romantic themes to show a bond between the two women [that] plays out as elegantly as the period dressing surrounding them,as noted by IndieWire in a dispatch from Cannes. Carol is in fact an impeccable living postcard from a world gone by. Titillating costumes, production design, music and phenomenal cinematography by Ed Lachman simmer on the screen through living streets, clubs, stores and fashion from Eisenhower-era Manhattan. While Patricia Highsmith's 1952 novel The Price of Salt, on which the script is based, accentuates lesbian and feminist themes, the film is more universal. Haynes shares a story about the price we pay for passion and following our heart, irrespective of gender and sexual orientation.

Karolina Pasternak

Informacje o reżyserze

Todd Haynes

Urodzony w 1961 w Los Angeles amerykański reżyser i scenarzysta. Sławę zdobył już krótkometrażowym debiutem, The Karen Carpenter Story, w którym za pomocą lalek Barbie opowiedział historię bohaterki chorej na anoreksję. Poison o wykluczonych ze społeczeństwa odmieńcach zdobyło Grand Prix na Sundance FF, w Cannes triumfował Idolem, inspirowanym biografią Davida Bowie. O Bobie Dylanie opowiedział w eksperymentalnym I'm Not There. Tworzy w szerokim nurcie kina queerowego.


Los Angeles native Todd Haynes (b. 1961) is an American director and screenwriter. He gained fame with his short film, The Karen Carpenter Story, that employs Barbie dolls to describe Carpenter's struggle with anorexia. His film Poison, about social outcasts, won the Grand Prix at Sundance, Velvet Goldmine, loosely based on the biography of David Bowie, triumphed at Cannes, and the experimental I'm Not There is based on the life of Bob Dylan. Haynes's oeuvre is often associated with the queer cinema movement.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1987 Superstar: The Karen Carpenter Story (short)

1995 Schronienie / Safe

1998 Idol / Velvet Goldmine

2002 Daleko od nieba / Far from Heaven

2007 I'm Not There. Gdzie indziej jestem / I'm Not There

stopka

reżyseria: Todd Haynes
scenariusz: Phyllis Nagy
zdjęcia: Edward Lachman
montaż: Affonso Gonçalves
muzyka: Carter Burwell
obsada: Rooney Mara, Cate Blanchett, Kyle Chandler, Jake Lacy
producent: Elizabeth Karlsen, Tessa Ross, Christine Vachon, Stephen Woolley
produkcja: Number 9 Films, Film4, Killer Films
polski dystrybutor: Vue Movie
nagrody: Cannes IFF 2015 – Best Actress (Rooney Mara), Queer Palm
język: angielski
barwa: kolor
21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Baby Driver 
Edgar Wright | obsada: | USA, 2017, 113’, Wielka Brytania,USA 2017
Czerwony żółw 
Michaël Dudok de Wit, Francja, Belgia 2016
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Films for Food: Jiro śni o sushi 
Films for Food
David Gelb, USA 2011
Gru, Dru i Minionki 
Kyle Balda, Pierre Coffin, USA 2017
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Klient 
Asghar Farhadi, Iran, Francja 2016
Król Artur: Legenda miecza 
Guy Ritchie, Wielka Brytania, Australia, USA 2017
Lady M. 
William Oldroyd, Wielka Brytania 2016
Mężczyzna imieniem Ove 
Hannes Holm, Szwecja 2015
Nazywam się Cukinia (dubbing) 
Claude Barras, Szwajcaria, Francja 2016
Olli Mäki. Najszczęśliwszy dzień jego życia 
Juho Kuosmanen, Finlandia, Szwecja, Niemcy 2016
Ostatni w Aleppo 
Feras Fayyad, Dania 2017
Rock Dog. Pies ma głos! 
Ash Brannon, USA, Chiny 2016
Sieranevada 
Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 2016
To przychodzi po zmroku 
Trey Edward Schults, USA 2017
Volta 
Juliusz Machulski, Polska 2017
W starym dobrym stylu 
Zach Braff, USA 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.