film
 
Przekręt
Fraud
reż. Dean Fleischer-Camp / USA 2016 / 52’
polska premiera
Seanse - kup bilet:
26 paź
30 paź

Opis filmu

Sceny z życia małżeństwa postkapitalistycznego, rozpięte między dwa doniosłe wydarzenia – premiery nowych modeli iPhone'a. Nakręcone telefonem filmiki pokazują prozaiczną stronę życia – imprezy urodzinowe, sterty rachunków, wizyty w galeriach handlowych i sklepach z bronią – składając się na portret przeciętnej amerykańskiej rodziny. Ale ta pozornie banalna historia niespodziewanie przeradza się w kronikę pewnego oszustwa i obywatelskiej anarchii. Found-footage'owy projekt Deana Fleischera-Campa nie jest jednak dokumentem. Z ponad 100 godzin nagrań nieznanego mężczyzny wyszperanych na YouTubie reżyser zmontował wraz z Jonathanem Ripponem zaskakującą hybrydę, która zaciera granicę między fikcją a prawdą. Wraz z upływem kolejnych minut film okazuje się nie tylko jeszcze jednym głosem krytycznym w sprawie społeczeństwa konsumpcjonistycznego i oszustwa, która leży u podstaw jego funkcjonowania, ale i przewrotną zabawą w oszustwo, jakim jest kino. Debiutujący w pełnym metrażu Fleischer-Camp udowadnia, że pomysł i skłonność do twórczej manipulacji wystarczą, by przykuć uwagę widza.

Mariusz Mikliński

 


Scenes from a post-capitalist marriage stretched out between several a couple momentous events: the launches of new iPhone models. Filmed on a telephone, these videos show the mundane side of life-birthday parties, piles of bills, visits to shopping malls, as well as gun stores-and in doing so create a portrait of the average American family. But this seemingly banal story suddenly turns into a chronicle of a scam. Dean Fleischer-Camp's found-footage project is not a documentary. From over 100 hours of recordings by an unknown man dug up on YouTube, the director puts together, along with Jonathan Rippon, a surprising hybrid that blurs the line between truth and fiction. As the film advances, it turns out to be not just another criticism of consumer society and the deception that allows it to function, but also a perverse enjoyment of the deception of cinema. Making his full-length feature debut, Fleischer-Camp proves that an idea and its propensity for creative manipulation are enough to catch the attention of audiences.

Mariusz Mikliński

Informacje o reżyserze

Dean Fleischer-Camp

Reżyser, montażysta i autor książek dziecięcych mieszkający w Nowym Jorku. Wraz z aktorką Jenny Slate stworzył trzyczęściową animację poklatkową Marcel the Shell with Shoes Onktóra na YouTubie ma około 40 milionów odsłon. W 2016 roku zrealizował serial internetowy David, przez Indiewire porównany do Miasteczka Twin Peaks.

 


Dean Fleischer-Camp is a director, editor, and author of children's books who lives in New York. Along with actress Jenny Slate, he made a three-part stop-motion animation called Marcel the Shell with Shoes On, which has been viewed around 40 million times on YouTube. In 2016, he made an online series called David, which Indiewire compared to Twin Peaks.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

2010 Marcel the Shell with Shoes On (short)

2013 We Do Not Belong

2013 Catherine (short)

stopka

reżyseria: Dean Fleischer-Camp
scenariusz: Dean Fleischer-Camp
zdjęcia: found-footage
montaż: Jonathan Rippon
producent: Sebastian Pardo, Riel Roch-Decter
produkcja: Memory
właściciel praw: Memory
barwa: kolor
Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Elle 
Paul Verhoeven, Francja, Niemcy, Belgia 2016
Jackie 
Pablo Larraín, Chile, Francja, USA 2016
La La Land 
Damien Chazelle, USA 2016
Manchester by the Sea 
Kenneth Lonergan, USA 2016
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Moonlight 
Barry Jenkins, USA 2016
Nauczycielka 
Jan Hřebejk, Słowacja, Czechy 2016
Ostatnie tango 
German Kral, Niemcy, Argentyna 2015
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Powidoki 
Andrzej Wajda, Polska 2016
Sing 
Christophe Lourdelet, Garth Jennings, USA, Wielka Brytania 2016
Szwedzka teoria miłości 
Erik Gandini, Szwecja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
To tylko koniec świata 
Xavier Dolan, Kanada, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.