wydarzenie
 
Akademia Kina Światowego: Śpiewak jazzbandu
The Jazz Singer
24 sty

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Głosy kina - przełom dźwiękowy w filmie

wykład: dr Marta Hauschild

Śpiewak jazzbandu (The Jazz Singer), reż. Alan Crosland, USA 1927, 88 min
obsada: Al Jolson, May McAvoy, Warner Oland, Eugenie Besserer, Otto Lederer, Robert Gordon, Richard Tucker, Joseff Rosenblatt

Otwierający epokę kina dźwiękowego obraz Alana Croslanda to historia chłopaka z szanowanej żydowskiej rodziny, który wbrew woli ojca wybiera wodewilową karierę. Scenariusz powstał na bazie musicalu, lecz odtwarzającego w nim główną rolę George’a Jessela zastąpił tu Al Jolson – gwiazda piosenki określana dziś mianem Elvisa Presleya epoki jazzu i bluesa. W scenach estradowych Śpiewaka jazzbandu widzimy go ucharakteryzowanego na Murzyna – zgodnie z ówczesnymi normami teatralnymi, które nie pozwalały na występy czarnoskórych przed białą publicznością. Wykonywana w tym „kostiumie” finałowa piosenka My Mammy stała się pierwszym w historii przebojem muzycznym wylansowanym przez kino, a zaangażowany w walkę z dyskryminacją Jolson doprowadził do otwarcia scen dla takich artystów, jak Louis Armstrong, Duke Ellington, Cab Calloway czy Ethel Waters.

dr Marta Hauschild o wykładzie:

Jeśli wierzyć anegdocie, po hollywoodzkiej premierze Śpiewaka jazzbandu, zorganizowanej przez Warner Bros. w grudniu 1927 r., w limuzynach wracających z pokazu konkurencyjnych producentów panowała grobowa cisza. Decydując się na dźwięk, Sam Warner ryzykował wiele: nad „głosem” kina pracował Thomas Alva Edison, swoje eksperymenty prowadzili Eugene Augustin Lauste i Lee De Forest, a jednak za każdym razem uzyskane efekty okazywały się niewystarczające. W całych Stanach Zjednoczonych wytwórnia braci posiadała początkowo jedynie dwa kina przystosowane do prezentacji zakupionego właśnie przez nich systemu Vitaphone. Był to dźwięk ery gramofonu, zapisywany na woskowych płytach, na tyle delikatnych, że po latach wiele z tych pierwszych nagrań zostało bezpowrotnie utraconych. A jednak to dzięki temu rozwiązaniu dziewięćdziesiąt lat temu filmy – i miejsca ich wyświetlania – przybrały kształt, jaki znamy do dziś.

W ramach wykładu towarzyszącemu projekcji Śpiewaka jazzbandu omówione zostaną podstawowe etapy, które doprowadziły do pojawienia się kina dźwiękowego (pierwsze eksperymenty, nazwiska i osiągnięcia poszczególnych wynalazców), techniczne aspekty wprowadzenia dźwięku (konkurencyjne systemy sound-on-disc i sound-on-film) oraz kluczowa dla zjawiska druga połowa lat 20. XX wieku - filmowo wyznaczana przez Don Juana i Melodię Broadwayu – wraz z ekonomicznymi i kulturowymi konsekwencjami, jakie dla amerykańskiej kinematografii miało wprowadzenie dźwięku.

Informacje o reżyserze

Alan Crosland

Urodzony w 1894 roku amerykański reżyser. Zanim związał się z przemysłem filmowym, był m.in. dziennikarzem „New York Glob”. Próbował także sił jako aktor teatralny. W 1912 roku podjął pracę w nowojorskim Edison Studios, gdzie dwa lata później zadebiutował jako reżyser filmów krótkometrażowych. W 1925 roku związał się z wytwórnią Warner Brothers i pod jej skrzydłami stworzył swoje najsłynniejsze projekty. Najpierw za sprawąŚpiewaka jazzbandu wprowadził na kinowe ekrany dźwięk, a następnie, reżyserując musicale On with the Show! i Płomienna piosenka – kolor. Zginął w wypadku samochodowym, mając 41 lat.

Wybrana filmografia

1920 Podlotek / The Flapper

1927 Stare San Francisco / Old San Francisco

1927 Śpiewak jazzbandu / The Jazz Singer

1929 On with the Show!

1930 Płomienna piosenka / The Song of the Flame

stopka

barwa: kolor
21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Aquarius 
Kleber Mendonça Filho, Brazylia 2016
Baby Driver 
Edgar Wright | obsada: | USA, 2017, 113’, Wielka Brytania,USA 2017
Czerwony żółw 
Michaël Dudok de Wit, Francja, Belgia 2016
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Gru, Dru i Minionki 
Kyle Balda, Pierre Coffin, USA 2017
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Król Artur: Legenda miecza 
Guy Ritchie, Wielka Brytania, Australia, USA 2017
Lady M. 
William Oldroyd, Wielka Brytania 2016
Mężczyzna imieniem Ove 
Hannes Holm, Szwecja 2015
Nazywam się Cukinia (dubbing) 
Claude Barras, Szwajcaria, Francja 2016
Olli Mäki. Najszczęśliwszy dzień jego życia 
Juho Kuosmanen, Finlandia, Szwecja, Niemcy 2016
Rock Dog. Pies ma głos! 
Ash Brannon, USA, Chiny 2016
Sieranevada 
Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 2016
To przychodzi po zmroku 
Trey Edward Schults, USA 2017
Volta 
Juliusz Machulski, Polska 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.