wydarzenie
   
Akademia Kina Światowego: Nanuk z Północy; Nocna poczta
Nanook of the North; Night mail
20 gru
Akademia Kina Światowego

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Twórcze przetworzenie rzeczywistości - narodziny dokumentalizmu

wykład: dr hab. Monika Talarczyk-Gubała

Nanuk z Północy (Nanook of the North) reż. Robert J. Flaherty, USA, Francja 1922, 79 min
obsada: Allakariallak, Nyla, Allee, Cunayou, Allegoo

Żelazny klasyk kina dokumentalnego, który z gracją i rozmachem spełnia podstawową funkcję gatunku: otwiera okno na świat, pozwala poznać pewne zjawisko. Tym zjawiskiem są Inuici. Kamera pokazuje ich, jak polują, jedzą i śpią w igloo, jak prowadzą ciężkie, ale przy tym w gruncie rzeczy szczęśliwe życie. Od czasu do czasu udaje się jej uchwycić obrazy pełne surowego piękna: uśmiechniętą twarz bohatera w aureoli z futrzanego kaptura, czy psa szczekającego wściekle na tle kojącej bieli śniegu. W filmie znalazło się kilka drobnych odstępstw od prawdy, np. Inuici polują za pomocą prymitywnych harpunów zamiast dobrze sobie znanej broni palnej. Fikcja ma jednak służyć dokumentowi. Upraszczać, ale i uwypuklać. Umożliwiać dotarcie do sedna sprawy: portretu społeczności, która dzień po dniu solidarnie zmaga się z naturą.

Piotr Mirski

Nocna poczta (Night mail), reż. Basil Wright, Harry Watt, Wielka Brytania 1936, 25 min
obsada: Arthur Clark, John Grierson, Stuart Legg, Robert Rae

John Grierson, zasłużony brytyjski producent, twierdził, że kino dokumentalne jest interpretacją aktualnej rzeczywistości. Uważał również, że powinno ono przede wszystkim służyć edukowaniu społeczeństwa. Zrealizowana pod jego patronatem Nocna poczta w pełni urzeczywistnia tę wizję. Film ten opowiada o pociągu wożącym listy z Anglii do Szkocji: o kolejowym personelu, towarzyszących transportowi procedurach i wadze tego typu działalności. W parze z prozaicznym tematem idą zaskakująco efektowne środki wyrazu. Narracja jest dynamiczna, niemalże sensacyjna, a kamera odnajduje piękno zarówno w rozpędzonej maszynie, która urasta do rangi symbolu nowoczesności, jak i mijanych przez nią krajobrazach. Całości dopełnia finał, w którym pochwalny wiersz jest recytowany przy akompaniamencie mechanicznej muzyki.

Piotr Mirski

Informacje o reżyserach

Robert J. Flaherty

Pionier kina dokumentalnego i etnograficznego. Nazwany przez Orsona Wellesa jedną z dwóch lub trzech największych postaci pracujących w medium filmowym. Żył w latach 1884-1951. Pochodził z USA. Jako reżyser zadebiutował Nanukiem z Północy, który stał się międzynarodowym przebojem. W trakcie dalszej kariery kontynuował przyglądanie się mieszkańcom różnych zakątków świata: archipelagu Samoa (Moana) czy Irlandii (Człowiek z Aran).

Wybrana filmografia

1922 Nanuk z Północy / Nanook of the North (dok.)

1926 Moana (dok.)

1934 Człowiek z Aran / Man of Aran (dok.)

1942 Ziemia / The Land (dok., kr.m.)

1948 Opowieść z Luizjany / Louisiana Story

Basil Wright

Urodził się w 1907 roku, odszedł w 1987. Brytyjczyk, absolwent Cambridge. Karierę w przemyśle ruchomych obrazów zaczął jako jeden z pierwszych członków filmowego oddziału Empire Marketing Board. Jego specjalnością były dokumenty. Oprócz Nocnej poczty zrealizował także inny klasyk gatunku: Pieśń Cejlonu. Nie tylko reżyserował, ale i intensywnie pracował jako producent. Ponadto pisał książki i artykuły na temat kina.

Wybrana filmografia

1934 Pieśń Cejlonu / The Song of Ceylon (dok., kr.m.)

1936 Nocna poczta / Night Mail (dok., kr.m., współreż.)

1937 Children at School (dok., kr.m.)

1945 This Was Japan (dok., kr.m.)

1958 The Immortal Land (dok., kr.m.)

Harry Watt

Urodził się w 1908 roku w Edynburgu. Studiował na lokalnym uniwersytecie, ale nie uzyskał dyplomu. Podstaw reżyserskiego rzemiosła uczył się, pracując w filmowym dziale Empire Marketing Board i asystując przy Człowieku z Aran Roberta Flaherty'ego. Zrealizował takie słynne dokumenty, jak Nocna poczta i Target for Tonight. Przez pewien czas próbował także swoich sił w kinie fabularnym. Zmarł w 1987 roku.

Wybrana filmografia

1936 Nocna poczta / Night Mail (dok., kr.m., współreż.)

1938 North Sea (dok., kr.m.)

1941 Target for Tonight (dok., kr.m.)

1946 Zwycięzcy stepów / The Overlanders

1951 Where No Vultures Fly

stopka

barwa: kolor
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Klub "Wysokich Obcasów": Loveling 
Klub "Wysokich Obcasów"
Gustavo Pizzi, Brazylia, Urugwaj, Niemcy 2018
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
McQueen 
Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Wielka Brytania 2018
Neapol spowity tajemnicą 
Ferzan Özpetek, Włochy 2017
Nieposłuszne 
Sebastián Lelio, Irlandia, USA, Wielka Brytania 2017
Oko na Julię 
Kim Nguyen, Kanada 2017
Sicario 2: Soldado 
Stefano Sollima, USA, Włochy 2018
Thelma 
Joachim Trier, Dania, Francja, Norwegia, Szwecja 2017
Whitney 
Kevin Macdonald, Wielka Brytania, USA 2018
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Cienie nad Valleby 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2014
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Sekret rodziny Von Brom 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2013
Iniemamocni 2 
Brad Bird, USA 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.