wydarzenie
   
Akademia Kina Światowego: Nanuk z Północy; Nocna poczta
Nanook of the North; Night mail
20 gru

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Twórcze przetworzenie rzeczywistości - narodziny dokumentalizmu

wykład: dr hab. Monika Talarczyk-Gubała

Nanuk z Północy (Nanook of the North) reż. Robert J. Flaherty, USA, Francja 1922, 79 min
obsada: Allakariallak, Nyla, Allee, Cunayou, Allegoo

Żelazny klasyk kina dokumentalnego, który z gracją i rozmachem spełnia podstawową funkcję gatunku: otwiera okno na świat, pozwala poznać pewne zjawisko. Tym zjawiskiem są Inuici. Kamera pokazuje ich, jak polują, jedzą i śpią w igloo, jak prowadzą ciężkie, ale przy tym w gruncie rzeczy szczęśliwe życie. Od czasu do czasu udaje się jej uchwycić obrazy pełne surowego piękna: uśmiechniętą twarz bohatera w aureoli z futrzanego kaptura, czy psa szczekającego wściekle na tle kojącej bieli śniegu. W filmie znalazło się kilka drobnych odstępstw od prawdy, np. Inuici polują za pomocą prymitywnych harpunów zamiast dobrze sobie znanej broni palnej. Fikcja ma jednak służyć dokumentowi. Upraszczać, ale i uwypuklać. Umożliwiać dotarcie do sedna sprawy: portretu społeczności, która dzień po dniu solidarnie zmaga się z naturą.

Piotr Mirski

Nocna poczta (Night mail), reż. Basil Wright, Harry Watt, Wielka Brytania 1936, 25 min
obsada: Arthur Clark, John Grierson, Stuart Legg, Robert Rae

John Grierson, zasłużony brytyjski producent, twierdził, że kino dokumentalne jest interpretacją aktualnej rzeczywistości. Uważał również, że powinno ono przede wszystkim służyć edukowaniu społeczeństwa. Zrealizowana pod jego patronatem Nocna poczta w pełni urzeczywistnia tę wizję. Film ten opowiada o pociągu wożącym listy z Anglii do Szkocji: o kolejowym personelu, towarzyszących transportowi procedurach i wadze tego typu działalności. W parze z prozaicznym tematem idą zaskakująco efektowne środki wyrazu. Narracja jest dynamiczna, niemalże sensacyjna, a kamera odnajduje piękno zarówno w rozpędzonej maszynie, która urasta do rangi symbolu nowoczesności, jak i mijanych przez nią krajobrazach. Całości dopełnia finał, w którym pochwalny wiersz jest recytowany przy akompaniamencie mechanicznej muzyki.

Piotr Mirski

Informacje o reżyserach

Robert J. Flaherty

Pionier kina dokumentalnego i etnograficznego. Nazwany przez Orsona Wellesa jedną z dwóch lub trzech największych postaci pracujących w medium filmowym. Żył w latach 1884-1951. Pochodził z USA. Jako reżyser zadebiutował Nanukiem z Północy, który stał się międzynarodowym przebojem. W trakcie dalszej kariery kontynuował przyglądanie się mieszkańcom różnych zakątków świata: archipelagu Samoa (Moana) czy Irlandii (Człowiek z Aran).

Wybrana filmografia

1922 Nanuk z Północy / Nanook of the North (dok.)

1926 Moana (dok.)

1934 Człowiek z Aran / Man of Aran (dok.)

1942 Ziemia / The Land (dok., kr.m.)

1948 Opowieść z Luizjany / Louisiana Story

Basil Wright

Urodził się w 1907 roku, odszedł w 1987. Brytyjczyk, absolwent Cambridge. Karierę w przemyśle ruchomych obrazów zaczął jako jeden z pierwszych członków filmowego oddziału Empire Marketing Board. Jego specjalnością były dokumenty. Oprócz Nocnej poczty zrealizował także inny klasyk gatunku: Pieśń Cejlonu. Nie tylko reżyserował, ale i intensywnie pracował jako producent. Ponadto pisał książki i artykuły na temat kina.

Wybrana filmografia

1934 Pieśń Cejlonu / The Song of Ceylon (dok., kr.m.)

1936 Nocna poczta / Night Mail (dok., kr.m., współreż.)

1937 Children at School (dok., kr.m.)

1945 This Was Japan (dok., kr.m.)

1958 The Immortal Land (dok., kr.m.)

Harry Watt

Urodził się w 1908 roku w Edynburgu. Studiował na lokalnym uniwersytecie, ale nie uzyskał dyplomu. Podstaw reżyserskiego rzemiosła uczył się, pracując w filmowym dziale Empire Marketing Board i asystując przy Człowieku z Aran Roberta Flaherty'ego. Zrealizował takie słynne dokumenty, jak Nocna poczta i Target for Tonight. Przez pewien czas próbował także swoich sił w kinie fabularnym. Zmarł w 1987 roku.

Wybrana filmografia

1936 Nocna poczta / Night Mail (dok., kr.m., współreż.)

1938 North Sea (dok., kr.m.)

1941 Target for Tonight (dok., kr.m.)

1946 Zwycięzcy stepów / The Overlanders

1951 Where No Vultures Fly

stopka

barwa: kolor
Balerina 
Eric Summer, Éric Warin, Francja, Kanada 2016
Fritz Bauer kontra państwo 
Lars Kraume, Niemcy 2015
Honorowy obywatel 
Mariano Cohn, Gastón Duprat, Hiszpania, Argentyna 2016
Ja, Olga Hepnarová 
Petr Kazda, Tomáš Weinreb, Czechy, Francja, Polska, Słowacja 2016
Kacper i Emma na safari 
A. L. Næss, Norwegia 2015
Konwój 
Maciej Żak, Polska 2016
Kot Bob i ja 
Roger Spottiswoode, Wielka Brytania 2016
Las, 4 rano 
Jan Jakub Kolski, Polska 2016
Manchester by the Sea 
Kenneth Lonergan, USA 2016
Nieprawi 
Adrian Sitaru, Rumunia, Polska, Francja 2015
Noma: My Perfect Storm 
Pierre Deschamps, Wielka Brytania 2015
Nowe Horyzonty dla Seniora: Balerina 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Eric Summer, Éric Warin, Francja, Kanada 2016
Nowe Horyzonty dla Seniora: Lato w Prowansji 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Rose Bosh, Francja 2014
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Powidoki 
Andrzej Wajda, Polska 2016
W pionie 
Alain Guiraudie, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.