wydarzenie
   
Akademia Kina Światowego: Berlin, symfonia wielkiego miasta; Człowiek z kamerą
Berlin: Die Sinfonie der Grosstadt; Czełowiek s kinoapparatom
29 lis
Akademia Kina Światowego

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

W świecie synestezji i symfonii miejskich

wykład: mgr Stanisław Abramik

Berlin, symfonia wielkiego miasta (Berlin, Symhonie einer Grosstadt), reż. Walter Ruttman, Niemcy 1927, 62 min

Na wpół abstrakcyjne kompozycje z okien, murów i torowisk. Tłumy ludzi, które przelewają się przez szerokie, słoneczne ulice. Zwierzęta spacerujące po wybiegach w zoo, manekiny i lalki spoglądające z witryn sklepów. Rozpędzone i smukłe maszyny: samochody, pociągi, tramwaje, samoloty. Krzyczące nagłówki gazet i eksplodujące na niebie fajerwerki. Mordercza praca, boskie zmęczenie, huczna zabawa. Te wszystkie obrazy i sceny tworzą kalejdoskop, w którym na pierwszy plan wysuwają się ruch oraz wielość kształtów. Z tego powodu film Waltera Ruttmanna bliski jest tzw. „kinu czystemu”. Stanowi on przy tym klasyczny przykład wielkomiejskiego dokumentu, podgatunku, który stanowił reakcję na coraz szybsze przemiany cywilizacyjne na początku ubiegłego wieku i którego największy rozkwit przypadł na przełom lat 20 i 30.

Piotr Mirski

Człowiek z kamerą (Czełowiek s kinoapparatom), reż. Dżiga Wiertow, ZSRR 1929, 65 min

Film mieszczący się w europejskim nurcie miejskich symfonii, a zarazem jeden z najwybitniejszych filmów kina niemego i klasyk radzieckiej kinematografii. Główne bohaterki filmu Wiertowa to Moskwa lat 20. oraz sama kamera, która goni za rytmem życia, penetruje pędzące pociągi i tramwaje, pokazuje pracę w fabryce i urzędach, zwyczajne dni zwyczajnych ludzi.

Człowiek z kamerą był manifestem Wiertowa. Kadry zmontowane ręką reżysera miały stworzyć prawdziwy obraz Miasta, które obok Masy i Maszyny było jednym z wyznaczników nowoczesnego, socjalistycznego życia. W sztuce tego czasu zmienny, nieregularny miejski ruch i rytm był kompozycyjnym wzorem. Wiertow wierzył, że precyzyjny, zdyscyplinowany, a jednocześnie dynamiczny, symultaniczny montaż pozwoli mu oddać ducha miejskości. Z kamerą wychodził na ulice. Filmował fabryki, urzędy, prywatne mieszkania. Ludzi - śpiących, pracujących, odpoczywających. Narodziny, śluby i pogrzeby. Wykorzystując techniczne możliwości kamery, w serii przeskoków, zbliżeń, zatrzymań, spowolnień ujawniał konstrukcję formy filmowej. Chciał wybudzić publiczność z percepcyjnego letargu, pokazać świat, jakiego jeszcze nie widziała - uchwycony obiektywnym okiem mechanizmu.

Informacje o reżyserach

Walter Ruttman

Przyszedł na świat w 1887 roku we Frankfurcie nad Menem. W młodości był malarzem, ale z czasem zwrócił się w stronę X muzy. Na początku nowej kariery pracował przy filmach Paula Wegenera i Lotte Reiniger. Zadebiutował w latach 20. Był jednym z pierwszych twórców kina eksperymentalnego. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera realizował filmy propagandowe. Umarł w 1941 roku w wyniku ran odniesionych podczas realizacji dokumentu o walce na rosyjskim froncie.

Filmografia

1921 Lichtspiel Opus 1. / Opus 1 (anim., kr.m.)

1921 Opus II (anim., kr.m.)

1924 Opus III (anim., kr.m.)

1927 Berlin: Symfonia wielkiego miasta / Berlin: Die Sinfonie der Grosstadt / Berlin: Symphony of a Great City (dok.)

1929 Melodie świata / Melodie der Welt / Melody of the World (dok., kr.m.)

Dżiga Wiertow

Urodzony w Białymstoku 2 stycznia 1896 roku. W rzeczywistości nazywał się Denis Kaufman. Radziecki scenarzysta, reżyser filmowy, twórca idei kroniki filmowej, jeden z najwybitniejszych dokumentalistów w dziejach kina. Brat operatorów filmowych – Borisa i Michaiła Kaufmanów – działających odpowiednio w Stanach Zjednoczonych i Związku Radzieckim. Pierwsze materiały filmowe zaczął montować w październiku 1917 roku, w wieku 22 lat, dla moskiewskiego komitetu kinowego. W latach 1922-1924 kierował eksperymentatorską grupą Kino-Oko, wydającą m.in. pismo Kinoprawda, którego nazwę na początku lat 60. przejęli Francuzi, tworząc kierunek cinéma-vérité.  Po utracie możliwości niezależnego tworzenia filmów – wskutek uznania socrealizmu za jedyną metodę ekspresji artystycznej w ZSRR oraz wzrostu popularności kina fabularnego – Wiertow ograniczył swoją działalność do montażu kronik. Zmarł w 1954 roku na raka.

Filmografia

1924 Kino-Oko / Кіно-Око / Cinema Eye

1924 Radzieckie zabawki / Радянські іграшки / Soviet Toys

1926 Szósta część świata / Шоста част инасвіту / A Sixth Part of the World

1929 Człowiek z kamerą / Людина з кіноапаратом / Man with a Movie Camera

1930 Entuzjazm. Symfonia Donbasu / Ентузіязм. СимфоніяДонбасу / Enthusiasm. Symphony of the Donbass

stopka

barwa: kolor
21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Atomic Blonde 
David Leith, USA 2017
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Frantz 
François Ozon, Francja, Niemcy 2016
Królewicz Olch 
Kuba Czekaj, Polska 2016
Mała Wielka Stopa 
Jeremy Degruson, Ben Stassen, Belgia, Francja 2017
Obdarowani 
Marc Webb, USA 2017
Paryż na bosaka 
Dominique Abel, Fiona Gordon, Belgia, Francja 2016
Wilde Maus 
Josef Hader, Niemcy, Austria 2017
Kacper i Emma jadą w góry 
Arne Lindtner Naes, Norwegia 2017
Niedoparki 
Galina Miklínová, Czechy, Słowacja, Chorwacja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.