wydarzenie
     
Akademia Kina Światowego: Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów
Mania. Die Geschichte einer Zigarettenarbeiterin
08 lis
Akademia Kina Światowego

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Pierwszy gwiazdozbiór

wykład: prof. Arkadiusz Lewicki (nastąpiła zmiana wykładowcy)

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów (Mania. Die Geschichte einer Zigarettenarbeiterin), reż. Eugen Illes, Niemcy 1918, 85 min
obsada: Pola Negri, Werner Hollmann, Arthur Schröder, Ernst Wendt

Zdrada w imię miłości czy wierność okupiona nieszczęściem ukochanego – z takim tragicznym wyborem musi się zmierzyć główna bohaterka filmu, Mania Walkowska. Jej wybranek, młody i dobrze zapowiadający się kompozytor, zainspirowany urodą pięknej pracownicy fabryki komponuje utwór dla berlińskiej opery. Na nieszczęście wdziękiem bohaterki oczarowany jest także bogaty i głęboko zepsuty mecenas sztuki. Dzieło ukochanego Manii zostanie wystawione na scenie, gdy ta zgodzi się być kochanką bogacza. Od tej chwili wszystko zmierza ku tragicznemu rozwiązaniu, w którym sceniczny rekwizyt okaże się prawdziwym rewolwerem… Niedawno film, w którym tytułową rolę zagrała polska gwiazda kina niemego Pola Negri, został – dzięki staraniom Filmoteki Narodowej – zrekonstruowany cyfrowo.

Magda Roszkowska

Informacje o reżyserze

Eugen Illes

Właściwie: Jenö Illés. Urodził się w 1877 roku w Debreczynie na Węgrzech, zmarł w 1951 roku w Budapeszcie. Był operatorem, reżyserem i scenarzystą. Studiował naukę, muzykę i filozofię klasyczną. W 1905 roku przeniósł się do Niemiec. Początkowo pracował jako dziennikarz w magazynie „Berliner Tageblatt”, później zainteresował się sztuką filmową. W 1912 roku rozpoczął współpracę z Duskes GMH Company w Berlinie, gdzie pracował jako operator kamery i reżyser. Wyreżyserował dwa filmy z Polą Negri: Mania i Żółty paszport. Zrealizował prawie trzydzieści filmów niemych. W 1927 roku osiadł z powrotem na Węgrzech.

Wybrana filmografia

1916 Grófnö betöröi

1918 Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów / Mania. Die Geschichte Einer Zigarettenarbeiterin / Mania. The History Of A Ciggarette Factory Worker

1918 Żółty paszport / Der Gelbe Schein / The Yellow Ticket

1919 Frauen, die Nicht Heiraten Sollten

stopka

barwa: kolor
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Klub "Wysokich Obcasów": Loveling 
Klub "Wysokich Obcasów"
Gustavo Pizzi, Brazylia, Urugwaj, Niemcy 2018
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
McQueen 
Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Wielka Brytania 2018
Neapol spowity tajemnicą 
Ferzan Özpetek, Włochy 2017
Nieposłuszne 
Sebastián Lelio, Irlandia, USA, Wielka Brytania 2017
Oko na Julię 
Kim Nguyen, Kanada 2017
Sicario 2: Soldado 
Stefano Sollima, USA, Włochy 2018
Thelma 
Joachim Trier, Dania, Francja, Norwegia, Szwecja 2017
Whitney 
Kevin Macdonald, Wielka Brytania, USA 2018
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Cienie nad Valleby 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2014
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Sekret rodziny Von Brom 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2013
Iniemamocni 2 
Brad Bird, USA 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.