wydarzenie
   
Akademia Kina Światowego: Przepaść; Złamana lilia
Afgrunden; Broken Blossoms
25 paź

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Drugie narodziny kina

wykład: dr Łukasz Biskupski

Przepaść (Afgrunden), reż. Urban Gad, Dania 1910, 38 min
obsada: Asta Nielsen, Robert Dinesen, Poul Reumert, Hans Neergaard, Hulda Didrichsen

Niepowstrzymana żądza! Niemoralne zachowanie! Zbrodnia w efekcie! A zaczyna się tak niewinnie: nauczycielka gry na pianinie poznaje w tramwaju młodzieńca, który zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Od kiedy jednak dziewczyna zamiast niego wybiera lubieżnego kowboja z cyrku, każdy kolejny krok nieubłaganie prowadzi ją w stronę... przepaści. Najsłynniejszą sceną tego mrocznego melodramatu jest ta, w której bohaterka, ubrana w czarną, lśniącą i obcisłą suknię, wiąże swojego partnera za pomocą lassa, po czym wije się wokół niego w zmysłowym tańcu. W głównej roli można zobaczyć tutaj teatralną aktorkę Astę Nielsen, dla której był to ekranowy debiut. Pozbawiona większych zahamowań i zachwycająco naturalna, niedługo po premierze została gwiazdą międzynarodowego formatu i jedną z pierwszych ikon kina.

Piotr Mirski

Złamana lilia (Broken Blossoms), reż. David Wark Griffith, USA 1919, 58 min
obsada: Lillian Gish, Richard Barthelmess, Donald Crisp, Arthur Howard, Edward Peil Sr.

Młoda Lucy mieszka w biednej dzielnicy Londynu razem ze swoim ojcem, alkoholikiem i furiatem, który bezustannie się nad nią znęca. Dziewczyna jest tak udręczona, że nie potrafi się uśmiechać; aby wyglądać na szczęśliwą, musi palcami unosić kąciki ust. Jedyną szansą na poprawę losu jest dla niej znajomość z Chińczykiem, który darzy ją silnym, ale przy tym platonicznym uczuciem. Ten bardzo dobrze przyjęty przez publikę i krytyków melodramat odznacza się ciężką, fatalistyczną atmosferą i czasem wręcz szokującą dosadnością. Wszelkie przejawy piękna są w nim zaledwie drobnym kontrapunktem dla obrazów degrengolady, przemocy oraz rozpaczy. Jak twierdzi historyk filmu Richard Schickel, mroczny realizm Złamanej lilii stanowił pierwocinę stylistyki, którą potem eksplorowali G. W. Pabst i Josef von Sternberg, a także twórcy kina noir.

Piotr Mirski

Informacje o reżyserach

Urban Gad

Żył w latach 1879-1947. Pochodził z Danii. Miał słynnych krewnych: jego wujkiem był malarz Paul Gauguin, a matką pisarka Emma Gad. Zanim został reżyserem filmowym, pracował w teatrze, gdzie poznał Astę Nielsen, swoją późniejszą zawodową i życiową partnerkę. Po sukcesie Przepaści przenieśli się do Niemiec. Zrealizowali razem bardzo wiele filmów. Po zakończeniu współpracy z Nielsen jego kariera stopniowo podupadła.

Filmografia

1910 Przepaść / Afgrunden / Woman Always Pays (kr.m.)

1911 Obcy ptak / Der fremde Vogel (kr.m.)

1913 Sufrażystka / Die Suffragette

1922 Hanusia / Hanneles Himmelfahrt

1926 Pat i Patachon w opałach / Lykkehjulet

David Wark Griffith

Był jedną z najważniejszych postaci amerykańskiego kina. Artystą, który w znaczący sposób przyczynił się do rozwoju języka filmu. Urodził się w 1875 roku, odszedł w 1948. Jako reżyser filmowy rozpoczął karierę w wytwórni Biograph, gdzie nakręcił około czterystu krótkich metraży. Z czasem nabrał większego rozmachu. Zrealizował po sobie dwa epickie widowiska: szalenie popularne Narodziny narodu oraz będącą finansową klapą Nietolerancję. Późniejsze porażki sprawiły, że w 1931 roku przeszedł na emeryturę.

Filmografia

1915 Narodziny narodu / The Birth of a Nation

1916 Nietolerancja / Intolerance: Love's Struggle Through the Ages

1918 Serce świata / Hearts of the World

1919 Złamana Lilia / Broken Blossoms

1920 Męczennica Miłości / Way Down East

stopka

barwa: kolor
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego: Jota Carlosa Saury 
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Carlos Saura, Hiszpania 2016
Life 
Daniel Espinosa, USA 2017
Logan: Wolverine 
James Mangold, USA 2017
Mr. Gaga 
Tomer Heymann, Izrael, Szwecja, Niemcy, Holandia 2015
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Personal Shopper 
Olivier Assayas, Francja 2016
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego: Jednooki król 
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Marc Crehuet, Hiszpania 2016
Azyl 
Niki Caro, USA 2017
Captain Fantastic 
Matt Ross, USA 2016
Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Gold 
Stephen Gaghan, USA 2016
Kong: Wyspa Czaszki 
Jordan Vogt-Roberts, USA 2017
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Ostatnie dni miasta 
Tamer El Said, Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie  2016
Pokot 
Agnieszka Holland, Polska, Czechy, Niemcy, Szwajcaria 2016
Sonia 
Catti Edfeldt, Lena Hanno, Szwecja 2016
Światło i cień 
Yeşim Ustaoğlu, Turcja, Niemcy, Polska, Francja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
Zwariować ze szczęścia 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.