Humor i Holocaust? Niewielu uzna to za dobre połączenie. W swoim kolejnym, zaprezentowanym na festiwalu Tribeca dokumencie znana operatorka Ferne Pearlstein przełamuje jedno z największych tabu w naszej kulturze i udowadnia, że można się śmiać ze wszystkiego. A zwłaszcza z tego, co najbardziej boli. Zainspirowana artykułem Kenta Kirchenbauma, Pearlstein nie boi się flirtu ze złym smakiem: Kto się śmieje ostatnito chyba jedyny film na świecie, w którym można zobaczyć Hitlera kręcącego piruety na lodzie. Co ciekawe, jej liczni rozmówcy (w tym Rob Reiner, Sarah Silverman, Harry Shearer, polityczni aktywiści oraz ludzie, którym udało się przetrwać Zagładę) wydają się raczej podzielać to odważne podejście, za nic mając powszechnie obowiązującą poprawność polityczną. Czas leczy rany i, jak zauważa legendarny filmowiec Mel Brooks, który drwił z Hitlera w obsypanych nagrodami Producentach, nikogo nie przerażają dziś dowcipy o inkwizycji i nawet Królik Bugs wyśmiewał się z nazistów. Jednak przekraczając tę cienką granicę, zawsze należy pamiętać o jednej niepodważalnej zasadzie: żart musi być śmieszny. I nie wszyscy mogą sobie na niego pozwolić.
Marta Bałaga
Amerykańska reżyserka, operatorka i montażystka mieszkająca w Nowym Jorku. Jej dokument Sumo East and West został zaprezentowany na festiwalu Tribeca, natomiast za zdjęcia do filmu Imelda została nagrodzona w 2004 roku na festiwalu Sundance. Jako operatorka Pearlstein pracowała m.in. z dokumentalistą Alexem Gibneyem oraz trzykrotnie nominowaną do Oscara Deborah Dickson. Często współpracuje ze swoim mężem Robertem Edwardsem, z którym w 2002 roku zrealizowała Ofiary proroka (6. AFF).
1993 Raising Nicholas (doc., short)
1995 To Meet The Elephant (doc., short)
2001 Dita and the Family Business (doc., co-dir.)
2003 Sumo East and West (doc.)
2016 Kto się śmieje ostatni / The Last Laugh (doc.)