repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 28 października 2016.

Hotel Monterey

Hôtel Monterey

reż. Chantal Akerman

czas: 65’
produkcja: Belgia 1972
scenariusz: Chantal Akerman
zdjęcia: Babette Mangolte
montaż: Francine Sandberg
producent: Chantal Akerman
produkcja: Chant
właściciel praw: Cinémathèque Royale de Belgique / Koninklijk Belgisch Filmarchief

Malowany długimi ujęciami, głównie z nieruchomej, ustawionej na statywie kamery, portret nowojorskiego pensjonatu dla emerytów i jego mieszkańców, dla których tytułowy hotel nie jest przystankiem w podróży, lecz ostatnim portem. Swój najlepszy czas mają oni już za sobą, podobnie zresztą jak goszczący ich budynek, w którym tli się jeszcze ostatni blask dawnej świetności. Film ma kilka wyraźnie wydzielonych partii: hol, winda, pokoje i ich lokatorzy (siedzący zawsze nieruchomo), korytarze i wreszcie dach, z którego widać panoramę miasta. Minimalistyczny pod względem użytych środków i montażu dokument pozbawiony jest też dźwięku. Film bliski niektórym dokonaniom amerykańskiego undergroundu, z którymi reżyserka zapoznała się, gdy przyjechała do Nowego Jorku w 1971 roku, ale w nietypowy dla nich sposób nostalgiczny, a może nawet odrobinę sentymentalny. Trzeci film w karierze Akerman i pierwszy zrealizowany w Ameryce, w którym przyszła autorka Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela odnalazła własny styl oparty na długich statycznych ujęciach, dalekich planach i symetrycznej kompozycji kadru.

MG

promocja „Kwartalnika Filmowego” (nr 93/94 Kino amerykańskie) w języku polskim, goście: Marcin Giżycki, Karolina Kosińska, Rafał Syska 

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jean-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. W Stanach, będąc pod wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa, zadebiutowała pełnometrażowym Hotelem Monterey (1972). Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.

Wybrana filmografia

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!