film
Hotel Monterey
Hôtel Monterey
reż. Chantal Akerman / Belgia 1972 / 65’
Seanse - kup bilet:
28 paź

Opis filmu

Malowany długimi ujęciami, głównie z nieruchomej, ustawionej na statywie kamery, portret nowojorskiego pensjonatu dla emerytów i jego mieszkańców, dla których tytułowy hotel nie jest przystankiem w podróży, lecz ostatnim portem. Swój najlepszy czas mają oni już za sobą, podobnie zresztą jak goszczący ich budynek, w którym tli się jeszcze ostatni blask dawnej świetności. Film ma kilka wyraźnie wydzielonych partii: hol, winda, pokoje i ich lokatorzy (siedzący zawsze nieruchomo), korytarze i wreszcie dach, z którego widać panoramę miasta. Minimalistyczny pod względem użytych środków i montażu dokument pozbawiony jest też dźwięku. Film bliski niektórym dokonaniom amerykańskiego undergroundu, z którymi reżyserka zapoznała się, gdy przyjechała do Nowego Jorku w 1971 roku, ale w nietypowy dla nich sposób nostalgiczny, a może nawet odrobinę sentymentalny. Trzeci film w karierze Akerman i pierwszy zrealizowany w Ameryce, w którym przyszła autorka Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela odnalazła własny styl oparty na długich statycznych ujęciach, dalekich planach i symetrycznej kompozycji kadru.

MG

promocja „Kwartalnika Filmowego” (nr 93/94 Kino amerykańskie) w języku polskim, goście: Marcin Giżycki, Karolina Kosińska, Rafał Syska 


Depicted in longs shots mostly captured by a stationary camera set atop a tripod, this is a portrait of a New York guesthouse for pensioners and residents for whom the eponymous hotel is not a stop along the way but rather the last port of call. Their best days are already behind them, and the same could be said for the building where they are staying, in which one can still perceive the faint, dying embers of its past glory. The film is broken up into several distinct parts: the lobby, the elevator, the rooms and their occupants (always sitting still), the corridors, and finally the roof, which provides a panoramic view of the city's skyline. Minimalistic in terms of the equipment used and its editing, this documentary is also devoid of sound. The film is reminiscent of several projects from the American underground that the director became familiar with when she arrived in New York in 1971, but it is nostalgic and perhaps even a little sentimental in a way that would have been unusual for those earlier films. Akerman's third film and the first produced in America, where the future maker of Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles discovered her own style focused on long static shots, far-off locations, and symmetrical composition.

MG

Promotion of „Kwartalnik Filmowy” (No. 93/94 American cinema) in Polish, guests: Marcin Giżycki, Karolina Kosińska, Rafał Syska. Only in Polish, there will be no translation available.

Informacje o reżyserze

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jean-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. W Stanach, będąc pod wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa, zadebiutowała pełnometrażowym Hotelem Monterey (1972). Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.


(1950 - 2015) Daughter of Jewish emigrants from Poland, was one of the most distinguished European avant-garde artists. She was influenced by the cinema of Jean-Luc Godard and relations with New York underground directors. There, impressed by the works of Stan Brakhage, Jonas Mekas and particularly Michael Snow, she made her first feature Hôtel Monterey (1972). Later on, in Europe, she directed feminist films, which experiment with narrative and are shot in slow rhythm with long takes.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

stopka

reżyseria: Chantal Akerman
scenariusz: Chantal Akerman
zdjęcia: Babette Mangolte
montaż: Francine Sandberg
producent: Chantal Akerman
produkcja: Chant
właściciel praw: Cinémathèque Royale de Belgique / Koninklijk Belgisch Filmarchief
barwa: kolor
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Stella Nostra 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2014
Creative Control 
Benjamin Dickinson, USA 2015
Egzamin 
Cristian Mungiu, Rumunia, Francja, Belgia 2016
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć 
David Yates, Wielka Brytania, USA 2016
Hiszpański temperament 
Emilio Martínez Lázaro, Hiszpania 2014
Ja, Daniel Blake 
Ken Loach, Belgia, Wielka Brytania, Francja 2016
Lion. Droga do domu 
Garth Davis, Australia, Wielka Brytania, USA 2016
Magiczne święta Kacpra i Emmy 
Arne Lindtner Næss, Norwegia 2014
Nowy początek 
Denis Villeneuve, USA 2016
Służąca 
Park Chan-wook, Korea Południowa 2016
Snowden 
Oliver Stone, Niemcy, USA 2016
Sprzymierzeni 
Robert Zemeckis, USA 2016
Sully 
Clint Eastwood, USA 2016
The Rolling Stones Olé Olé Olé! 
Paul Dugdale, Wielka Brytania 2016
Vaiana. Skarb oceanu 
Ron Clements, John Musker, USA 2016
Wim Wenders: Every Thing Will Be Fine 3D 
Wim Wenders - retrospektywa filmów
Wim Wenders, Francja, Kanada, Niemcy, Norwegia, Szwecja 2015
Zaćma 
Ryszard Bugajski, Polska 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.