film
     
News From Home
reż. Chantal Akerman / Francja, Belgia 1977 / 85’
Seanse - kup bilet:
28 paź

Opis filmu

Długim, na ogół statycznym widokom Nowego Jorku towarzyszy głos realizatorki, czytającej po angielsku listy od swojej matki mieszkającej w Brukseli. Nie jest to Nowy Jork eleganckich sklepów i ekscentrycznych indywiduów spacerujących po Central Parku. U Akerman jest to miasto niewyspanych pasażerów metra i szerokich, ale podupadłych, wyludnionych alei, po których z rzadka przejeżdżają stare cadillaki. Ostatnie i bodajże najdłuższe ujęcie filmu zrobione z pokładu statku przedstawia oddalający się i rozpływający we mgle Manhattan. W każdym kadrze widoczny jest dystans patrzącego i jego (jej) wyalienowanie. Matczyne listy, czytane przez Akerman monotonnym, beznamiętnym głosem, są stereotypowo pełne nadziei i obaw, tak jak stereotypowo uspokajające są listy córki do matki. W 1971 roku Chantal Akerman, 20-letnia dezerterka z brukselskiej szkoły filmowej, przybyła do Nowego Jorku, który już wówczas zdążył stać się mekką wyznawców nowej sztuki. Wizyty w Anthology Film Archive okazały się dla młodej reżyserki ważniejsze niż przerwane studia filmowe. Dwuletni pobyt w Stanach Zjednoczonych odcisnął piętno na całym późniejszym dorobku Akerman.

MG


Long and, most of the time, static takes of New York are set to the director's voice-over reading, in English, letters from her mother who lives in Brussels. The film does not feature New York as a city of fancy shops and eccentric personalities strolling around in Central Park. Akerman shows the city of sleepy subway passengers and broad, yet a bit devastated and desolate avenues, where old Cadillacs appear once in a while. Film's last and possibly the longest shot was taken from the board of a vessel and shows Manhattan disappearing in the distance and in the fog. The observer's distance and his (her) alienation is prominent in each frame. Akerman's reading of her mother's letters in a monotonous and emotionless voice are stereotypically full of hope and fear, as stereotypically comforting are the daughter's letters to her mother. In 1971, Chantal Akerman, a twenty-year-old fugitive from Brussels film school, arrived in New York, which, by then, had become the Mecca for the worshipers of the new art. This young director found visits to the Anthology Film Archive more important than her interrupted studies at the film school. The two years Akerman spent in the United States affected her entire later work.

MG

Informacje o reżyserze

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jean-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. W Stanach, będąc pod wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa, zadebiutowała pełnometrażowym Hotelem Monterey (1972). Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.


(1950 - 2015) Daughter of Jewish emigrants from Poland, was one of the most distinguished European avant-garde artists. She was influenced by the cinema of Jean-Luc Godard and relations with New York underground directors. There, impressed by the works of Stan Brakhage, Jonas Mekas and particularly Michael Snow, she made her first feature Hôtel Monterey (1972). Later on, in Europe, she directed feminist films, which experiment with narrative and are shot in slow rhythm with long takes.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

stopka

reżyseria: Chantal Akerman
scenariusz: Chantal Akerman
zdjęcia: Jim Asbell, Babette Mangolte
montaż: Francine Sandberg
producent: Alain Dahan
właściciel praw: Institut national de l'audiovisuel
język: francuski, belgijski
barwa: kolor
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
To tylko koniec świata 
Xavier Dolan, Kanada, Francja 2016
Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Elle 
Paul Verhoeven, Francja, Niemcy, Belgia 2016
Jackie 
Pablo Larraín, Chile, Francja, USA 2016
La La Land 
Damien Chazelle, USA 2016
Manchester by the Sea 
Kenneth Lonergan, USA 2016
Moonlight 
Barry Jenkins, USA 2016
Nowe Horyzonty dla Seniora: Yes-Meni naprawiają świat 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Andy Bichlbaum, Mike Bonanno, Francja, USA, Wielka Brytania 2009
Ostatnie tango 
German Kral, Niemcy, Argentyna 2015
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Powidoki 
Andrzej Wajda, Polska 2016
Sing 
Christophe Lourdelet, Garth Jennings, USA, Wielka Brytania 2016
Szwedzka teoria miłości 
Erik Gandini, Szwecja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.