film
   
Magik: Zdumiewające życie i dzieło Orsona Wellesa
Magician: The Astonishing Life and Work of Orson Welles
reż. Chuck Workman / USA 2014 / 91’
polska premiera
Seanse - kup bilet:
26 paź
29 paź

Obsada

Orson Welles, Julie Taymor, Peter Bogdanovich, Martin Scorsese, George Lucas, Richard Linklater, Simon Callow, Costa-Gavras, Jonathan Rosenbaum, Oja Kodar

Opis filmu

Orson Welles w tuzinie wcieleń. Aktor teatralny i filmowy, mistrz zgrywy, nieposkromiony radiowiec, reżyser, wybitny interpretator Szekspira, ale też krętacz i prestidigitator, który latami walczył o fundusze na kolejne produkcje. Dokument Chucka Workmana, autora pokazywanego na 5. AFF eseju Czym jest kino?, bierze na warsztat jedną z najciekawszych biografii w historii XX-wiecznej sztuki. Jednak zamiast składać hołd genialnemu Wellesowi, który zadebiutował Obywatelem Kane'em w wieku zaledwie 26 lat, Workman przygląda się porażkom i wysiłkom twórcy, próbującego znaleźć swoje miejsce w niechętnym mu często świecie kina. Złożona głównie z materiałów archiwalnych biografia przybliża też mnogość artystycznych profesji, którymi parał się Welles, będący kimś w rodzaju wszechstronnego iluzjonisty nigdy nieschodzącego ze sceny. Za imponującą (także pod względem fizycznym!) sylwetką Wellesa kryje się nieustraszony pracoholik, który pozostawił po sobie wiele niezmontowanych i nieukończonych filmów. O Wellesie wypowiadają się zarówno jego najbliżsi (np. ostatnia towarzyszka reżysera, Oja Kodar), jak i czołowi twórcy amerykańskiego kina (m.in. Richard Linklater, Martin Scorsese i Julie Taymor).

Sebastian Smoliński


The many different faces of Orson Welles: stage and film actor, bunkum artist, master of the radio, director, outstanding performer of Shakespeare, not to mention a card sharp and life-long prestidigitator that spent years struggling to finance his productions. For his documentary, Chuck Workman, whose film essay What Is Cinema? was screened at the fifth American Film Festival, takes as his subject one of the most interesting figures in the history of 20th-century art. However, instead of being a paean to the genius of Welles, who made his debut with Citizen Kane at just 26 years of age, Workman takes a closer look at his failures and the efforts of a filmmaker trying to find his place in a world of cinema that was often reluctant to have him. Made up primarily of archival footage, this biopic provides insights into the multitude of artistic professions that Welles dabbled in as a kind of versatile magician who never wanted to leave the stage. Hidden behind the impressive figure-including in the physical sense-of Welles was a fearless workaholic who left behind a number unedited and unfinished films. Those closest to Welles (such as his last companion, Oja Kodar) and several leading American filmmakers (including Richard Linklater, Martin Scorsese, and Julie Taymor) share their thoughts about the director.

Sebastian Smoliński

Informacje o reżyserze

Chuck Workman

Reżyser filmów fabularnych i dokumentalnych, producent, montażysta. Jego dokumenty koncentrują się zwykle na kontrkulturze amerykańskiej (Superstar z 1989 roku opowiadał o fenomenie Andy’ego Warhola, a The Source z 1999 roku o pokoleniu beatników). W 1987 roku zdobył Oscara za film krótkometrażowy Precious Images. Prace przez niego montowane były prezentowane w najważniejszych muzeach sztuki nowoczesnej na świecie. Nazwany przez „New York Times” jednym z najbardziej wpływowych montażystów filmowych ostatnich 50 lat.


Director of feature and documentary films, producer, editor. His documentaries usually focus on American counterculture: Superstar (1989) about Andy Warhol, The Source (1999) about the beat generation. In 1987, Workman received an Oscar for his short, Precious Images. Films edited by Workman are screened in the world’s most important contemporary art galleries and ‘The New York Times’ has called him one the most influential film editors of the last 50 years.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1976 The Money

1986 Precious Images (doc., short)

1990 Superstar: The Life and Times of Andy Warhol (doc.)

1999 The Source (TV, doc.)

2006 The People’s President (TV, doc.)

2010 Wizjonerzy / Visionaries (doc.)

stopka

reżyseria: Chuck Workman
scenariusz: Chuck Workman
zdjęcia: Tom Hurwitz, Michael Lisnet, John Sharaf
montaż: Chuck Workman
muzyka: Chris Robertson
obsada: Orson Welles, Julie Taymor, Peter Bogdanovich, Martin Scorsese, George Lucas, Richard Linklater, Simon Callow, Costa-Gavras, Jonathan Rosenbaum, Oja Kodar
producent: Charles S. Cohen
produkcja: Cohen Welles Project, Calliope Films, Wheelhouse Creative
właściciel praw: Cohen Media Group
język: angielski
barwa: kolor i cz.-b.
Jackie 
Pablo Larraín, Chile, Francja, USA 2016
La La Land 
Damien Chazelle, USA 2016
Manchester by the Sea 
Kenneth Lonergan, USA 2016
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Moonlight 
Barry Jenkins, USA 2016
Ostatnie tango 
German Kral, Niemcy, Argentyna 2015
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Pokot 
Agnieszka Holland, Polska, Czechy, Niemcy, Szwajcaria 2016
Praktykant 
Boo Junfeng, Singapur, Niemcy, Francja, Hongkong, Katar 2016
Szwedzka teoria miłości 
Erik Gandini, Szwecja 2016
To tylko koniec świata 
Xavier Dolan, Kanada, Francja 2016
Wielka wyprawa Molly 
Matthias Bruhn, Michael Ekblad, Ted Sieger, Niemcy 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.