Kelly Reichardt adaptuje trzy historie autorstwa Maile Meloy, w których snuje opowieści o życiu różnych kobiet z Montany. Skupia się przy tym głównie, choć nie wyłącznie, na trzech: zestresowanej prawniczce, opiekunce domowego ogniska i samotnej ranczerce. Każda z nich czegoś desperacko szuka, za czymś tęskni, próbując z godnością podejmować wyzwania dnia codziennego. Reżyserka drobiazgowo prezentuje odmienne oblicza swoich bohaterek, pozwalając każdej z nich rozkwitnąć na ekranie, nawet jeśli tylko przez kilka pojedynczych scen. To autentyczne, kompleksowe studium przypadków, wyważone, zaprezentowane z wyczuciem, bez popadania w nadmierny sentymentalizm. Eleganckie i mądre. Po premierowym pokazie na Sundance i późniejszym w Toronto krytycy rozpływali się w zachwytach, chwaląc grające w Certain Women znakomite aktorki i samą reżyserkę, którą recenzent „Variety” określił jako najbardziej subtelną artystkę spośród wielkich współczesnych amerykańskich twórców filmowych.
Magdalena Maksimiuk
Urodziła się w 1964 roku w Miami. Ukończyła School of the Museum of Fine Arts w Bostonie. Jej debiut, River of Grass, został zauważony na festiwalu w Sundance, film zdobył trzy Independent Spirit Awards. Reżyserka chętnie adaptuje amerykańskie powieści (np. Ode to Billie Joe Hermana Rauchera) i opowiadania (obrazy Old Joy oraz Wendy i Lucy bazują na opowiadaniach Jonathana Raymonda, który jest także autorem scenariuszy do trzech filmów Reichardt). Utwory tej autorki cechuje swoisty minimalizm i spowolniony czas akcji, który służy wnikliwemu spojrzeniu na relacje międzyludzkie. Reichardt często wypowiada się w ważnych kwestiach, takich jak wojna w Iraku (Travis), polityka po 11 września (Old Joy) czy kryzys ekonomiczny (Wendy i Lucy).
1994 River of Grass
1999 Ode
2001 Then a Year (short)
2004 Travis (video, short)
2006 Old Joy
2008 Wendy i Lucy / Wendy and Lucy
2010 Meek’s Cutoff