Rok 1970, apogeum społecznych protestów przeciwko wojnie w Wietnamie. Prezydent Nixon ogłasza stan wyjątkowy i sięga po prawo z 1950 roku (tak zwaną ustawę McCarrana), które zezwala na zatrzymywanie osób stanowiących „zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego” kraju. Na mocy tejże ustawy tysiące młodych ludzi publicznie wyrażających swoje niezadowolenie z polityki rządu – pacyfistów, aktywistów politycznych, poetów, pieśniarzy – zostaje postawionych przed zwoływanymi ad hoc cywilnymi sądami. Wydawane pospiesznie wyroki oskarżeni mogą zamieniać na pobyt w tak zwanych karnych parkach (Punishment Parks): polach treningowych sił bezpieczeństwa. Jeśli w ciągu trzech dni w pustynnych warunkach, bez jedzenia i picia, ścigani przez policję, dojdą do flagi amerykańskiej zatkniętej w odległości pięćdziesięciu trzech mil od miejsca startu, mogą liczyć na darowanie kary. W rzeczywistości szanse na przejście próby są niemal zerowe, jej uczestnicy są kolejno brutalnie wyłapywani i często, pod pretekstem stawiania oporu podczas aresztowania, zabijani.
MG
Urodzony w 1935 roku w Norbiton koło Londynu. Wybitny twórca filmów o politycznym, najczęściej pacyfistycznym przesłaniu, wyróżniających się specyficznym paradokumentalnym stylem. Po ukończeniu Królewskiej Akademii Sztuk Dramatycznych (Royal Academy of Dramatic Art) we wczesnych latach 60. rozpoczął pracę w BBC. Zwrócił na siebie uwagę krytyki swoim pierwszym pełnometrażowym filmem Culloden (1964) - historią starcia jakobinów z wojskami Jerzego II w 1746 roku utrzymaną w stylu współczesnych reportaży wojennych. Kolejne filmy przyniosły reżyserowi opinię prowokatora. Do dziś pozostaje on jednym z najbardziej bezkompromisowych twórców współczesnego kina.
1959 The Diary of an Unknown Soldier (short)
1965 Zabawa w wojnę / The War Game
1967 Przywilej / Privilege
1971 Punishment Park
1987 Resan (doc.)
1994 Fritänkaren (video)
2000 La commune (Paris, 1871)