film
Zabriskie Point
reż. Michelangelo Antonioni / USA 1970 / 110’
Seanse - kup bilet:
26 paź
28 paź

Obsada

Mark Frechette, Daria Halprin, Rod Taylor, Paul Fix, G. D. Spradlin, Bill Garaway, Kathleen Cleaver

Opis filmu

Mark opuszcza burzliwe zebranie studentów uczestniczących w akcji protestacyjnej, gdyż przedkłada działanie nad puste słowa. Uzbrojony w rewolwer obserwuje starcie policji z demonstrantami. Sprowokowany brutalnością sił porządkowych sięga po broń. Pada strzał, jeden z policjantów zostaje śmiertelnie ranny. Mark ucieka z miejsca zdarzenia na lotnisko. Tam porywa mały samolot. Leci nad pustynią. Z góry obserwuje samotny stary samochód, prowadzony przez dziewczynę. Jest nią Daria, sekretarka bogatego właściciela firmy handlującej nieruchomościami. Dziewczyna jedzie na spotkanie z szefem konferującym z klientami w luksusowej, chociaż położonej na odludziu rezydencji. Mark ląduje… Typowe dla całej twórczości Antonioniego wątki, jak niszczący wpływ nowoczesnych miast na psychikę ludzką i odradzająca moc natury, zostały tu ukazane w kontekście buntów studenckich lat 60. Dwie sławne sceny filmu - kopulacji dwustu par na piaskach tytułowego Zabriskie Point i eksplozji luksusowej willi w Arizonie - nie przestają do dzisiaj fascynować jego miłośników i drażnić przeciwników.

MG


Mark leaves the turbulent meeting of students participating in a student strike, because he finds actions more important than empty words. Armed with a revolver, he watches a confrontation between students and police. Provoked by brutality of the law enforcement, he reaches for a gun. One shot is fired, leaving one of the police officers fatally wounded. Mark flees the scene and heads for the airport, where he steals a small plane. He flies over the desert. From the air, he observes a solitary, old car driven by a girl. Her name is Daria. She is a secretary of a rich owner of a real estate company. She drives to meet her boss, who is having a meeting with his clients in a luxury residence in a remote location. Mark lands the plane… The movie presents the destructive influence of modern cities on human minds and the discouraging power of nature, so typical of Antonioni's works, embedded in the context of student revolutions of the 1960s. Two prominent scenes of the film — two hundred pairs having sex on the sands of Zabriskie Point and the explosion of the luxury villa in Arizona — fascinate the film's enthusiasts and irritate its antagonists to this day.

MG

Informacje o reżyserze

Michelangelo Antonioni

Urodzony w 1912 roku w Ferrarze, zmarł w 2007 roku w Rzymie. Jeden z najważniejszych twórców w historii kina. Od dziecka zdradzał talenty artystyczne, rysował, znakomicie zapowiadał się jako skrzypek. Studiował ekonomię na Uniwersytecie Bolońskim, ale w 1935 roku zaczął publikować recenzje filmowe. W czasie II wojny światowej współpracował m.in. z Roberto Rossellinim i Marcelem Carné, a także uczestniczył w ruchu oporu. W pełnym metrażu debiutował  w 1950 roku filmem Kronika pewnej miłości. Przełomowym dziełem Antonioniego okazała się Przygoda (1960), która ustaliła jego pozycję jako mistrza niedopowiedzenia i poszukiwacza nowych form narracji.


Born in 1912 in Ferrara, Michelangelo Antonioni died in 2007 in Rome. He was one of the most important filmmakers in cinematic history. He displayed artistic talents even in his childhood, drawing and showing great promise as a violinist. He studied Economics at the University of Bologna, but he started publishing film reviews in 1935. During World War II, he worked with Roberto Rossellini and Marcel Carné, among others, while also taking part in the resistance movement. He made his full-length feature debut in 1950 with Story of a Love Affair. His breakthrough film was L'Avventura (1960), which established him as a master of understatement and an original story-teller.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1955 Przyjaciółki / Le amiche / The Girlfriends

1957 Krzyk / Il grido / The Cry

1960 Przygoda / L'avventura / The Adventure

1961 Noc / La notte / The Night

1962 Zaćmienie / L'eclisse / The Eclipse

1964 Czerwona pustyna / Il deserto rosso / Red Desert

1966 Powiększenie / Blow Up

1970 Zabriskie Point

1974 Zawód: reporter / Professione: reporter / Profession: reporter

1980 Tajemnica Oberwaldu / Il mistero di Oberwald / The Mystery of Oberwald

1982 Identyfikacja kobiety / Identificazione di una donna / Identification of a Woman

stopka

reżyseria: Michelangelo Antonioni
scenariusz: Michelangelo Antonioni, Fred Gardner, Sam Shepard, Tonino Guerra, Clare Peploe
zdjęcia: Alfio Contini
montaż: Franco Arcalli
muzyka: Jerry Garcia, Pink Floyd, Roy Orbison, Mick Jagger
obsada: Mark Frechette, Daria Halprin, Rod Taylor, Paul Fix, G. D. Spradlin, Bill Garaway, Kathleen Cleaver
producent: Carlo Ponti
produkcja: Metro-Goldwyn-Mayer, Trianon Productions
właściciel praw: Warner
język: angielski
barwa: kolor
Ja, Olga Hepnarová 
Petr Kazda, Tomáš Weinreb, Czechy, Francja, Polska, Słowacja 2016
Konwój 
Maciej Żak, Polska 2016
Kot Bob i ja 
Roger Spottiswoode, Wielka Brytania 2016
Manchester by the Sea 
Kenneth Lonergan, USA 2016
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Powidoki 
Andrzej Wajda, Polska 2016
W pionie 
Alain Guiraudie, Francja 2016
Balerina 
Eric Summer, Éric Warin, Francja, Kanada 2016
Fritz Bauer kontra państwo 
Lars Kraume, Niemcy 2015
Honorowy obywatel 
Mariano Cohn, Gastón Duprat, Hiszpania, Argentyna 2016
Kacper i Emma na safari 
A. L. Næss, Norwegia 2015
Las, 4 rano 
Jan Jakub Kolski, Polska 2016
Nieprawi 
Adrian Sitaru, Rumunia, Polska, Francja 2015
Noma: My Perfect Storm 
Pierre Deschamps, Wielka Brytania 2015
Nowe Horyzonty dla Seniora: Balerina 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Eric Summer, Éric Warin, Francja, Kanada 2016
Nowe Horyzonty dla Seniora: Lato w Prowansji 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Rose Bosh, Francja 2014
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.