Howard Spence to podstarzały aktor, który dawno już spadł z zawodowej ekstraklasy do okręgówki. W przerwach pomiędzy chałturami w niskobudżetowych westernach, mężczyzna zalicza kolejne panienki, upija się na umór i rozpamiętuje przebrzmiałą sławę. Zmęczony bezproduktywnym życiem, pod wpływem impulsu ucieka z planu filmowego i postanawia odmienić swoje życie. Powrót do przeszłości i próba naprawienia szkód wyrządzonych najbliższym okażą się dla Howarda trudniejsze, niż myślał. W przypływie determinacji postanawia jednak podjąć wyzwanie. Nie wracaj w te strony stanowi - zakończony artystycznym sukcesem - powrót Wima Wendersa do jego ulubionej formuły kina drogi. Zrealizowane w 2005 roku dzieło, dzięki sennej atmosferze, melancholijnemu komizmowi i zdjęciom inspirowanym obrazami Edwarda Hoppera, może kojarzyć się ze słynnym Paryż, Teksas. Zapewne duża w tym zasługa Sama Sheparda, który jest scenarzystą obu filmów, a w Nie wracaj… dodatkowo z wielkim kunsztem wcielił się w rolę Howarda.
Piotr Czerkawski
Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.
1970 Summer in the City
1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road
1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas
1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire
1994 Lisbon Story
1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds
1999 Buena Vista Social Club
2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel