film
     
Nie wracaj w te strony
Don't Come Knocking
reż. Wim Wenders / Wielka Brytania, Francja, Niemcy, USA 2005 / 122’
Seanse - kup bilet:
25 paź
29 paź

Obsada

Sam Shepard, Jessica Lange, Tim Roth

Nagrody

European Film Awards 2005 – Best Cinematography

Opis filmu

Howard Spence to podstarzały aktor, który dawno już spadł z zawodowej ekstraklasy do okręgówki. W przerwach pomiędzy chałturami w niskobudżetowych westernach, mężczyzna zalicza kolejne panienki, upija się na umór i rozpamiętuje przebrzmiałą sławę. Zmęczony bezproduktywnym życiem, pod wpływem impulsu ucieka z planu filmowego i postanawia odmienić swoje życie. Powrót do przeszłości i próba naprawienia szkód wyrządzonych najbliższym okażą się dla Howarda trudniejsze, niż myślał. W przypływie determinacji postanawia jednak podjąć wyzwanie. Nie wracaj w te strony stanowi - zakończony artystycznym sukcesem - powrót Wima Wendersa do jego ulubionej formuły kina drogi. Zrealizowane w 2005 roku dzieło, dzięki sennej atmosferze, melancholijnemu komizmowi i zdjęciom inspirowanym obrazami Edwarda Hoppera, może kojarzyć się ze słynnym Paryż, Teksas. Zapewne duża w tym zasługa Sama Sheparda, który jest scenarzystą obu filmów, a w Nie wracaj… dodatkowo z wielkim kunsztem wcielił się w rolę Howarda.

Piotr Czerkawski


Howard Spence is an aging actor who has not been among the upper echelons of his profession for quite some time. In between occasional roles in low-budget Westerns, he spends his time picking up girls and drinking himself into a stupor while brooding about his celebrity past. Fed up with his unproductive life, he impulsively charges off a film set and decides to change his life. But reopening his past and attempting to repair the damage done to his nearest and dearest proves harder than Howard thought. In a fit of determination, he takes up the challenge. Don't Come Knocking was an artistic success and marked Wim Wenders' return to his favorite road-movie formula. Thanks to its sleepy atmosphere, melancholic humor, and cinematography inspired by the paintings of Edward Hopper, this 2005 film may remind viewers of the better-known Paris, Texas. Much of the credit for this undoubtedly goes to Sam Shephard, the screenwriter on both films, who also provides a masterful performance as Howard in Don't Come Knocking.

Piotr Czerkawski

Informacje o reżyserze

Wim Wenders

Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.

 


Born in 1945, Wim Wenders spent quite a bit of time searching for his path in life: he studied Medicine and Philosophy and left for Paris in order to become a painter. In time, however, he decided on cinema, beginning his studies at a film school in Munich. Along with Rainer Werner Fassbinder and Werner Herzog, he was a part of a movement of young artists who renewed and introduced postwar German cinema to European salons. Wenders makes both feature and documentary films. His favorite director is Yasujiro Ozu.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1970 Summer in the City

1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road

1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas

1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire

1994 Lisbon Story

1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds

1999 Buena Vista Social Club

2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel

stopka

reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: Sam Shepard
zdjęcia: Franz Lustig
montaż: Peter Przygodda, Oli Weiss
muzyka: T Bone Burnett
obsada: Sam Shepard, Jessica Lange, Tim Roth
producent: Karsten Brünig, In-Ah Lee, Peter Schwartzkopff
produkcja: Reverse Angle Pictures, Wim Wenders Stiftung
właściciel praw: Wim Wenders Stiftung
nagrody: European Film Awards 2005 – Best Cinematography
język: niemiecki
barwa: kolor
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Stella Nostra 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2014
Creative Control 
Benjamin Dickinson, USA 2015
Egzamin 
Cristian Mungiu, Rumunia, Francja, Belgia 2016
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć 
David Yates, Wielka Brytania, USA 2016
Hiszpański temperament 
Emilio Martínez Lázaro, Hiszpania 2014
Ja, Daniel Blake 
Ken Loach, Belgia, Wielka Brytania, Francja 2016
Lion. Droga do domu 
Garth Davis, Australia, Wielka Brytania, USA 2016
Magiczne święta Kacpra i Emmy 
Arne Lindtner Næss, Norwegia 2014
Nowy początek 
Denis Villeneuve, USA 2016
Służąca 
Park Chan-wook, Korea Południowa 2016
Snowden 
Oliver Stone, Niemcy, USA 2016
Sprzymierzeni 
Robert Zemeckis, USA 2016
Sully 
Clint Eastwood, USA 2016
The Rolling Stones Olé Olé Olé! 
Paul Dugdale, Wielka Brytania 2016
Vaiana. Skarb oceanu 
Ron Clements, John Musker, USA 2016
Wim Wenders: Every Thing Will Be Fine 3D 
Wim Wenders - retrospektywa filmów
Wim Wenders, Francja, Kanada, Niemcy, Norwegia, Szwecja 2015
Zaćma 
Ryszard Bugajski, Polska 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.