repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 14 listopada 2016.

plakat

Księgi Prospera

Prospero’s Books

reż. Peter Greenaway

czas: 122’
produkcja: Wielka Brytania, Holandia, Francja, Włochy, Japonia 1991
obsada: John Gielgud, Michael Clark, Michel Blanc, Isabelle Pasco, Tom Bell, Mark Rylance, Kenneth Cranham, Gerard Thoolen
język: angielski
scenariusz: Peter Greenaway
zdjęcia: Sacha Vierny
montaż: Marina Rodbyl
muzyka: Michael Nyman
producent: Philippe Carcassonne, Masato Hara, Kees Kasander, Michel Seydoux, Denis Wigman, Roland Wigman
produkcja: Allarts, Cinéa, Caméra One, Penta Film

Księgi Prospera to bardziej multimedialne dzieło sztuki niż film w tradycyjnym pojęciu. Kino, nowe media, fotografia, taniec, teatr, kaligrafia, literatura – wszystkie te elementy składają się na szczególny eksperyment, będący jednocześnie jednym z ważniejszych przykładów postmodernizmu filmowego. Prospero, czarnoksiężnik i książę Mediolanu, wygnany z ojczyzny przez brata, trafia wraz z córką na odległą wyspę. Tu uwalnia zaklętego ducha, Ariela, i spotyka dzikiego Kalibana. Greenaway nie adaptuje jednak Burzy Shakespeare’a wprost – wykorzystuje przede wszystkim motyw ksiąg, najcenniejszego skarbu Prospera, cudem uratowanych przed burzą. Zapisywanie ksiąg, wypowiadanie zapisanych słów, słowa zmieniające się w tekst pisany, stawanie się świata przez wypowiadanie go, a w końcu pismo jako sztuka to podstawowe tematy filmu Greenawaya. Reżyser wpisuje obrazy w obrazy, nakłada na siebie media, buduje bogatą, sztuczną i teatralną inscenizację w radykalnym geście filmowca postmodernisty.

Karolina Kosińska

Peter Greenaway

Urodzony w 1942 roku reżyser i scenarzysta, z wykształcenia malarz. Do najbardziej znanych filmów Greenawaya zaliczyć można Katalog ofiar, Wyliczankę, The Pillow Book, Kontrakt rysownika, Brzuch architekta oraz Zet i dwa zera. Jego dzieła wyróżniają się przepychem wizualnym, odrealnieniem i teatralnością obrazu. Dzięki licznym cytatom kulturowym oraz eksperymentalnym łączeniu stylów uznane są za spełnienie filmowego postmodernizmu. W ostatnich latach Greenaway, zafascynowany nowymi mediami, tworzy wideo-instalacje i krótkie filmy eksperymentalne, współpracuje z teatrami i operami, jest też VJ-em.

Wybrana filmografia

1985 Zet i dwa zera / Zed & Two Naughts

1987 Brzuch architekta / Belly of an Architect

1988 Wyliczanka / Drawning by Numbers

1993 Dzieciątko z Macon / The Macon Baby

1999 8 i pół kobiety / 8 ½ Women

2007 Nightwatching

2008 Rembrandt: oskarżam!... / Rembrandt's J'Accuse!...

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!