repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 10 czerwca 2016.

Peron

Platform / Zhantai

reż. Jia Zhang-ke

czas: 155’
produkcja: Hongkong, Chiny, Japonia, Francja 2000
obsada: Hongwei Wang, Tao Zhao, Jing Dong Liang, Tian-yi Yang, Bo Wang
język: chiński
Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki dostępne w kasach kina na 4 dni przed każdym seansem. Liczba miejsc ograniczona.
scenariusz: Jia Zhang-ke
zdjęcia: Yu Nelson Lik-wai
montaż: Jing Lei Kong
muzyka: Hanno Yoshihiro
producent: Shôzô Ichiyama, Li Kit Ming
produkcja: Artcam International, Bandai Entertainment Inc., Hu Tong Communications, Office Kitano, T-Mark

Małe arcydzieło ubiegłej dekady i jeden z najlepszych chińskich filmów wszech czasów. Jia Zhang-ke zabiera widzów do Fenjanu, miejsca swojego urodzenia. Staje się ono metaforą całych Chin, w których w ciągu dekady, między końcówką lat 70. a początkiem 90., zaszły gwałtowne przemiany. Reżyser portretuje je na przykładzie trupy teatralnej, której repertuar zależy od aktualnych tendencji politycznych. Rozpoczyna się od idealizowania zmarłego Mao Zedonga, a jego chybionym projektom, z rewolucją kulturalną na czele, przypisuje zasługi. Kończy się natomiast tak, jakby autorami występu byli nie Chińczycy, tylko Amerykanie. Zaledwie dziesięć lat wystarczyło, by kultura zachodnia upowszechniła się i wyparła chińską tradycję. Zhang-ke dokonuje tym filmem gorzkiego bilansu. Kraj rządzony przez tyrana jest obecnie pod władzą pieniądza. Ten przeskok niewiele zmienił. Ludzie, którzy byli tłamszeni przez armię decydentów, teraz żyją w niewoli portfela.

Artur Zaborski

Jia Zhang-ke

Urodzony w Fenjanie (Shanxi) chiński reżyser i scenarzysta zaliczany do tzw. Szóstej Generacji. Studiował malarstwo, ale kino zafascynowało go tak bardzo, że w 1995 roku założył wytwórnię Youth Experimental Film Group i zaczął kręcić filmy wideo. Absolwent Pekińskiej Akademii Filmowej. Jego fabularny debiut Kieszonkowiec okazał się ogromnym sukcesem, a następne filmy (Nieznane rozkosze; Świat) trafiały do programu największych festiwali. Jego Martwa natura wygrała MFF w Wenecji.

Filmografia

1997 Kieszonkowiec / Xiao Wu / Pick Pocket

2000 Peron / Zhantai / Platform

2002 Nieznane rozkosze / Ren xiao yao / Unknown Pleasures

2004 Świat / Shijie / The World

2006 Martwa natura / Sanxia haoren / Still Life

2015 Nawet góry przeminą / Shan he gu ren / Mountains May Depart

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!