Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne semestr III

KINO MITOLOGII PLEMIENNEJ: KAZIMIERZ KUTZ

1. Szopienicka legenda rodzinna Kutza u źródeł inspiracji "Soli ziemi czarnej"

2. Pamiętniki górników współtworzą aurę "Perły w koronie"

3. Historia Górnego Śląska w przestrzeniach estetycznych śląskiej dylogii

4. Znaki i symbole górnośląskiej tożsamości

5. Rodzina jako zwornik dramaturgiczny i źródło mitologii plemiennej "Soli ziemi czarnej" i "Perły w koronie"

6. "Kino śląskie" jako fenomen artystyczny i kulturowy.

STRONNICTWO GROTESKI, STRONNICTWO KREACJI

1. Tworzenie "nowej rzeczywistości"; manifest Adama Zagajewskiego i jego wpływ na polską sztukę po maju '68

2. Stronnictwo kreacji - wyznaczniki stylu, przedstawiciele, najważniejsze dzieła

3. Janusz Morgenstern - twórca eklektyczny

4. Stronnictwo groteski i jego najważniejszy twórca - Grzegorz Królikiewicz

5. "Na wylot" - teoria przestrzeni pozakadrowej w praktyce, kontrapunkty dźwiękowo-wizualne, awangardowa rekonstrukcja prawdziwej historii i procesu

6. Grzegorz Krolikiewicz - nobilitacja społecznego marginesu, wsobne piękno cierpiących i biednych na ekranie

KINO ANDRZEJA WAJDY W LATACH 70.

1. Historia Łodzi przemysłowej na przełomie XIX i XX wieku

a. Kontekst lokalny

b. Kontekst globalny (urbanizacja i modernizacja oraz jej wizerunek w USA)

2. Wizerunek przemysłowej Łodzi w powieści Stanisława Reymonta

a. Antynowoczesność

b. Agorafobia

c. Figura lodzermenscha

3. Wizerunek Łodzi przemysłowej w filmie Andrzej Wajdy

a. Zakorzenienie obrazu Łodzi w historii powojennej polskiej kinematografii

b. Doświadczenia studenckie Andrzeja Wajdy

c. Wizerunek Łodzi w "Ziemi obiecanej" jako paradygmat obrazowania tego miasta w polskiej kinematografii i w polskim

4. "Ziemia obiecana" w perspektywie ideologicznej.

WAJDA MODERNISTYCZNY ("Wesele", "Panny z Wilka")

1. Modernizm filmowy (nurt autorski w kinie europejskim lat od lat 50. do 70.); umiejscowienie obu filmów w twórczości Andrzeja Wajdy

2. "Wesele" Andrzeja Wajdy: historia powstania adaptacji dramatu Wyspiańskiego, jej etapy (scenariusze uwspółcześniające A. Kijowskiego i J. Andrzejewskiego, adaptacja sceniczna w Teatrze Starym w 1963); realizacja filmu (zmiany koncepcji, rola ekipy, zwłaszcza operatora i kompozytora, ingerencje cenzury) i jego recepcja (w tym głos Jarosława Iwaszkiewicza)

3. "Panny z Wilka": geneza powstania filmu, usytuowanie i podkreślenie wyjątkowości ekranizacji opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza na tle poprzedzających ją politycznych obrazów Wajdy ("Człowiek z marmuru"i "Bez znieczulenia"), szczegóły realizacji, zmiany scenariusza, recepcja i interpretacje.

KINO INTELIGENCKIE KRZYSZTOFA ZANUSSIEGO

1. Definicja kina inteligenckiego

2. Młodość reżysera jako okres formacyjny


3. Formalne nowatorstwo "Struktury kryształu
"

4. Tropy religijne w filmie


5. Eksperymenty formalne w "Iluminacji
"

WYRAFINOWANE ADAPTACJE ("Zaklete rewiry" i "Dzieje grzechu")

1. Nurt "retro" w kinie polskim lat 70.

2. Lata 70: złota era polskiej adaptacji

3. Janusz Majewski - adaptator literatury

4. "Zaklęte rewiry" - powieść i film

5. Borowczyk - artysta totalny (twórczość plastyczna, filmy animowane i fabularne)

6. "Dzieje grzechu" - erotyka w stylu moderne

KINO KREACYJNE ("Sanatorium pod Klepsydrą" i "Aria dla atlety")

1. Dekada lat 70., a polskie kino kreacyjne

2. Geneza powstania "Sanatorium pod Klepsydrą"

3. Problematyka upływu czasu w twórczości Wojciecha Jerzego Hasa

4. Wojciech Jerzy Has a Bruno Schulz

5. "Aria dla atlety" a kino moralnego niepokoju

6. "Aria dla atlety" a biografia Zbyszka Cyganiewicza

KINO MORALNEGO NIEPOKOJU

1. Kino moralnego niepokoju - formacja i jej świat wartości; krytyczna recepcja nurtu; najważniejsi twórcy i filmy, granice nurtu, formacja "Młodej kultury" i dokumentalna "nowa zmiana"

2. "Barwy ochronne" - film zanurzony w społecznym konkrecie (bardziej niż wcześniejsze filmy Zanussiego); film o obozie językoznawców: praca z językiem, jako symptomatyczny wybór (zakłamanie sfery języka w PRL); obóz jako pars pro toto życia społecznego, "Barwy ochronne" jako moralitet.

3. "Człowiek z marmuru" - kulisy realizacji; socrealizm w polskim kinie i jego pastisz w filmie Wajdy, samokrytyka Andrzeja Wajdy i Aleksandra Ścibora-Rylskiego; rola Krystyny Jandy, forma filmu i inspiracje Wellesowskie (analogia problemowa, narracyjna i wizualna)

4. "Wodzireje" i "Amatorzy": Kino moralnego niepokoju jako świadectwo postaw i przemian społecznych; wątki autotematyczne w filmie "Amator"; współpraca Jerzego Stuhra przy realizacji "Amatora" i "Wodzireja"

5. Agnieszka Holland na tle kina moralnego niepokoju

6. Obrzeża moralnego niepokoju

Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
Nie jestem czarownicą 
Rungano Nyoni, Wielka Brytania, Francja 2017
Nigdy cię tu nie było 
Lynne Ramsay, Wielka Brytania, Francja, USA 2017
Twarz 
Małgorzata Szumowska, Polska 2018
Wyspa psów 
Wes Anderson, Niemcy, USA 2018
Akademia Kina Światowego: Kieł 
Akademia Kina Światowego (2017/2018)
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Chasing the Breath 
Adrian Dmoch, Polska 2017
Dziewczyna we mgle 
Donato Carrisi, Włochy 2017
Lady Bird 
Greta Gerwig, USA 2017
Madame 
Amanda Sthers, Francja 2017
Player One (2D z napisami) 
Steven Spielberg, USA 2018
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri 
Martin McDonagh, USA, Wielka Brytania 2017
Uczciwy człowiek 
Mohammad Rasoulof, Iran 2017
Wieża. Jasny dzień 
Jagoda Szelc, Polska 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.