Literatura podstawowa:
1. Historia kina. Tom III. Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015
Obowiązują rozdziały:
XII: Krzysztof Loska, Kino japońskie epoki nowofalowej, s. 573-611
XV: Andrzej Gwóźdź, Po obydwu stronach muru: kinematografie niemieckie, s. 687-746 (zwł. podrozdział Na fali, czyli kino wielkiej czwórki)
XVII: Paweł Sitkiewicz, Film animowany w epoce kina autorskiego i narodowych szkół animacji, s. 779-813
XVIII: Joanna Wojnicka, Kino sowieckie lat 60 i 70., podrozdziały: Kino autorskie pod nadzorem i Kino popularne. Ekranizacje, s. 868-882
XIX: Michał Lesiak, Rafał Syska, Renesans Hollywoodu: kino amerykańskie lat 70., s. 883- 961, zwł. podrozdział: Nowe modele produkcji
XXVI: Marek Haltof, Australijska Nowa Fala, s. 1257-1280
2. Karolina Kosińska, Po czyjej jesteś stronie? Ken Loach jako autor i nie-autor
3. Magdalena Kamińska, Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy, Poznań 2016 (rozdz. 6: Nowa tania krwawa przygoda: slasher i gore)
4. Jerzy Szyłak i in., Kino Nowej Przygody, Gdańsk 2011, rozdziały: Kino Nowej Przygody - jego cechy i granice, s. 5-19; System marketingowy Hollywood w latach 1977-2011, s. 39-49
5. Marcin Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010. Obowiązuje wstęp i pierwszy rozdział, s. 7-79
6. Arkadiusz Lewicki, Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym, Wrocław 2007
Literatura uzupełniająca:
Krzysztof Stanisławski, Nowe kino niemieckie od 1962 roku do teraz, Sopot 1998
Piotr Skrzypczak, Volker Schlöndorff - Adaptator dobrej literatury [w:] A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Kraków 2005, s. 195-225
Thomas Elsaesser, New German Cinema. A History, Hampshire-Londyn 1989
Konrad Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i osiemdziesiątych, Warszawa 2008
The Last Great American Picture Show: New Hollywood Cinema in the 1970s (Film Culture in Transition), red. Thomas Elsaesser, Noel King, Alexander Horwath, Amsterdam 2004
Ewa Mazierska, Ken Loach – patrz i walcz, Warszawa 2002
Michał Oleszczyk, Ken Loach - Wiedz, co popierasz [w:] A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego V, Kraków 2009, s. 103-122
British Cinema, Past and Present, red. Andrew Higson, Londyn 2000
Loach on Loach, red. Graham Fuller, Londyn 1998
Krzysztof Loska, Poetyka filmu japońskiego. Tom 1, Kraków 2009
Krzysztof Loska, Nowy film japoński, Kraków 2013
Krzysztof Loska, Mistrzowie kina japońskiego, Kraków 2015
Marek Haltof, Kino australijskie. O ekranowej konstrukcji Antypodów, Gdańsk 2005
Andriej Tarkowski, Dzienniki, tłum. Seweryn Kuśmierczyk, Warszawa 1998
Seweryn Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego, Warszawa 2012
Kamil Kościelski, Pastisz w cieniu parodii, czyli opowieść o pewnej przygodzie amerykańskiego horroru lat 80., [w:] A. Jabłońska, M. Koryciński (red.), 80s Again! Monografia poświęcona latom 80. XX wieku, Warszawa 2017
Andrzej Pitrus, Gore, seks, ciało, psychoanaliza. Pułapka interpretacyjna, Kielce 1992
Markus Lipowicz, Przemoc w filmach gore albo o obrzydzeniu, które obnaża współczesne stosunki społeczne, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83/84
Jerzy Szyłak i in., Kino Nowej Przygody, Gdańsk 2011
Marcin Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010
Paweł Sitkiewicz, Polska szkoła animacji, Gdańsk 2011
Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino: film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009
Ewa Mazierska, Słoneczne kino Pedra Almodóvara, Gdańsk 2007
Grażyna Stachówna, Pedro Almodóvar - Ciało, płeć, pożądanie i inne wartości naszego życia [w:] G. Stachówna, J. Wojnicka (red.) Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003, s. 9-22
Gerald Peary, Quentin Tarantino. Rozmowy, tłum. Mariusz Berowski, Warszawa 2014