Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne sem. II

Akademia Kina Światowego

  1. System klasycznego Hollywoodu

  • kino stylu zerowego, estetyka kina klasycznego

  • 7 cech kina gatunkowego wg Altmana (dualizm, powtarzalność, kumulatywność, przewidywalność, nostalgiczność, symboliczność, funkcjonalność)

  • najpopularniejsze gatunki okresu klasycznego

  • Kodeks Haysa czyli autocenzura

  • narracja kina klasycznego

  • status i ranga "Casablanki" w historii kina

  1. Klasyczny western

  • struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata na przykładzie opozycji: Dzikiej Natury i Cywilizacji)

  • zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu" Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)

  • dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)

  • Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")

  • "W samo południe" Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności.

  1. Złota era musicalu

  • krótka historia gatunku, najważniejsze filmy i ich gwiazdy

  • musical jako amerykański gatunek narodowy

  • taniec jako kod (kodeks Haysa)

  • przełom dźwiękowy w "Deszczowej piosence"

  1. Film noir

  • ikonografia gatunku

  • postacie (detektywi-twardziele, antybohaterowie uwikłani w zbrodnię przez femme fatale)

  • kontrasty montażowe, subiektywizująca narracja z offu

  • psychoanaliza i egzystencjalizm w kinie noir

  1. Kobiece gwiazdy i ich filmowe wizerunki

  • Blond Wenus, czyli Marlena Dietrich

  • Szwedzka Sfinks, czyli Greta Garbo

  • Kobieta z krwi i kości, czyli Katharine Hepburn

  • Joan Crawford i Betty Davies: historia konfliktu

  1. Neorealizm

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej

  • neorealizm jako przykład kina artystycznego i modernistycznego

  • historyczny odbiór neorealizmu jako przykład wpływu francuskiej krytyki filmowej lat 60

  • postać i kariera aktorska Vittoria De Siki w okresie przedwojennym (pochodzenie, debiut teatralny, kariera filmowa: najważniejsze filmy)

  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu

  • dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów"

  1. Francuska Nowa Fala

  • postulaty krytyków wywodzących się z redakcji "Cahiers du Cinéma" i ich polityka autorska

  • kinofilia w Europie po 1945 roku

  • Jean Pierre-Leaud jako twarz Nowej Fali

  • autobiografia i autotematyzm w filmach Nowej Fali

  • 4 klucze interpretacyjne "400 batów" F. Truffaut

  1. Filmowy modernizm

  • najważniejsze teorie i reinterpretacje filmowego modernizmu (Gilles Deleuze, András Bálint Kovács, Mark Betz, Rafał Syska)

  • Wczesna twórczość filmowa Alaina Resnais w kontekście modernizmu filmowego lat 60.

  • Możliwe tropy interpretacyjne "Zeszłego roku w Marienbadzie":

  • reinterpretacja kina gatunków - melodramat, kryminał, thriller

  • mit o Orfeuszu i Eurydyce

  • psychoanaliza: sen, pragnienie, wyparcie

  • problem pamięci i zapominania

  • przemoc wobec kobiety - fizyczna, psychiczna i symboliczna

  • film (dokumentalny?) o architekturze

  • esej filmowy

  1. Czechosłowacka Nowa Fala

  • tło historyczne nurtu, najważniejsi twórcy i głośne filmy (nagrody)

  • inspiracje innymi "falami"

  • specyfika czechosłowackiej Nowej Fali (naturszczycy, prowincjonalna codzienność etc.)

  • Hrabal i Menzel: wspólna praca nad scenariuszem "Pociągów pod specjalnym nadzorem"

  • cielesność i erotyzm w "Pociągach"

  1. Kino Dalekiego Wschodu

  • adaptacja prozy japońskiej Kurosawy (opowiadania Ryūnosuke Akutagawy, które stały się punktem wyjścia dla filmu "Rashomon")

  • ekranizacje Szekspira, Dostojewskiego i Gorkiego w dorobku Akiry Kurosawy

  • ulubieni aktorzy, z którymi współpracował Akira Kurosawa

  1. Cinéma vérité i kino bezpośrednie

  • rewolucja w dokumentalizmie

  • formuła estetyczna

  • problematyka rasowa

  • lata 1963-1970

  1. Kino kontestacji i koniec Hollywood

  • Hollywood a kryzys frekwencyjny lat 50

  • pojęcie roadshow

  • pojęcie movie brats

  • cechy kina kontestacji

Czerwony żółw 
Michaël Dudok de Wit, Francja, Belgia 2016
Historia pewnego życia 
Stéphane Brizé, Francja, Belgia 2016
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Klient 
Asghar Farhadi, Iran, Francja 2016
Król Artur: Legenda miecza 
Guy Ritchie, Wielka Brytania, Australia, USA 2017
Martwe wody 
Bruno Dumont, Francja, Niemcy 2015
Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara 
Joachim Ronning, Espen Sandberg, USA 2017
Sama przeciw wszystkim 
John Madden, Francja, USA 2016
Sieranevada 
Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 2016
Wonder Woman 
Patty Jenkins, USA 2017
Jill i Joy 
Saara Cantell, Finlandia 2014
Nazywam się Cukinia (dubbing) 
Claude Barras, Szwajcaria, Francja 2016
Wielka wyprawa Molly 
Matthias Bruhn, Michael Ekblad, Ted Sieger, Niemcy 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.