Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne sem. II

Akademia Polskiego Filmu

Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów.

  1. Polska Szkoła Filmowa - najważniejsze pojęcia, nazwiska, filmy

  • Czas trwania nurtu

  • Trzy nurty szkoły:
psychoterapeutyczny, plebejski, psychologiczno-egzystencjalny

  • Różnorodność tematyczno-stylistyczna filmów

  • Dialogiczność/polemiczność/intertekstualność jako cecha nurtu

  • Operatorzy szkoły: Jerzy Wójcik, Jan Laskowski, Jerzy Lipman, Kurt Weber

  • Aktorzy szkoły: Zbigniew Cybulski, Tadeusz Janczar, Bogumił Kobiela

  • Czołowi scenarzyści szkoły: Jerzy Stefan Stawiński, Józef Hen

  1. Arcydzieła otwierające nurt: "Kanał", "Popiół i diament", "Eroica"

  • Kontekst polityczny (październik '56) i produkcyjny (Zespoły filmowe).

  • Okoliczności powstania filmów i ich recepcja, nagrody.

  • Analiza warstwy formalnej, ekranowy symbolizm Wajdy, porównanie "Popiołu i diamentu" z filmem Orsona Wellesa "Obywatel Kane". Andrzej Wajda o współpracy ze Zbigniewem Cybulskim.

  • Doświadczenie Jerzego Stefana Stawińskiego a "Kanał".

  • Defetystyczna wizja powstania, skojarzenia z "Piekłem" Dantego.

  • Konstrukcja "Eroiki", tonacja filmu, porównanie twórczości Wajdy i Munka.

  1. Polemika z etosem bohaterskim: "Zezowate szczęście", "Nikt nie woła", "Jak być kochaną"

  • Pamięć wojny w wymienionych filmach, rewizja mitów narodowych, Jan Piszczyk jako antybohater?

  • Narracja w "Zezowatym szczęściu", filmowi "następcy" "Zezowatego szczęścia".

  • Wiktor Rawicz a inne role Zygmunta Cybulskiego w kinie lat 60, rola Barbary Krafftówny w filmie Hasa, zdjęcia Jerzego Wójcika w filmie Kutza.

  1. Jerzy Kawalerowicz: "Pociąg" i "Matka Joanna od Aniołów"

  • Wyjątkowa pozycja Kawalerowicza w polskiej kinematografii (szef Zespołu Filmowego "Kadr"), pierwsze filmy (ze szczególnym uwzględnieniem "Prawdziwego końca wielkiej wojny" jako reprezentatywnego przykładu dla nurtu psychologiczno-egzystencjalnego).

  • "Pociąg": pomysł na scenariusz, połączenie dwóch gatunków - melodramatu i thrillera, nowoczesne aktorstwo, diagnoza społeczna roku 1958, forma filmu, technika.

  • "Matka Joanna od Aniołów": inspiracje historią z Loudun w sztuce.

  • Strategie adaptacyjne i estetyczne w filmie Kawalerowicza.

  1. Inne spojrzenie: wojna oczami dziecka i SS-manki: "Świadectwo urodzenia" i "Pasażerka"

  • Rozwiązanie dramaturgiczne, problematyka i poetyka filmów, filmów. "Pasażerka" - nieukończone arcydzieło Munka.

  • Bohaterki Munka - filmowe i pozafilmowe.

  1. "Nóż w wodzie" Romana Polańskiego i "Salto" Tadeusza Konwickiego jako formalny i ideowy dialog z Polską Szkołą Filmową

  • Historyczny kontekst powstania filmów.

  • Wczesna twórczość Polańskiego (etiudy zrealizowane w szkole) i podstawowe wyróżniki stylu. "Nowofalowość" "Noża w wodzie", praca operatorska Jerzego Lipmana.

  • "Chocholi taniec historii" w "Salcie", autotematyzm filmu Konwickiego, trzy wizje artysty: Blumenfeld, Poeta, Kowalski-Malinowski.

  1. "Rękopis znaleziony w Saragossie"

  • Jan Potocki - mason, podróżnik, naukowiec, pisarz.

  • Twórcza zdrada w filmach Wojciecha Jerzego Hasa.

  • Narracja w "Rękopisie"; konstrukcja czasu i przestrzeni. Warstwa wizualna filmu - zdjęcia, plenery, kostiumy.

  1. Polskie kino popularne w latach 60.

  • Przykłady filmów gatunkowych realizowanych w latach 60. w Polsce (komedie, filmy sensacyjne, przygodowe, fantastycznonaukowe, horrory).

  • "Prawo i pięść" jako western (ikonografia, kostiumy, typ bohatera, dostosowanie wzorca do potrzeb polskich); wymiar ideologiczny filmu.

  • Komedie Barei w latach 60 - recepcja widzów i krytyki. Konstrukcja i typ komizmu w "Małżeństwie z rozsądku".

  1. Nowatorstwo wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego: "Rysopis", "Walkower"

  • Autorska twórczość Jerzego Skolimowskiego. "Rysopis" i "Walkower" - konteksty i inspiracje.

  • Bohater wczesnych filmów Skolimowskiego.

  1. Outsider jako bohater filmowy lat 60-tych: "Żywot Mateusza", "Słońce wschodzi raz na dzień"

  • Odmienność filmów na tle ówczesnej produkcji, rewizja tradycyjnych konwencji, walory wizualne i muzyczne filmów, dwie role Franciszka Pieczki.

  1. Fenomen kultowego "Rejsu" i autotematycznego "Wszystko na sprzedaż"

  • Kulisy powstania filmów.

  • "Rejs" jako satyra i metafora. "Rejs" na tle tradycji polskiej komedii filmowej, komedia moralnego niepokoju.

  • Autotematyzm w filmie Wajdy.

21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Atomic Blonde 
David Leith, USA 2017
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Frantz 
François Ozon, Francja, Niemcy 2016
Kedi - sekretne życie kotów 
Ceyda Torun, Turcja, USA 2017
Królewicz Olch 
Kuba Czekaj, Polska 2016
Paryż na bosaka 
Dominique Abel, Fiona Gordon, Belgia, Francja 2016
Piękne dni 2D 
Wim Wenders, Francja, Niemcy, Portugalia 2016
Wilde Maus 
Josef Hader, Niemcy, Austria 2017
Kacper i Emma jadą w góry 
Arne Lindtner Naes, Norwegia 2017
Mała Wielka Stopa 
Jeremy Degruson, Ben Stassen, Belgia, Francja 2017
Niedoparki 
Galina Miklínová, Czechy, Słowacja, Chorwacja 2016
Obdarowani 
Marc Webb, USA 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.