Akademia Polskiego Filmu
Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów.
Polska Szkoła Filmowa - najważniejsze pojęcia, nazwiska, filmy
Czas trwania nurtu
Trzy nurty szkoły: psychoterapeutyczny, plebejski, psychologiczno-egzystencjalny
Różnorodność tematyczno-stylistyczna filmów
Dialogiczność/polemiczność/intertekstualność jako cecha nurtu
Operatorzy szkoły: Jerzy Wójcik, Jan Laskowski, Jerzy Lipman, Kurt Weber
Aktorzy szkoły: Zbigniew Cybulski, Tadeusz Janczar, Bogumił Kobiela
Czołowi scenarzyści szkoły: Jerzy Stefan Stawiński, Józef Hen
Arcydzieła otwierające nurt: "Kanał", "Popiół i diament", "Eroica"
Kontekst polityczny (październik '56) i produkcyjny (Zespoły filmowe).
Okoliczności powstania filmów i ich recepcja, nagrody.
Analiza warstwy formalnej, ekranowy symbolizm Wajdy, porównanie "Popiołu i diamentu" z filmem Orsona Wellesa "Obywatel Kane". Andrzej Wajda o współpracy ze Zbigniewem Cybulskim.
Doświadczenie Jerzego Stefana Stawińskiego a "Kanał".
Defetystyczna wizja powstania, skojarzenia z "Piekłem" Dantego.
Konstrukcja "Eroiki", tonacja filmu, porównanie twórczości Wajdy i Munka.
Polemika z etosem bohaterskim: "Zezowate szczęście", "Nikt nie woła", "Jak być kochaną"
Pamięć wojny w wymienionych filmach, rewizja mitów narodowych, Jan Piszczyk jako antybohater?
Narracja w "Zezowatym szczęściu", filmowi "następcy" "Zezowatego szczęścia".
Wiktor Rawicz a inne role Zygmunta Cybulskiego w kinie lat 60, rola Barbary Krafftówny w filmie Hasa, zdjęcia Jerzego Wójcika w filmie Kutza.
Jerzy Kawalerowicz: "Pociąg" i "Matka Joanna od Aniołów"
Wyjątkowa pozycja Kawalerowicza w polskiej kinematografii (szef Zespołu Filmowego "Kadr"), pierwsze filmy (ze szczególnym uwzględnieniem "Prawdziwego końca wielkiej wojny" jako reprezentatywnego przykładu dla nurtu psychologiczno-egzystencjalnego).
"Pociąg": pomysł na scenariusz, połączenie dwóch gatunków - melodramatu i thrillera, nowoczesne aktorstwo, diagnoza społeczna roku 1958, forma filmu, technika.
"Matka Joanna od Aniołów": inspiracje historią z Loudun w sztuce.
Strategie adaptacyjne i estetyczne w filmie Kawalerowicza.
Inne spojrzenie: wojna oczami dziecka i SS-manki: "Świadectwo urodzenia" i "Pasażerka"
Rozwiązanie dramaturgiczne, problematyka i poetyka filmów, filmów. "Pasażerka" - nieukończone arcydzieło Munka.
Bohaterki Munka - filmowe i pozafilmowe.
"Nóż w wodzie" Romana Polańskiego i "Salto" Tadeusza Konwickiego jako formalny i ideowy dialog z Polską Szkołą Filmową
Historyczny kontekst powstania filmów.
Wczesna twórczość Polańskiego (etiudy zrealizowane w szkole) i podstawowe wyróżniki stylu. "Nowofalowość" "Noża w wodzie", praca operatorska Jerzego Lipmana.
"Chocholi taniec historii" w "Salcie", autotematyzm filmu Konwickiego, trzy wizje artysty: Blumenfeld, Poeta, Kowalski-Malinowski.
"Rękopis znaleziony w Saragossie"
Jan Potocki - mason, podróżnik, naukowiec, pisarz.
Twórcza zdrada w filmach Wojciecha Jerzego Hasa.
Narracja w "Rękopisie"; konstrukcja czasu i przestrzeni. Warstwa wizualna filmu - zdjęcia, plenery, kostiumy.
Przykłady filmów gatunkowych realizowanych w latach 60. w Polsce (komedie, filmy sensacyjne, przygodowe, fantastycznonaukowe, horrory).
"Prawo i pięść" jako western (ikonografia, kostiumy, typ bohatera, dostosowanie wzorca do potrzeb polskich); wymiar ideologiczny filmu.
Komedie Barei w latach 60 - recepcja widzów i krytyki. Konstrukcja i typ komizmu w "Małżeństwie z rozsądku".
Nowatorstwo wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego: "Rysopis", "Walkower"
Autorska twórczość Jerzego Skolimowskiego. "Rysopis" i "Walkower" - konteksty i inspiracje.
Bohater wczesnych filmów Skolimowskiego.
Outsider jako bohater filmowy lat 60-tych: "Żywot Mateusza", "Słońce wschodzi raz na dzień"
Odmienność filmów na tle ówczesnej produkcji, rewizja tradycyjnych konwencji, walory wizualne i muzyczne filmów, dwie role Franciszka Pieczki.
Fenomen kultowego "Rejsu" i autotematycznego "Wszystko na sprzedaż"
Kulisy powstania filmów.
"Rejs" jako satyra i metafora. "Rejs" na tle tradycji polskiej komedii filmowej, komedia moralnego niepokoju.
Autotematyzm w filmie Wajdy.