Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne, egzamin i wyniki – sem. I

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Kina Światowego odbędzie się we wtorek 7 lutego 2017 r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy we wtorek 14 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne - semestr Akademii Kina Światowego

1. Archeologia kina i twarze wczesnego kina

  • Camera obscura, czyli u źródeł technologii widzialności

  • Zabawki i urządzenia optyczne w służbie iluzji ruchu (efekt stroboskopowy jako źródło "kłamstwa" oka)

  • Sztuki projekcyjne (teatry cieni, latarnia magiczna) u podstaw kina jako spektaklu

  • Awans fotografii jako sztuki zapisu mechanicznej reprodukcji rzeczywistości

  • Panoramy, dioramy i pasaże handlowe - praktyki symulacyjne świata na pokaz

  • Kinetoskop Edisona - kino jako automat do użytku osobistego

  • Różnorodność kinematografów

  • Bracia Skladanowscy (okiem Wima Wendersa)

  • Epoka "kina atrakcji"

  • Nowość / Intermedialność triku filmowego

  • Georges Méliès (Podróż na Księżyc: inspiracje)

2. Drugie narodziny kina

  • Panorama kinematografii lat 1910-1919 (Główne ośrodki produkcyjne w Europie; Sytuacja w USA, nickelodeony, produkcja i rozwój formatu filmu fabularnego; Narodziny stylu klasycznego)

  • Przepaść - konteksty (Od programów numerowych do programów szlagierowych; Wydłużenie się metraży filmu; Filmy monopolowe i rewolucja w systemie dystrybucji; Asta Nielsen jako pierwsza gwiazda filmowa)

  • Złamana lilia - konteksty (David W. Griffith - sylwetka; Elementy stylu klasycznego w latach "nastych" - przykłady; Styl "miękki" w Złamanej lilii)

3. Pierwszy gwiazdozbiór

  • Amerykański system gwiazd - początki

  • Pierwsze filmowe gwiazdy, specyfika aktorstwa filmowego w kinie niemym

  • Theda Bara - pierwszy filmowy wamp

  • Joan Crawford, Greta Garbo, Gloria Swanson - największe gwiazdy kina niemego

  • Kariera aktorska i legenda Valentino. Najważniejsze filmy

  • Pola Negri - życie i najważniejsze role filmowe

4. Ożywione rysunki

  • Prehistoria animacji:od malowideł jaskiniowych po zabawki optyczne

  • Teatr optyczny Emile'a Reynauda

  • Pionier animacji rysunkowej: James Stuart Blackton

  • Film rysunkowy Emile'a Cohla

  • Rozwój techniki i nowe funkcje animacji rysunkowej: Winsor McCay

  • Instytucjonalizacja i rozwój przemysłu: J.R. Bray, Earl Hurd i Raul Barre

  • Początki masowej popularności zjawiska: Kot Felix

  • Kreskówka a przełom dźwiękowy

  • Dwie ścieżki w rozwoju filmu rysunkowego (Ścieżka pierwsza - animacja disneyowska; Ścieżka druga - animacja satyryczna, slapstickowa i autotematyczna: bracia Fleischerowie, Warner Bros. i MGM)

5. Symfonie miejskie

  • Kino dokumentalne a filmy niefabularne: geneza dokumentalistyki, documentaires a documentary, rejestracja a narracja

  • Filmy o charakterze "użytkowym" - filmy podróżnicze

  • Robert Flaherty i pierwsi dokumentaliści, kwestia "etnografii ocalającej"

  • Dziga Wiertow - "wielki eksperymentator" (sytuacja polityczna w ówczesnym ZSRR; początki kariery; ręce rewolucji, oczy ZSRR: "Kinoprawda", Kino-oko, Szósta część świata

  • Człowiek z kamerą, czyli "wizualne myślenie"

  • Film montażowy i dokument liryczny par excellence - Berlin, symfonia wielkiego miasta

6. Radziecka szkoła montażu

  • Powstanie kina sowieckiego (Rewolucja Październikowa 1917 roku; Upaństwowienie kinematografii - 1922 Centralne Przedsiębiorstwo Filmowe Goskino; Służalcza rola sztuki wobec polityki - sztuka agitacyjna (motto Łunaczarskiego).

  • Młode pokolenie filmowców: Lew Kuleszow (1899), Siergiej Eisenstein (1898), Wsiewołod Pudowkin (1893), Dżiga Wiertow (1896), Aleksander Dowżenko (1894), Esfir Szub (1894)

  • Lew Kuleszow i fetyszyzacja montażu: "Laboratorium Kuleszowa" (eksperymenty montażowe)

  • Fascynacja kinem amerykańskim (Fascynacja Nietolerancją Griffitha, burleską filmową, gatunkami)

  • Siergiej Eisenstein: reżyser i teoretyk kina (pojęcie "atrakcji", "konfliktu", montaż antytez i atrakcji)

  • Pancernik Potiomkin (kulisy powstania, realizacja, zdjęcia E. Tisse, bohater zbiorowy, zasady aktorskiego typażu, kompozycja filmu, eksperymenty montażowe, sekwencja schodów odeskich, - ekspansja czasowa, montaż synchroniczny/symultaniczny)

7. Surrealizm, impresjonizm, dadaizm

  • Dziedzictwo filmowej awangardy lat 20. XX wieku

  • Najważniejsze nurty zjawiska: impresjonizm, postimpresjonizm, film czysty, dadaizm i surrealizm

  • Sylwetki twórców i najważniejsze motywy zawarte w ich filmach

  • Kontekst technologiczno-materiałowy (awangarda to w pierwszym rzędzie temat samej substancji dzieła artystycznego, leżącego na przecięciu kilku mediów)

  • Napoleon - wielki fresk filmowy Abla Gance'a

8. Narodziny dokumentalizmu

  • Praktyka dokumentalna (na przykładzie twórczości Roberta Flaherty'ego i brytyjskich dokumentalistów) oraz teoria dokumentalizmu autorstwa Johna Griersona

  • Nanuk z północy jako filmowy przykład przejścia od rejestracji widoków charakterystycznych dla pierwszych dekad kinematografii do uporządkowania faktów i zbudowania historii wokół bohatera

  • Relacje między rzeczywistością a obiektywnością dokumentu (na przykładzie Nanuka z północy)

  • Nocna poczta jako przykład odejścia dokumentalisty od pojedynczego bohatera na rzecz zbiorowości i wyrazu idei przez ukazanie pracy brytyjskich pocztowców

  1. Nieme kino skandynawskie

  • Pierwsze pokazy filmowe w Skandynawii (Norwegia, Dania, Finlandia, Szwecja)

  • Kino nieme w Danii (prekursorzy i pierwsze wytwórnie filmowe, pierwsi reżyserzy i ich filmy)

  • Początki kina szwedzkiego i wielcy reżyserzy: Victor Sjöström i Mauritz Stiller

  • Związki szwedzkiego kina i literatury: Selma Lagerlöf

  • Skarb rodu Arne jako arcydzieło skandynawskiego kina niemego

10. Kolor w kinie

  • Film barwny a problem technologicznych "przełomów" w historii kina

  • Przetwarzanie koloru w filmach czarno-białych

  • Techniki i konwencje barwienia we wczesnym kinie (ręczne kolorowanie, tinting, toning)

  • Monopolizacja - zwycięstwo Technicoloru

  • Barwne animacje (od awangardowej synestezji do baśniowości Disneya)

11. Dźwięk w kinie

  • Eksperymenty związane z zapisem dźwięku: T. A. Edison, E. A. Lauste, L. De Forest, E. Case

  • Dwa konkurencyjne systemy: sound-on-disc (WB - Vitaphone) i sound-on-film (Fox - Movietone)

  • Al Jolson i jego pozycja w amerykańskim przemyśle rozrywkowym

  • Geneza powstania Śpiewaka jazzbandu

  • Part-talkies i all-talkies, czyli kino prawdziwie dźwiękowe: charakterystyka kina dźwiękowego z przełomu lat 20. i 30. XX wieku

  • Techniczne i stylistyczne wyzwania związane z wprowadzeniem dźwięku w kinie

  • Ekonomiczne i kulturowe przemiany w amerykańskim przemyśle filmowym po przełomie dźwiękowym

12. Film niemiecki w I poł. XX w.

  • Kino wilhelmińskie

  • Ekspresjonizm

  • Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości

  • Gatunki kina weimarskiego (Kammerspiel, film historyczny, film fantastyczno-naukowy, melodramat, komedia, "kostiumowe filmy egzotyczne", filmy o superprzestępcach, filmy górskie)

  • Superprodukcje z lat 20: Nibelungi, Metropolis, Szpiedzy 

Cicha noc 
Piotr Domalewski, Polska 2017
Manifesto 
Julian Rosefeldt, Niemcy, Austria 2017
mother! 
Darren Aronofsky, USA 2017
Najlepszy 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Tom of Finland 
Dome Karukoski, Finlandia, Szwecja, Dania, Niemcy, USA 2017
Beksińscy. Album wideofoniczny 
Marcin Borchardt, Polska 2017
Coco 
Lee Unkrich, Adrian Molina, USA 2017
Droga Aszera 
Matan Yair, Izrael, Polska 2017
Młynarski: Piosenka finałowa 
Alicja Albrecht, Polska 2017
Photon 
Norman Leto, Polska 2017
Soyer 
Łukasz Barczyk, Polska 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.