Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 8 lutego 2017 r. o godz. 17:00 w sali nr 2 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru, ale pojawi się także kilka pytań otwartych. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.
Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy w środę 15 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.
Zagadnienia egzaminacyjne - semestr I Akademii Polskiego Filmu
-
Początki kina na ziemiach polskich
-
wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji
-
kinetoskopy Edisona w Warszawie i Poznaniu
-
projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku; wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka
-
formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce
-
kina stacjonarne i ich program atrakcji
-
filmy wielorolkowe w Warszawie. Motyw "upadłej kobiety"
-
Mordechaj Towbin i Aleksander Hertz - producenci
-
Pruska kultura, czyli sprawa polska w kinie atrakcji. I wojna światowa i propaganda
-
Bestia, czyli Pola Negri jako polska/rosyjska Asta Nielsen
-
Ludzie bez jutra, czyli kolejna gwiazda Sfinksa: Halina Bruczówna
-
Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego
-
popularne tematy i gatunki (filmy historyczno-patriotyczne, melodramat i jego odmiany, komedia, kino artystyczne)
-
wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego i ich najważniejsze filmy
-
system gwiazdorski w polskim kinie lat 30.
-
filmowe adaptacje literatury
-
przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje
-
Kino jidisz
-
kultura żydowska na ziemiach polskich
-
pojęcie "filmu żydowskiego"
-
produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce
-
trzy okresy kina żydowskiego (szczególnie "złoty okres")
-
Obraz obozu koncentracyjnego w filmie polskim
-
ikonografia filmu obozowego
-
film Ostatni etap jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu
-
międzynarodowa recepcja filmu
-
Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - Zakazane piosenki
-
sytuacja kinematografii w pierwszych latach po II wojnie światowej
-
podwójna premiera, problemy dystrybucyjne i krajowa recepcja filmu
-
wymowa warstwy muzycznej filmu (nośnik politycznego przesłania)
-
miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury
-
Socrealizm w polskim kinie
-
wymagania doktryny i cechy stylu
-
konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu
-
Przygoda na Mariensztacie jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)
-
wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu Celuloza
-
wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej
-
Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów
-
początki drogi twórczej A. Wajdy i A. Munka
-
konteksty powstania Pokolenia i Człowieka na torze (asystentura Wajdy u A. Forda, spotkanie Munka z J.S. Stawińskim), ich pierwowzory literackie
-
elementy nowego języka filmowego (wpływy kina światowego, psychologizacja bohaterów, ekranowa metaforyka)
-
gra z elementami estetyki socrealistycznej w debiucie Andrzeja Munka
-
socrealistyczne ograniczenia a generacyjny charakter debiutu Andrzeja Wajdy
8. Kino epoki Października
-
Zimowy zmierzch Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej (zabiegi formalne, symbolika, metafory) i dojrzały debiut reżysera oraz operatora (M. Jahoda)
-
Zimowy zmierzch na tle innych filmów tego okresu
-
rys autobiograficzny pełnometrażowego debiutu Lenartowicza (w zestawieniu z filmem Zobaczymy się w niedzielę)
-
sylwetka Stanisława Lenartowicza i Tadeusza Chmielewskiego