Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne, egzamin i wpisy – sem. IV

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 8 czerwca 2016 r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy we wtorek 14 czerwca w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne Akademii Polskiego Filmu, semestr IV

1. Przesłuchanie i Nadzór - historyczny konkret i uniwersalna metafora

  • polityczne i społeczne konteksty związane z produkcją, dystrybucją i odbiorem obu filmów

  • kobiety w więzieniu: porównanie głównych bohaterek

2. Przypadek i Krótki film o miłości - Krzysztofa Kieślowskiego refleksja o moralności

  • Kieślowski na tle współczesnych mu twórców w Polsce: mistrz, opiekun i outsider kina moralnego niepokoju

  • dekonstrukcja dekalogu w ujęciu Kieślowskiego: motyw religijny a kontekst moralno-społeczny

  • inspiracje, cytaty i filmowe nawiązania do Dekalogu i Przypadku

3. Vabank i Wielki Szu - polskie kino gatunkowe lat osiemdziesiątych

  • kultowe filmy lat osiemdziesiątych (przykłady odniesień we współczesnych tekstach kultury)

  • stylistyka retro, heist movie i inne próby "ucieczki" od kina politycznego i społecznie zaangażowanego

  • autor wśród gatunków - podstawowe elementy biografii i twórczości Sylwestra Chęcińskiego

4. Austeria i Cudzoziemka - powrót do przeszłości w kinie okresu 1981-1989

  • geneza Austerii: scenariusz, wstrzymanie produkcji tuż przed Marcem '68

  • nieobecność tematyki żydowskiej w polskim kinie a Chasydzi w Austerii

  • Cudzoziemka jako ekranizacja powieści Marii Kuncewiczowej z lat 30.

5. Kobieta samotna i Krzyk - kobiety w obiektywie kobiet: twórczość filmowa Barbary Sass i Agnieszki Holland w latach osiemdziesiątych

  • miejsce obu reżyserek w kanonie polskiego kina oraz kina moralnego niepokoju; ich ścieżki kariery (aktywność w Zespole Filmowym X) oraz udział w produkcji fabularnej w kinematografii polskiej przełomu lat 70. i 80.

  • Kobieta samotna i Krzyk jako autorskie polemiki z wizerunkiem kobiety w polskim kinie, Człowiekiem z żelaza i mitem Solidarności

6. Kartka z podróży i Kornblumenblau - obrazy Holokaustu w polskim kinie lat 80.

  • autorska wizja rzeczywistości obozu koncentracyjnego; pytanie o miejsce i rolę artysty w świecie totalitarnym

  • Kartka z podróży: literacki prototyp - książka Ladislava Fuksa Pan Teodor Mundstock

  • Kornblumenblau: kulisy powstania filmu, interpretacja tytułu

7. Ucieczka z kina "Wolność" i Niedzielne igraszki - "obrzędy przejścia" z czasów PRL

  • filmy Marczewskiego i Glińskiego na tle przemian kinematografii polskiej w latach 80.

  • Ucieczka z kina "Wolność" jako silnie zmetaforyzowana opowieść o okresie transformacji ustrojowej 1989 roku

  • pytanie o zbiorową i indywidualną odpowiedzialność za PRL.

  • debiut reżyserski Roberta Glińskiego

8. Nad rzeką, której nie ma i Białe małżeństwo

  • literackie pierwowzory: charakterystyka twórczości Stanisława Czycza, Białe małżeństwo i jego miejsce w pisarstwie Tadeusza Różewicza (konteksty powstania, inspiracje rzeczywistymi biografiami, recepcja)

  • sylwetki reżyserskie Andrzeja Barańskiego i Magdaleny Łazarkiewicz (istotne motywy, częste wątki w ich filmografiach)

  • Nad rzeką, której nie ma jako przykład zapisu etnograficznego i nostalgicznego kina retro

  • Białe małżeństwo jako wypowiedź kobiety-reżyserki na temat polskiej kultury, tożsamości i płci

9. Cwał i Kuchnia polska - dwa spojrzenia na stalinizm

  • polskie kino historyczne lat 90.; funkcja kina historycznego w PRL-u, a po roku 89

  • Cwał: "inny film" Krzysztofa Zanussiego? Elementy komediowe, widoczny autobiografizm

  • Kuchnia polska: walor edukacyjny (przywracający pamięć), demaskujący (korzystający z wolności słowa), rozliczeniowy (wyzwolenie się z traumy poprzez pracę żałoby).

10. Dzień świra - Adaś Miauczyński jako bohater naszych czasów?

  • postać inteligenta w polskim kinie po '89 roku

  • transformacja gospodarcza jako istotny kontekst filmu

  • kryzys wspólnotowości: rozbicie solidarności, która bazowała na zjednoczeniu robotników i inteligencji

11. "Jańcioland" - oryginalny świat Jana Jakuba Kolskiego

  • nurt prowincjonalny w polskim kinie lat 90. XX wieku: charakterystyka i przedstawiciele

  • tradycje rodzinne i bagaż kulturowy reżysera; trzy etapy w twórczości Kolskiego, Kolski jako "artysta renesansu"

  • Jańcio Wodnik jako spełnienie nurtu prowincjonalnego w polskim kinie

12. Kunszt mikrodramaturgii Doroty Kędzierzawskiej

  • filmografia reżyserki jako przykład polityki autorskiej

  • współpraca z Arturem Reinhartem

  • społeczny wydźwięk filmu Wrony

13. Twórczość reżyserska Jerzego Stuhra

  • zmiana wizerunku

  • inspiracja kinem Krzysztofa Kieślowskiego (Historie miłosne)

  • najważniejsze motywy w twórczości reżyserskiej Stuhra (kondycja inteligenta, potrzeba miłości, wartości)

14. Wojaczek - filmowy esej poetycki; kino artystyczne Lecha Majewskiego

15. Kino społeczne (Dług) i artystyczne (Mój Nikifor) Krzysztofa Krauzego

16. Psy i Dług - rozchwianie wartości wywołane przemianą ustrojową

  • film Pasikowskiego i Krauzego jako świadectwo czasu oraz szczególna recepcja obu filmów

  • fenomen popularności Psów

  • przenikanie się rzeczywistości i filmu - przykład Długu

21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Baby Driver 
Edgar Wright | obsada: | USA, 2017, 113’, Wielka Brytania,USA 2017
Czerwony żółw 
Michaël Dudok de Wit, Francja, Belgia 2016
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Gru, Dru i Minionki 
Kyle Balda, Pierre Coffin, USA 2017
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Klient 
Asghar Farhadi, Iran, Francja 2016
Król Artur: Legenda miecza 
Guy Ritchie, Wielka Brytania, Australia, USA 2017
Lady M. 
William Oldroyd, Wielka Brytania 2016
Mężczyzna imieniem Ove 
Hannes Holm, Szwecja 2015
Nazywam się Cukinia (dubbing) 
Claude Barras, Szwajcaria, Francja 2016
Olli Mäki. Najszczęśliwszy dzień jego życia 
Juho Kuosmanen, Finlandia, Szwecja, Niemcy 2016
Ostatni w Aleppo 
Feras Fayyad, Dania 2017
Rock Dog. Pies ma głos! 
Ash Brannon, USA, Chiny 2016
Sieranevada 
Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 2016
To przychodzi po zmroku 
Trey Edward Schults, USA 2017
Volta 
Juliusz Machulski, Polska 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.