Literatura podstawowa:
1. "Historia kina tom 3 - Kino epoki nowofalowej", red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015, rozdziały:
XV: Andrzej Gwóźdź, "Po obydwu stronach muru: kinematografie niemieckie", s. 687-746
XIX: Michał Lesiak, Rafał Syska, "Renesans Hollywoodu: kino amerykańskie lat siedemdziesiątych", s. 883-962
XXVI: Marek Haltof, "Australijska Nowa Fala", podrozdz. "Peter Weir i Piknik pod Wiszącą Skałą", s. 1269-1270
2. Jerzy Szyłak, "Kino Nowej Przygody", Gdańsk 2011, rozdziały:
Jerzy Szyłak, "Kino Nowej Przygody - jego cechy i granice", s. 5-19
Marcin Adamczak, "System marketingowy Hollywood w latach 1977-2011", s. 39-49
3. "Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia", red. Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska, Kraków 2007, rozdziały:
Krzysztof Loska, "George Lucas - nostalgiczny konserwatysta", s. 349-364
Joanna Malicka, "Steven Spielberg - Piotruś Pan w szponach komercji", s. 483-505
4. "Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia", wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002, rozdz.:
MANIFEST - DOGMA 95 [Lars von Trier, Thomas Vinterberg], s. 71-73
5. Krzysztof Loska "Mistrzowie kina japońskiego", Kraków 2015, rozdział 8: "Nagisa Ōshima - eros i polityka", s. 245-267
6. "Autorzy kina europejskiego II", red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2005, rozdział:
Rafał Syska, "Theo Angelopoulos. Ważne są także słowa", s. 35-55
7. "Autorzy kina europejskiego III", red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2007, rozdział:
Małgorzata Gibki, "Emir Kusturica. Ku zaprzeczeniu realności", s. 181-201
8. "Autorzy kina europejskiego IV", red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2008, rozdziały:
Izabela Łopuch, "Luc i Jean-Pierre Dardenne. Fikcja prawdziwsza niż życie", s. 21-42
Maciej Robert, "Jiří Menzel: przypadki reżysera pod specjalnym nadzorem", s. 87-118
9. "Autorzy kina europejskiego VI", red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2012, rozdział:
Konrad Chmielecki, "Lars von Trier: odnowienie wiary w siłę kreacji, realizmu i ideologii", s. 526-556
10. "Musical. Poszerzanie pola gatunku"*, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Poznań 2013, rozdział:
Piotr Buśko, "Recital kampowej wrażliwości. Rocky Horror Picture Show", s. 123-128
*książka dostępna w Internecie
Literatura uzupełniająca:
Arkadiusz Lewicki, "Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym", Wrocław 2007
Magdalena Kempna-Pieniążek, "Marzyciele i wędrowcy: Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa", Wrocław 2013
Marek Haltof, "Kino australijskie. O ekranowej konstrukcji Antypodów", Gdańsk 2005
Lars von Trier, "Spowiedź DOGMA-tyka", przeł. T. Szczepański, Kraków 2001
Anita Piotrowska (red.), "Szukając von Triera", Kraków 2000
Krzysztof Loska, "Mistrzowie kina japońskiego", Kraków 2015
Piotr Kletowski, "Śmierć jest moim zwycięstwem. Kino Takeshi Kitano", Kraków 2001
Dorota Skotarczak, "Od Astaire'a do Travolty. Amerykański musical filmowy w kontekście historii Stanów Zjednoczonych lat 1929-1979", Poznań 1996
Dorota Skotarczak, "Historia amerykańskiego musicalu filmowego", Wrocław 2002
Rafał Syska, "Filmowy neomodernizm", Kraków 2014