repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Rozstanie reż. Asghar Farhadi

Dokument bez granic - zbliżenie na rzeczywistość

Udział w seansach jest bezpłatny, obowiązują darmowe wejściówki do pobrania w kasach Kina Nowe Horyzonty od 6 czerwca.

Kamera, obok notesu i pióra, stanowi jedno z najważniejszych narzędzi współczesnego reportera. Słowami można wyrazić niemal wszystko, jednak często jedno ujęcie potrafi wytlumaczyć wiecej niż nieskończona liczba zdań. Dlatego reportaż literacki i film dokumentalny we wrocławskiej odsłonie Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki "Słowa bez Granic", idą ze sobą w parze.

Studenci dziennikarstwa z Uniwersytetu Wrocławskiego wzbogacili warszawską formułę nagrody o dodatkowy element - przegląd filmów dokumentalnych "Dokument bez granic", które podobnie jak reportaże, poruszają tematy trudne, nieznane, często przemilczane. Przegląd organizowany jest we współpracy z Kinem Nowe Horyzonty.

W programie:

10 czerwca, piątek

godz. 19.00 Bashu - mały obcy
reż. Bahram Beyzai, 1986, 120'

11 czerwca, sobota

godz. 16.00 Dzieci niebios
reż. Majid Majidi, 1997, 90' 

godz. 18.15 Piękne miasto
reż. Asghar Farhadi, 2004, 101'

12 czerwca, niedziela

godz. 15.00 Łańcuch
reż. Parisa Bakhtavar, 2008, 110'

godz. 17.30 Rozstanie
reż. Asghar Farhadi, 2011, 123'

Filmy będą poprzedzone prelekcją ekspertów, a po wybranych dokumentach zapraszamy widzów do dyskusji.

Wybrane filmy pokazują, że dokumenty z założenia przekraczają różne granice. Z jednej strony przybliżają widzom nieznane im światy, pozwalają przenieść się w obce rejony. Z drugiej zaś, ich głęboki przekaz, ukryty za wysmakowaną warstwą wizualną, ma uniwersalny sens w każdym miejscu na ziemi. Scena zbrodni Joshuy Oppenheimera przedstawia sposób działania indonezyjskich szwadronów śmierci z lat 60. XX wieku, a zarazem buduje wizję wspólnoty kata i ofiary. Sól Ziemi Juliano Salgado i Wima Wendersa to jednocześnie biografia wspaniałego fotografa Sebastião Salgado i studium problemów dotykających współczesny świat. Z kolei zapis śledztwa rodzinnego, który w Historiach rodzinnych przedstawiła znana kanadyjska aktorka Sarah Polley, pokazuje silną potrzebę zapoznania oraz skonfrontowania się z własną przeszłością.

Oprócz treści, w dokumencie równie istotna jest forma. Repertuar został dobrany zarówno pod względem opowiadanych historii, jak i walorów wizualnych. Podczas przeglądu widzowie doświadczą wpływów różnych sposobów opowiadania w filmie: malarstwa, animacji komputerowej czy pastiszu gatunków filmowych.

Pięć dokumentów, pięć różnych opowieści i tyleż sposobów opowiadania, które pokazują, że literatura faktu i język filmu spotykają się w punkcie stycznym.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!