Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne, wpisy i egzamin - sem. III

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 10 lutego 2016 r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później w środę 17 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne Akademia Polskiego Filmu, semestr III

1.

  • Trzecia część nocy i Na wylot jako przykłady dwóch postaw estetycznych: manierycznej eksploatacji istotnego tematu wojny (Żuławski) i formalnego eksperymentu w zakresie języka filmowego (Królikiewicz).

  • burzliwa recepcja obu ekstremalnych propozycji filmowych

  • teoria "przestrzeni poza kadrem" Grzegorza Królikiewicza a sposób prowadzenia narracji w filmie Na wylot

  • Trzecia część nocy, Szpital Przemienienia: nowe spojrzenia na II wojnę światową

2.

  • Palec Boży, Barwy ochronne - wspólnota twórców, różnice twórczości

  • Palec Boży Antoniego Krauzego - problem determinacji i odpowiedzialności

  • filmy Krauzego i Zanussiego - napięcie między opisem realnego socjalizmu a moralitetem

  • Antoni Krauze - filmowiec "małego realizmu" i związanych z nim pisarzy

  • Palec Boży - adaptacja powieści Tadeusza Zawieruchy Selekcja

  • Barwy ochronne - film zanurzony w społecznym konkrecie (bardziej niż wcześniejsze filmy Zanussiego); film o obozie językoznawców: praca z językiem, jako symptomatyczny wybór (zakłamanie sfery języka w PRL); obóz jako pars pro toto życia społecznego

3.

  • Wielkie adaptacje wielkiej literatury: stosunek do pierwowzoru, interpretacje, recepcja polska i światowa (Ziemia obiecana, Wesele, Sanatorium pod Klepsydrą)

  • Łódź w Ziemi obiecanej Władysława Reymonta: Łódź w drugiej połowie XIX wieku - gwałtowna urbanizacja i modernizacja przemysłowa; antymodernizm Reymonta jako przeciwieństwo fascynacji wielkim miastem (przykład awangardowych poetów); figura lodzermenscha

  • Łódź Andrzeja Wajdy: wykorzystanie negatywnego wizerunku Łodzi wśród filmowców; ustalenie paradygmatu przedstawiania Łodzi

  • Wesele Andrzeja Wajdy: inspiracje i nawiązania: "chocholi taniec" zamykający Popiół i diament; lata 60. - Wesele w Teatrze Starym w Krakowie; inspiracja malarstwem przełomu XIX i XX wieku; elementy współczesne, bliskie widzowi kina lat 70.

  • Wojciech Jerzy Has - interpretator świata Brunona Schulza: Sanatorium pod klepsydrą

  • czy forma wybrana przez Hasa - wraz z oniryczną scenografią Jerzego Skarżyńskiego - oddaje "ducha powieści"?

  • opowieść o kulturze żydowskiej; w jaki sposób film Hasa opowiada historię Zagłady?

4.

  • Pejzaż dziewiętnastowiecznej kultury w filmie Aria dla atlety

  • Aria dla atlety a biografia Zbyszka Cyganiewicza

  • obraz przełomu wieków w filmie Bajona

5.

  • Kino moralnego niepokoju - formacja i jej świat wartości; krytyczna recepcja nurtu (Barwy ochronne, Wodzirej, Indeks, Aktorzy prowincjonalni, Amator, Ćma)

  • miejsce Indeksu (i jego twórcy, Janusza Kijowskiego) w obrębie kina moralnego niepokoju; powody zatrzymania filmu przez cenzurę (zemsta na Aleksandrze Ściborze-Rylskim, wątek Marca 1968), kłopoty Filmówki

  • Krzysztof Zaleski jako jeden z najciekawszych współtwórców tego nurtu

  • "Wodzireje" i "Amatorzy": Kino moralnego niepokoju jako świadectwo postaw i przemian społecznych

  • wątki autotematyczne w filmie Amator

  • współpraca Jerzego Stuhra przy realizacji Amatora i Wodzireja

  • Tomasz Zygadło - zapomniany twórca kina moralnego niepokoju

  • Ćma - diagnoza samotności czy diagnoza etycznej pustki

  • Agnieszka Holland na tle kina moralnego niepokoju

  • Aktorzy prowincjonalni a Bez znieczulenia Wajdy

6.

  • Rozliczenie ze stalinizmem w polskim kinie lat 70. i 80. (Człowiek z marmuru, Matka Królów, Dreszcze, Wielki bieg)

  • socrealizm w polskim kinie i jego pastisz w Człowieku z marmuru

  • samokrytyka Andrzeja Wajdy i Aleksandra Ścibora-Rylskiego

  • inspiracje Wellesowskie w Człowieku z marmuru

  • cykl stalinowski kina polskiego przełomu lat 70. i 80.

  • motyw dojrzewania ideowego i manipulacji na przykładzie filmu Dreszcze

  • Wielki bieg jako przykład rozliczenia ze stalinizmem w tzw. sezonie Solidarności

  • masowe imprezy sportowe w PRL - ważne narzędzie propagandy

  • Wielki bieg jako portret młodego pokolenia wychowanego w stalinizmie (i nie tylko); wątki wrocławskie w filmie

7.

  • Wojna światów - następne stulecie i Seksmisja - science fiction jako metafora współczesności; różnice stylistyczne między filmami Piotra Szulkina i Juliusza Machulskiego

  • kino PRL a kino gatunku: przyczyny szczątkowej obecności

  • kontekst literacki funkcjonowania filmowych dystopii s-f w kinie późnego PRL-u: polska fantastyka socjologiczna

  • Szulkin a kino moralnego niepokoju

  • tetralogia Szulkina jako unikalny w historii polskiego filmu cykl "wynikowości ideowej"

  • Wojna światów a tradycja krytyki mediów w kinie moralnego niepokoju

  • Seksmisja: okoliczności produkcji i dzieje recepcji filmu

  • Seksmisja jako wielostronnie czytelna aluzja polityczna

8.

  • Świat wewnętrzny jako przystań outsiderów: Siekierezada, Gwiezdny pył

(zagadnienia zostaną uszczegółowione po wykładzie)

Czerwony żółw 
Michaël Dudok de Wit, Francja, Belgia 2016
Historia pewnego życia 
Stéphane Brizé, Francja, Belgia 2016
Jesteśmy Żydami z Breslau 
Karin Kaper, Dirk Szuszies, Niemcy 2016
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Klient 
Asghar Farhadi, Iran, Francja 2016
Król Artur: Legenda miecza 
Guy Ritchie, Wielka Brytania, Australia, USA 2017
Martwe wody 
Bruno Dumont, Francja, Niemcy 2015
Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara 
Joachim Ronning, Espen Sandberg, USA 2017
Sama przeciw wszystkim 
John Madden, Francja, USA 2016
Sieranevada 
Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 2016
Wonder Woman 
Patty Jenkins, USA 2017
Nazywam się Cukinia (dubbing) 
Claude Barras, Szwajcaria, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.