Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 10 lutego 2016 r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.
Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później w środę 17 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.
Zagadnienia egzaminacyjne Akademia Polskiego Filmu, semestr III
1.
Trzecia część nocy i Na wylot jako przykłady dwóch postaw estetycznych: manierycznej eksploatacji istotnego tematu wojny (Żuławski) i formalnego eksperymentu w zakresie języka filmowego (Królikiewicz).
burzliwa recepcja obu ekstremalnych propozycji filmowych
teoria "przestrzeni poza kadrem" Grzegorza Królikiewicza a sposób prowadzenia narracji w filmie Na wylot
Trzecia część nocy, Szpital Przemienienia: nowe spojrzenia na II wojnę światową
2.
Palec Boży, Barwy ochronne - wspólnota twórców, różnice twórczości
Palec Boży Antoniego Krauzego - problem determinacji i odpowiedzialności
filmy Krauzego i Zanussiego - napięcie między opisem realnego socjalizmu a moralitetem
Antoni Krauze - filmowiec "małego realizmu" i związanych z nim pisarzy
Palec Boży - adaptacja powieści Tadeusza Zawieruchy Selekcja
Barwy ochronne - film zanurzony w społecznym konkrecie (bardziej niż wcześniejsze filmy Zanussiego); film o obozie językoznawców: praca z językiem, jako symptomatyczny wybór (zakłamanie sfery języka w PRL); obóz jako pars pro toto życia społecznego
3.
Wielkie adaptacje wielkiej literatury: stosunek do pierwowzoru, interpretacje, recepcja polska i światowa (Ziemia obiecana, Wesele, Sanatorium pod Klepsydrą)
Łódź w Ziemi obiecanej Władysława Reymonta: Łódź w drugiej połowie XIX wieku - gwałtowna urbanizacja i modernizacja przemysłowa; antymodernizm Reymonta jako przeciwieństwo fascynacji wielkim miastem (przykład awangardowych poetów); figura lodzermenscha
Łódź Andrzeja Wajdy: wykorzystanie negatywnego wizerunku Łodzi wśród filmowców; ustalenie paradygmatu przedstawiania Łodzi
Wesele Andrzeja Wajdy: inspiracje i nawiązania: "chocholi taniec" zamykający Popiół i diament; lata 60. - Wesele w Teatrze Starym w Krakowie; inspiracja malarstwem przełomu XIX i XX wieku; elementy współczesne, bliskie widzowi kina lat 70.
Wojciech Jerzy Has - interpretator świata Brunona Schulza: Sanatorium pod klepsydrą
czy forma wybrana przez Hasa - wraz z oniryczną scenografią Jerzego Skarżyńskiego - oddaje "ducha powieści"?
opowieść o kulturze żydowskiej; w jaki sposób film Hasa opowiada historię Zagłady?
4.
Pejzaż dziewiętnastowiecznej kultury w filmie Aria dla atlety
Aria dla atlety a biografia Zbyszka Cyganiewicza
obraz przełomu wieków w filmie Bajona
5.
Kino moralnego niepokoju - formacja i jej świat wartości; krytyczna recepcja nurtu (Barwy ochronne, Wodzirej, Indeks, Aktorzy prowincjonalni, Amator, Ćma)
miejsce Indeksu (i jego twórcy, Janusza Kijowskiego) w obrębie kina moralnego niepokoju; powody zatrzymania filmu przez cenzurę (zemsta na Aleksandrze Ściborze-Rylskim, wątek Marca 1968), kłopoty Filmówki
Krzysztof Zaleski jako jeden z najciekawszych współtwórców tego nurtu
"Wodzireje" i "Amatorzy": Kino moralnego niepokoju jako świadectwo postaw i przemian społecznych
wątki autotematyczne w filmie Amator
współpraca Jerzego Stuhra przy realizacji Amatora i Wodzireja
Tomasz Zygadło - zapomniany twórca kina moralnego niepokoju
Ćma - diagnoza samotności czy diagnoza etycznej pustki
Agnieszka Holland na tle kina moralnego niepokoju
Aktorzy prowincjonalni a Bez znieczulenia Wajdy
6.
Rozliczenie ze stalinizmem w polskim kinie lat 70. i 80. (Człowiek z marmuru, Matka Królów, Dreszcze, Wielki bieg)
socrealizm w polskim kinie i jego pastisz w Człowieku z marmuru
samokrytyka Andrzeja Wajdy i Aleksandra Ścibora-Rylskiego
inspiracje Wellesowskie w Człowieku z marmuru
cykl stalinowski kina polskiego przełomu lat 70. i 80.
motyw dojrzewania ideowego i manipulacji na przykładzie filmu Dreszcze
Wielki bieg jako przykład rozliczenia ze stalinizmem w tzw. sezonie Solidarności
masowe imprezy sportowe w PRL - ważne narzędzie propagandy
Wielki bieg jako portret młodego pokolenia wychowanego w stalinizmie (i nie tylko); wątki wrocławskie w filmie
7.
Wojna światów - następne stulecie i Seksmisja - science fiction jako metafora współczesności; różnice stylistyczne między filmami Piotra Szulkina i Juliusza Machulskiego
kino PRL a kino gatunku: przyczyny szczątkowej obecności
kontekst literacki funkcjonowania filmowych dystopii s-f w kinie późnego PRL-u: polska fantastyka socjologiczna
Szulkin a kino moralnego niepokoju
tetralogia Szulkina jako unikalny w historii polskiego filmu cykl "wynikowości ideowej"
Wojna światów a tradycja krytyki mediów w kinie moralnego niepokoju
Seksmisja: okoliczności produkcji i dzieje recepcji filmu
Seksmisja jako wielostronnie czytelna aluzja polityczna
8.
Świat wewnętrzny jako przystań outsiderów: Siekierezada, Gwiezdny pył
(zagadnienia zostaną uszczegółowione po wykładzie)