Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne, wpisy i egzamin - sem. VII

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Kina Światowego odbędzie się we wtorek 2 lutego 2016 roku o godz. 17.00 w sali nr 9 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później we wtorek 9 lutego w godz. 17.00 - 18.00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne Akademia Filmowa - Historia Kina Światowego, semestr VII

Mistrzowie kina włoskiego - Pier Paolo Pasolini i Luchino Visconti

  • sylwetki twórcze Pier Paolo Pasoliniego i Luchino Viscontiego

  • problemy adaptacji opowiadania Tomasza Manna (Śmierć w Wenecji) i antropologicznej rekonstrukcji antycznego świata w Królu Edypie

  • Śmierć w Wenecji jako sugestywna postać melancholijnego ducha dekadencji, opiewana również w innych filmach Viscontiego (m. in. Zmierzch bogów)

  • Król Edyp jako oryginalna trawestacja śródziemnomorskiego mitu ujrzana w perspektywie autobiograficznej

Amerykańskie kino drogi - Bob Rafelson i Arthur Penn

  • problemy z definicją "kina drogi", motyw drogi w kinie, przykłady amerykańskiego "kina drogi"

  • filmowy dorobek Arthura Penna, reżyser jako klasyk kina kontestacji; pojęcie kontestacji w kinie

  • Mały wielki człowiek jako antywestern i kontrhistoria (konstrukcja bohatera, idylliczna wizja Indian, zepsuty świat białych etc.)

  • Pięć łatwych utworów jako konglomerat stylów; interpretacja psychologiczna i socjologiczna filmu

Amerykańskie kino kontestacji - Stanley Kubrick i Sam Peckinpah

  • upadek monopolistycznego systemu produkcyjnego i przemiany w strukturze amerykańskiego przemysłu filmowego (uwarunkowania ekonomiczne i spadek popularności filmów kinowych w Ameryce; następstwa Kodeksu Haysa)

  • wymiary kontrkultury w kinie amerykańskim: przyczyny buntu i środki jego obrazowania; nowy wymiar ekranowej przemocy

  • sylwetki twórcze Sama Peckinpaha i Stanleya Kubricka

  • środki stylistyczne oraz zaplecze ideologiczne w filmach Peckinpaha i Kubricka

Koniec Hollywood - Elia Kazan i Peter Bogdanovich

  • kryzys klasycznego trybu praktyki filmowej (kontekst gwałtownego rozwoju medium telewizyjnego; rozwój amerykańskiej klasy średniej i kryzys frekwencyjny)

  • model dystrybucji roadshow i kino wysokobudżetowe lat 50. i 60. jako próba odpowiedzi na kryzys

  • klęska dystrybucji roadshow i odkrycie widowni zakorzenionej w kulturze młodzieżowej drugiej połowy lat 60 (filmy muzyczne, filmy erotyczne, import filmów z Europy, demograficzne podłoże kultury młodzieżowej)

  • zmiany w trybie produkcji (filmy niskobudżetowe; innowacje technologiczne - transfokatory, długa ogniskowa etc.).

Kino rosyjskie: Małe tragedie i zwierciadło duszy - Ilia Awerbach i Andriej Tarkowski

  • Andriej Tarkowski - sylwetka i podstawowe założenia teorii i estetyki filmowej

  • Zwierciadło jako ilustracja tych założeń, a także swoista koncepcja filmowej biografii

  • Ilja Awerbach - przedstawiciel "szkoły leningradzkiej"

  • nurt kameralny, problematyka etyczna w kinie epoki breżniewowskiej

  • filmy Awerbacha (w tym Cudze listy) jako "dokument epoki"

Emigranci - Miloš Forman i Roman Polański

  • elementy biograficzne i estetyczne łączące twórców (generacja, korzenie kulturowe, międzynarodowy sukces - nagrody na ważnych festiwalach filmowych)

  • zagadnienie wykluczenia w filmach Lokator i Lot nad kukułczym gniazdem

  • temat lęku w twórczości Romana Polańskiego oraz "podglądanie" rzeczywistości społecznej i ukazywanie jej bez upiększeń (w stylu "cinéma-vérité") u Formana

  • pojęcie kina autorskiego i elementy autobiograficzne w twórczości reżyserów (powtarzalność tematów, pewnych chwytów narracyjnych, kompozycyjnych, jak i ulubionych rekwizytów, które czasem stają się "znakiem rozpoznawczym" ich twórczości)

Kino niemieckie - Volker Schlöndorff i Rainer Werner Fassbinder

  • Manifest oberhauseński (1962) a początki "kina młodych" w Republice Federalnej Niemiec (ferment odnowy w kinie przed Oberhausen; Manifest - aura i skutki; instytucje pooberhauseńskie; nowe kino niemieckie po Oberhausen - style, poetyki, gatunki).

  • "Wielka czwórka" i kanon kina RFN (Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders, Werner Herzog).

  • Małżeństwo Marii Braun Fassbindera - kobieta z ruin otwiera okres zachodnioniemieckiego cudu (ideologia, ikonografia, estetyka); role Hanny Schygulli w filmach Fassbindera

  • Twórczość Volkera Schlöndorffa: od prekursora zachodnioniemieckiej fali do jej epigona; Blaszany bębenek - komercyjny wykwit kina "po Oberhausen".

Włoskie kino kontestacji - Marco Bellocchio i Bernardo Bertolucci

  • włoskie kino lat 60. (co po neorealizmie? kompleks wobec twórców lat 40. i 50. - próby dorównania i zanegowania; sytuacja polityczna Włoch w latach 60., cud gospodarczy, nowe koalicje, nowe konflikty; boom kinematograficzny - Gian Piero Brunetta - lata narzekań, ale i lata sukcesów - od Złotej Palmy dla Przygody (1960) do Oscara dla Śledztwa w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem (1970); nowe gatunki, nowe tematy).

  • narodziny kina kontestacji we Włoszech (bunt pojawiający się od początku dekady; losy festiwalu w Wenecji i jego wpływ na włoską kinematografię; konflikt pokoleń czy konflikt polityczny?)

  • Pięści w kieszeni w Wenecji - wstrząs, na który nie wszyscy byli przygotowani

  • rola zdjęć Vittorio Storaro i kreacji Jean Louisa Trintignanta w Konformiście

Brytyjskie kino społeczne - Ken Loach i Mike Leigh

  • brytyjskie kino społeczne jako odrębny, skonwencjonalizowany fenomen: rys historyczny (ruch dokumentalistów z GPO Unit (lata 30. i 40.): John Grierson, Humphrey Jennings, Harry Watt, Basil Wright; Free Cinema (lata 50.); Młodzi gniewni (przełom lat 50. i 60.); kino autorskie: Lindsay Anderson, Mike Leigh, Ken Loach, Bill Douglas; kino antythatcherowskie: Alan Clarke, Derek Jarman (lata 80.)

  • dominacja realizmu społecznego (polityczność, ideowość, lewicowość; estetyka - wpływ poetyki dokumentalizmu, estetyzacja surowej rzeczywistości - "poezja życia codziennego"; zaangażowanie społeczne: wspólnotowość, etos proletariatu, oddanie głosu społecznościom dotąd marginalizowanym)

  • odmienne estetyki wyrastające bądź nawiązujące do realizmu społecznego (surrealizm społecznyLindsay Anderson; przeestetyzowany realizm społeczny - Bill Douglas (My Childhood, 1972; My Ain Folk, 1973; My Way Home, 1978), Derek Jarman (Jubileusz, 1977; The Last of England, 1988), Danny Boyle (Trainspotting, 1996), Lynne Ramsay (Ratcatcher, 1999), Clio Barnard (The Arbor, 2010; The Selfish Giant, 2013)

  • Ken Loach i Mike Leigh - odmienność poetyk, podobieństwo ideowe

Kino hiszpańskie - Carlos Saura i Pedro Almodóvar

  • krótka historia kina hiszpańskiego (od filmu niemego, przez przełom dźwiękowy, kinematografię franksistowską i opozycyjne pokolenie hombres 66, po nowe kino okresu movidy)

  • Carlos Saura oraz Pedro Almodóvar w relacji do mistrza kina europejskiego rodem z Hiszpanii -Luisa Buñuela, wobec tradycji włoskiego neorealizmu oraz między modernizmem a postmodernizmem

  • Geraldine Chaplin jako postać łącząca najwybitniejszych przedstawicieli kina hiszpańskiego

  • Anna i wilki: symbolika filmu - matki terrorystki i jej trzech synów: militarysty, bigota i erotomana - odsyłająca do kastylijskiej legendy o wilkach i innych motywów hiszpańskiej kultury

  • Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?Almodóvara - film noszący znamiona kluczowej dla Hiszpanów tradycji włoskiego neorealizmu, utkany z cytatów z kina europejskiego i amerykańskiego

Mistrzowie kina amerykańskiego część I - Francis Ford Coppola i Robert Altman

  • autor filmowy w kinie hollywoodzkim lat 70, ścieżki kariery Coppoli i Altmana

  • przemiany producenckie i pojawienie się niewielkich wytwórni prowadzonych przez reżysera-producenta

  • koncepcja filmowego modernizmu w twórczości Francisa Forda Coppoli i Roberta Altmana

  • konteksty polityczne a Rozmowa Coppoli

  • motywy jungowskie i analiza ról płciowych w Trzech kobietach

Mistrzowie kina amerykańskiego część II - Martin Scorsese i Woody Allen

  • powody rozczarowań i frustracji społecznej w Ameryce lat 70. i reakcja kina na rzeczywistość

  • charakterystyczny typ bohatera Allenowskiego

  • różne typy kobiecości w filmach W. Allena

  •  Manhattan jako symfonia wielkomiejska, obraz Nowego Jorku w Taksówkarzu

  • okoliczności powstania Taksówkarza

  •  Taksówkarz a neo-noir i inne gatunki

Creative Control 
Benjamin Dickinson, USA 2015
Egzamin 
Cristian Mungiu, Rumunia, Francja, Belgia 2016
Fale 
Grzegorz Zariczny, Polska 2016
Gimme Danger 
Jim Jarmusch, USA 2016
Hiszpański temperament 
Emilio Martínez Lázaro, Hiszpania 2014
Lion. Droga do domu 
Garth Davis, Australia, Wielka Brytania, USA 2016
Nieznajoma dziewczyna 
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgia, Francja 2016
Nowy początek 
Denis Villeneuve, USA 2016
Służąca 
Park Chan-wook, Korea Południowa 2016
Sully 
Clint Eastwood, USA 2016
Szczęśliwa rocznica; Danton 
Europejskie Nagrody Filmowe 2016
The Rolling Stones Olé Olé Olé! 
Paul Dugdale, Wielka Brytania 2016
Vaiana. Skarb oceanu 
Ron Clements, John Musker, USA 2016
Zwierzęta nocy 
Tom Ford, USA 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.