Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne, wpisy i egzamin - sem. VII

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Kina Światowego odbędzie się we wtorek 2 lutego 2016 roku o godz. 17.00 w sali nr 9 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później we wtorek 9 lutego w godz. 17.00 - 18.00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne Akademia Filmowa - Historia Kina Światowego, semestr VII

Mistrzowie kina włoskiego - Pier Paolo Pasolini i Luchino Visconti

  • sylwetki twórcze Pier Paolo Pasoliniego i Luchino Viscontiego

  • problemy adaptacji opowiadania Tomasza Manna (Śmierć w Wenecji) i antropologicznej rekonstrukcji antycznego świata w Królu Edypie

  • Śmierć w Wenecji jako sugestywna postać melancholijnego ducha dekadencji, opiewana również w innych filmach Viscontiego (m. in. Zmierzch bogów)

  • Król Edyp jako oryginalna trawestacja śródziemnomorskiego mitu ujrzana w perspektywie autobiograficznej

Amerykańskie kino drogi - Bob Rafelson i Arthur Penn

  • problemy z definicją "kina drogi", motyw drogi w kinie, przykłady amerykańskiego "kina drogi"

  • filmowy dorobek Arthura Penna, reżyser jako klasyk kina kontestacji; pojęcie kontestacji w kinie

  • Mały wielki człowiek jako antywestern i kontrhistoria (konstrukcja bohatera, idylliczna wizja Indian, zepsuty świat białych etc.)

  • Pięć łatwych utworów jako konglomerat stylów; interpretacja psychologiczna i socjologiczna filmu

Amerykańskie kino kontestacji - Stanley Kubrick i Sam Peckinpah

  • upadek monopolistycznego systemu produkcyjnego i przemiany w strukturze amerykańskiego przemysłu filmowego (uwarunkowania ekonomiczne i spadek popularności filmów kinowych w Ameryce; następstwa Kodeksu Haysa)

  • wymiary kontrkultury w kinie amerykańskim: przyczyny buntu i środki jego obrazowania; nowy wymiar ekranowej przemocy

  • sylwetki twórcze Sama Peckinpaha i Stanleya Kubricka

  • środki stylistyczne oraz zaplecze ideologiczne w filmach Peckinpaha i Kubricka

Koniec Hollywood - Elia Kazan i Peter Bogdanovich

  • kryzys klasycznego trybu praktyki filmowej (kontekst gwałtownego rozwoju medium telewizyjnego; rozwój amerykańskiej klasy średniej i kryzys frekwencyjny)

  • model dystrybucji roadshow i kino wysokobudżetowe lat 50. i 60. jako próba odpowiedzi na kryzys

  • klęska dystrybucji roadshow i odkrycie widowni zakorzenionej w kulturze młodzieżowej drugiej połowy lat 60 (filmy muzyczne, filmy erotyczne, import filmów z Europy, demograficzne podłoże kultury młodzieżowej)

  • zmiany w trybie produkcji (filmy niskobudżetowe; innowacje technologiczne - transfokatory, długa ogniskowa etc.).

Kino rosyjskie: Małe tragedie i zwierciadło duszy - Ilia Awerbach i Andriej Tarkowski

  • Andriej Tarkowski - sylwetka i podstawowe założenia teorii i estetyki filmowej

  • Zwierciadło jako ilustracja tych założeń, a także swoista koncepcja filmowej biografii

  • Ilja Awerbach - przedstawiciel "szkoły leningradzkiej"

  • nurt kameralny, problematyka etyczna w kinie epoki breżniewowskiej

  • filmy Awerbacha (w tym Cudze listy) jako "dokument epoki"

Emigranci - Miloš Forman i Roman Polański

  • elementy biograficzne i estetyczne łączące twórców (generacja, korzenie kulturowe, międzynarodowy sukces - nagrody na ważnych festiwalach filmowych)

  • zagadnienie wykluczenia w filmach Lokator i Lot nad kukułczym gniazdem

  • temat lęku w twórczości Romana Polańskiego oraz "podglądanie" rzeczywistości społecznej i ukazywanie jej bez upiększeń (w stylu "cinéma-vérité") u Formana

  • pojęcie kina autorskiego i elementy autobiograficzne w twórczości reżyserów (powtarzalność tematów, pewnych chwytów narracyjnych, kompozycyjnych, jak i ulubionych rekwizytów, które czasem stają się "znakiem rozpoznawczym" ich twórczości)

Kino niemieckie - Volker Schlöndorff i Rainer Werner Fassbinder

  • Manifest oberhauseński (1962) a początki "kina młodych" w Republice Federalnej Niemiec (ferment odnowy w kinie przed Oberhausen; Manifest - aura i skutki; instytucje pooberhauseńskie; nowe kino niemieckie po Oberhausen - style, poetyki, gatunki).

  • "Wielka czwórka" i kanon kina RFN (Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders, Werner Herzog).

  • Małżeństwo Marii Braun Fassbindera - kobieta z ruin otwiera okres zachodnioniemieckiego cudu (ideologia, ikonografia, estetyka); role Hanny Schygulli w filmach Fassbindera

  • Twórczość Volkera Schlöndorffa: od prekursora zachodnioniemieckiej fali do jej epigona; Blaszany bębenek - komercyjny wykwit kina "po Oberhausen".

Włoskie kino kontestacji - Marco Bellocchio i Bernardo Bertolucci

  • włoskie kino lat 60. (co po neorealizmie? kompleks wobec twórców lat 40. i 50. - próby dorównania i zanegowania; sytuacja polityczna Włoch w latach 60., cud gospodarczy, nowe koalicje, nowe konflikty; boom kinematograficzny - Gian Piero Brunetta - lata narzekań, ale i lata sukcesów - od Złotej Palmy dla Przygody (1960) do Oscara dla Śledztwa w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem (1970); nowe gatunki, nowe tematy).

  • narodziny kina kontestacji we Włoszech (bunt pojawiający się od początku dekady; losy festiwalu w Wenecji i jego wpływ na włoską kinematografię; konflikt pokoleń czy konflikt polityczny?)

  • Pięści w kieszeni w Wenecji - wstrząs, na który nie wszyscy byli przygotowani

  • rola zdjęć Vittorio Storaro i kreacji Jean Louisa Trintignanta w Konformiście

Brytyjskie kino społeczne - Ken Loach i Mike Leigh

  • brytyjskie kino społeczne jako odrębny, skonwencjonalizowany fenomen: rys historyczny (ruch dokumentalistów z GPO Unit (lata 30. i 40.): John Grierson, Humphrey Jennings, Harry Watt, Basil Wright; Free Cinema (lata 50.); Młodzi gniewni (przełom lat 50. i 60.); kino autorskie: Lindsay Anderson, Mike Leigh, Ken Loach, Bill Douglas; kino antythatcherowskie: Alan Clarke, Derek Jarman (lata 80.)

  • dominacja realizmu społecznego (polityczność, ideowość, lewicowość; estetyka - wpływ poetyki dokumentalizmu, estetyzacja surowej rzeczywistości - "poezja życia codziennego"; zaangażowanie społeczne: wspólnotowość, etos proletariatu, oddanie głosu społecznościom dotąd marginalizowanym)

  • odmienne estetyki wyrastające bądź nawiązujące do realizmu społecznego (surrealizm społecznyLindsay Anderson; przeestetyzowany realizm społeczny - Bill Douglas (My Childhood, 1972; My Ain Folk, 1973; My Way Home, 1978), Derek Jarman (Jubileusz, 1977; The Last of England, 1988), Danny Boyle (Trainspotting, 1996), Lynne Ramsay (Ratcatcher, 1999), Clio Barnard (The Arbor, 2010; The Selfish Giant, 2013)

  • Ken Loach i Mike Leigh - odmienność poetyk, podobieństwo ideowe

Kino hiszpańskie - Carlos Saura i Pedro Almodóvar

  • krótka historia kina hiszpańskiego (od filmu niemego, przez przełom dźwiękowy, kinematografię franksistowską i opozycyjne pokolenie hombres 66, po nowe kino okresu movidy)

  • Carlos Saura oraz Pedro Almodóvar w relacji do mistrza kina europejskiego rodem z Hiszpanii -Luisa Buñuela, wobec tradycji włoskiego neorealizmu oraz między modernizmem a postmodernizmem

  • Geraldine Chaplin jako postać łącząca najwybitniejszych przedstawicieli kina hiszpańskiego

  • Anna i wilki: symbolika filmu - matki terrorystki i jej trzech synów: militarysty, bigota i erotomana - odsyłająca do kastylijskiej legendy o wilkach i innych motywów hiszpańskiej kultury

  • Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?Almodóvara - film noszący znamiona kluczowej dla Hiszpanów tradycji włoskiego neorealizmu, utkany z cytatów z kina europejskiego i amerykańskiego

Mistrzowie kina amerykańskiego część I - Francis Ford Coppola i Robert Altman

  • autor filmowy w kinie hollywoodzkim lat 70, ścieżki kariery Coppoli i Altmana

  • przemiany producenckie i pojawienie się niewielkich wytwórni prowadzonych przez reżysera-producenta

  • koncepcja filmowego modernizmu w twórczości Francisa Forda Coppoli i Roberta Altmana

  • konteksty polityczne a Rozmowa Coppoli

  • motywy jungowskie i analiza ról płciowych w Trzech kobietach

Mistrzowie kina amerykańskiego część II - Martin Scorsese i Woody Allen

  • powody rozczarowań i frustracji społecznej w Ameryce lat 70. i reakcja kina na rzeczywistość

  • charakterystyczny typ bohatera Allenowskiego

  • różne typy kobiecości w filmach W. Allena

  •  Manhattan jako symfonia wielkomiejska, obraz Nowego Jorku w Taksówkarzu

  • okoliczności powstania Taksówkarza

  •  Taksówkarz a neo-noir i inne gatunki

rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.