Akademie
 

Lot nad kukułczym gniazdem reż. Miloš FormanLot nad kukułczym gniazdem reż. Miloš Forman
Spis lektur – semestr VII i sylabus

Literatura podstawowa:

 

1. Ł. A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, Kraków 2007, rozdziały:

 

P. Kletowski, Stanley Kubrick - Orfeusz w fotogenicznym piekle, s. 37-62

Ł. A. Plesnar, Sam Peckinpah - "Zabić ich wszystkich!", s. 111-151

I. Kolasińska-Pasterczyk, Arthur Penn - odkłamywanie Ameryki, s. 185-209

R. Syska, Robert Altman - muszkieter, s. 213-242

E. Biskup, Francis Ford Coppola - kino rytuałów, s. 293-314

M. Oleszczyk, Peter Bogdanovich - bezdroża kinofilii, s. 317-346

K. Żyto, Martin Scorsese - pesymizm rozumu, optymizm woli, s. 393-421

M. Bobrowski, Woody Allen - obydwie strony ekranu, s. 451-479

 

2. E. Durys, K. Klejsa (red.), Kino amerykańskie. Twórcy, Kraków 2006, rozdziały:

 

A. Lewicki, Stanley Kubrick. Dychotomie i paradoksy, s. 101- 131

M. Talarczyk-Gubała, Woody Allen. Pochwała komedii, s. 175-201

S. Bobowski, Martin Scorsese. Między świętością a potępieniem, s. 203-246

 

3. M. Radkiewicz, Elia Kazan - na wschód od Hollywood, [w:] Ł. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 321-346

 

4. K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego, Łódź 1996, rozdziały:

 

D. Bugalski, Zakładnicy wieczności. O filmach Andrieja Tarkowskiego, s. 189-201

A. Helman, Palimpsesty Luchina Viscontiego, s. 205-225

 

5. G. Stachówna, J. Wojnicka (red.) Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003, rozdziały:

 

G. Stachówna, Pedro Almodóvar - Ciało, płeć, pożądanie i inne wartości naszego życia, s. 9-22

R. Syska, Rainer Werner Fassbinder - Rewolucja, która nadeszła, s. 59-78

A. Helman, Carlos Saura - We władzy dyspozytywu, s. 175-191

 

6. A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Kraków 2005, rozdziały:

 

A. Pierchała, Bernardo Bertolucci - Podróże, s. 73-88

M. Ostrowska-Chmura, Mike Leigh - Sceny z życia rodzinnego, s. 149-165

P. Skrzypczak, Volker Schlöndorff - Adaptator dobrej literatury, s. 195-225

A. Piotrowska, Wim Wenders - Uczynić widocznym, s. 277-310

 

7. A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego V, Kraków 2009, rozdziały:

 

M. Oleszczyk, Ken Loach - Wiedz, co popierasz, s. 103-122

A. Helman, Luchino Visconti - Palimpsesty, s. 277-296

 

Lektura uzupełniająca:

 

A. Helman, Urok zmierzchu. Filmy Luchino Viscontiego, Gdańsk 2001

J. Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego, Kraków 2001

M. Grabowska (red.), Luchino Visconti, Warszawa 2006

"Film na Świecie" 1977, nr 3-4 (233-234) - Luchino Visconti.

A. Pitrus (red.), Pasolini: Tak pięknie jest śnić, Kraków 2002

P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa, Warszawa 2013

J. Kossak, Kino Pasoliniego, Warszawa 1976

M. Raczewa, Arthur Penn: publicysta czy poeta (w:) "Kino" 1972 nr 6 (78), s. 41-47

"Film na Świecie" 1979, nr 1-2 (245-246), s. 101-135 - wywiad z A. Pennem

"Film na Świecie" 1979, nr 1-2 (245-246), s. 67-100 - blok materiałów o filmach B. Rafelsona

D. Laderman, Exploring the road movie, Austin 2002

S. Prince, Savage Cinema. Sam Peckinpah and the Rise of Ultraviolent Movies, Austin 1998

K. Kozłowski, Stanley Kubrick, Warszawa 2013

K. Klejsa, Byłem wyleczony jak trza... O mechanicznej pomarańczy, "Kwartalnik filmowy" 2000, nr 31-32, s. 297-322

S. Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego, Warszawa 2012

A. Tarkowski, Dzienniki, tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1998

M. Forman, J. Novak, Moje dwa światy. Miloš Forman. Wspomnienia, Katowice 1996

J. Uszyński: Męczennicy wolności, "Kwartalnik filmowy" 1995-1996, nr 12-13 (72-73), s. 219-230

R. Polański, Roman, tłum. K. i P. Szymanowscy, Warszawa 1989

G. Stachówna, Roman Polański i jego filmy, Łódź - Warszawa, 1994

M. Jankun-Dopartowa, Labirynt Polańskiego, Kraków 2000

Stachówna, Polański od A do Z, Kraków 2002

T. Elsaesser, Rainer Werner Fassbinder, Berlin 2012

E. Mazierska, Słoneczne kino Pedra Almodóvara, Gdańsk 2007

A. Helman, Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury, Kraków 2005

R. Syska, Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana, Kraków 2008

L. Eric, Woody Allen. Rozmowy, Poznań 2012

 

SYLABUS do pobrania

Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Elle 
Paul Verhoeven, Francja, Niemcy, Belgia 2016
Jackie 
Pablo Larraín, Chile, Francja, USA 2016
La La Land 
Damien Chazelle, USA 2016
Manchester by the Sea 
Kenneth Lonergan, USA 2016
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Moonlight 
Barry Jenkins, USA 2016
Nauczycielka 
Jan Hřebejk, Słowacja, Czechy 2016
Ostatnie tango 
German Kral, Niemcy, Argentyna 2015
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Powidoki 
Andrzej Wajda, Polska 2016
Sing 
Christophe Lourdelet, Garth Jennings, USA, Wielka Brytania 2016
Szwedzka teoria miłości 
Erik Gandini, Szwecja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
To tylko koniec świata 
Xavier Dolan, Kanada, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.