Akademie
 

Lot nad kukułczym gniazdem reż. Miloš FormanLot nad kukułczym gniazdem reż. Miloš Forman
Spis lektur – semestr VII i sylabus

Literatura podstawowa:

 

1. Ł. A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, Kraków 2007, rozdziały:

 

P. Kletowski, Stanley Kubrick - Orfeusz w fotogenicznym piekle, s. 37-62

Ł. A. Plesnar, Sam Peckinpah - "Zabić ich wszystkich!", s. 111-151

I. Kolasińska-Pasterczyk, Arthur Penn - odkłamywanie Ameryki, s. 185-209

R. Syska, Robert Altman - muszkieter, s. 213-242

E. Biskup, Francis Ford Coppola - kino rytuałów, s. 293-314

M. Oleszczyk, Peter Bogdanovich - bezdroża kinofilii, s. 317-346

K. Żyto, Martin Scorsese - pesymizm rozumu, optymizm woli, s. 393-421

M. Bobrowski, Woody Allen - obydwie strony ekranu, s. 451-479

 

2. E. Durys, K. Klejsa (red.), Kino amerykańskie. Twórcy, Kraków 2006, rozdziały:

 

A. Lewicki, Stanley Kubrick. Dychotomie i paradoksy, s. 101- 131

M. Talarczyk-Gubała, Woody Allen. Pochwała komedii, s. 175-201

S. Bobowski, Martin Scorsese. Między świętością a potępieniem, s. 203-246

 

3. M. Radkiewicz, Elia Kazan - na wschód od Hollywood, [w:] Ł. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 321-346

 

4. K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego, Łódź 1996, rozdziały:

 

D. Bugalski, Zakładnicy wieczności. O filmach Andrieja Tarkowskiego, s. 189-201

A. Helman, Palimpsesty Luchina Viscontiego, s. 205-225

 

5. G. Stachówna, J. Wojnicka (red.) Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003, rozdziały:

 

G. Stachówna, Pedro Almodóvar - Ciało, płeć, pożądanie i inne wartości naszego życia, s. 9-22

R. Syska, Rainer Werner Fassbinder - Rewolucja, która nadeszła, s. 59-78

A. Helman, Carlos Saura - We władzy dyspozytywu, s. 175-191

 

6. A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Kraków 2005, rozdziały:

 

A. Pierchała, Bernardo Bertolucci - Podróże, s. 73-88

M. Ostrowska-Chmura, Mike Leigh - Sceny z życia rodzinnego, s. 149-165

P. Skrzypczak, Volker Schlöndorff - Adaptator dobrej literatury, s. 195-225

A. Piotrowska, Wim Wenders - Uczynić widocznym, s. 277-310

 

7. A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego V, Kraków 2009, rozdziały:

 

M. Oleszczyk, Ken Loach - Wiedz, co popierasz, s. 103-122

A. Helman, Luchino Visconti - Palimpsesty, s. 277-296

 

Lektura uzupełniająca:

 

A. Helman, Urok zmierzchu. Filmy Luchino Viscontiego, Gdańsk 2001

J. Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego, Kraków 2001

M. Grabowska (red.), Luchino Visconti, Warszawa 2006

"Film na Świecie" 1977, nr 3-4 (233-234) - Luchino Visconti.

A. Pitrus (red.), Pasolini: Tak pięknie jest śnić, Kraków 2002

P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa, Warszawa 2013

J. Kossak, Kino Pasoliniego, Warszawa 1976

M. Raczewa, Arthur Penn: publicysta czy poeta (w:) "Kino" 1972 nr 6 (78), s. 41-47

"Film na Świecie" 1979, nr 1-2 (245-246), s. 101-135 - wywiad z A. Pennem

"Film na Świecie" 1979, nr 1-2 (245-246), s. 67-100 - blok materiałów o filmach B. Rafelsona

D. Laderman, Exploring the road movie, Austin 2002

S. Prince, Savage Cinema. Sam Peckinpah and the Rise of Ultraviolent Movies, Austin 1998

K. Kozłowski, Stanley Kubrick, Warszawa 2013

K. Klejsa, Byłem wyleczony jak trza... O mechanicznej pomarańczy, "Kwartalnik filmowy" 2000, nr 31-32, s. 297-322

S. Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego, Warszawa 2012

A. Tarkowski, Dzienniki, tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1998

M. Forman, J. Novak, Moje dwa światy. Miloš Forman. Wspomnienia, Katowice 1996

J. Uszyński: Męczennicy wolności, "Kwartalnik filmowy" 1995-1996, nr 12-13 (72-73), s. 219-230

R. Polański, Roman, tłum. K. i P. Szymanowscy, Warszawa 1989

G. Stachówna, Roman Polański i jego filmy, Łódź - Warszawa, 1994

M. Jankun-Dopartowa, Labirynt Polańskiego, Kraków 2000

Stachówna, Polański od A do Z, Kraków 2002

T. Elsaesser, Rainer Werner Fassbinder, Berlin 2012

E. Mazierska, Słoneczne kino Pedra Almodóvara, Gdańsk 2007

A. Helman, Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury, Kraków 2005

R. Syska, Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana, Kraków 2008

L. Eric, Woody Allen. Rozmowy, Poznań 2012

 

SYLABUS do pobrania

120 uderzeń serca 
Robin Campillo, Francja 2017
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Cézanne. Portrety życia 
Wystawy na ekranie 2017/2018
Ella i John 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2017
Films for Food: Mrówki na krewetce 
Films for Food
Maurice Dekkers, Holandia 2015
Kaczki z gęsiej paczki 
Christopher Jenkins, Chiny, USA 2018
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
Made in Italy 
Luciano Ligabue, Włochy 2018
Nasze najlepsze wesele 
Olivier Nakache, Éric Toledano, Francja, Kanada, Belgia 2018
Nie jestem czarownicą 
Rungano Nyoni, Wielka Brytania, Francja 2017
Nigdy cię tu nie było 
Lynne Ramsay, Wielka Brytania, Francja, USA 2017
Piotruś Królik 
Will Gluck, Australia, USA, Wielka Brytania 2018
Po latach 
Annarita Zambrano, Francja 2017
Prawdziwa historia 
Roman Polański, Francja, Polska, Belgia 2017
Superagentka 
Karla von Bengtson, Dania 2017
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri (seans dla szkoły) 
Martin McDonagh, USA, Wielka Brytania 2017
Tully 
Jason Reitman, USA 2018
Wieża. Jasny dzień 
Jagoda Szelc, Polska 2017
Wiosna Filmów: Fokstrot 
Wiosna Filmów 2018
Samuel Maoz, Izrael, Niemcy, Francja 2017
Wyspa psów 
Wes Anderson, Niemcy, USA 2018
Zimowi bracia 
Hlynur Pálmason, Dania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.