Akademie
 

Lot nad kukułczym gniazdem reż. Miloš FormanLot nad kukułczym gniazdem reż. Miloš Forman
Spis lektur – semestr VII i sylabus

Literatura podstawowa:

 

1. Ł. A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, Kraków 2007, rozdziały:

 

P. Kletowski, Stanley Kubrick - Orfeusz w fotogenicznym piekle, s. 37-62

Ł. A. Plesnar, Sam Peckinpah - "Zabić ich wszystkich!", s. 111-151

I. Kolasińska-Pasterczyk, Arthur Penn - odkłamywanie Ameryki, s. 185-209

R. Syska, Robert Altman - muszkieter, s. 213-242

E. Biskup, Francis Ford Coppola - kino rytuałów, s. 293-314

M. Oleszczyk, Peter Bogdanovich - bezdroża kinofilii, s. 317-346

K. Żyto, Martin Scorsese - pesymizm rozumu, optymizm woli, s. 393-421

M. Bobrowski, Woody Allen - obydwie strony ekranu, s. 451-479

 

2. E. Durys, K. Klejsa (red.), Kino amerykańskie. Twórcy, Kraków 2006, rozdziały:

 

A. Lewicki, Stanley Kubrick. Dychotomie i paradoksy, s. 101- 131

M. Talarczyk-Gubała, Woody Allen. Pochwała komedii, s. 175-201

S. Bobowski, Martin Scorsese. Między świętością a potępieniem, s. 203-246

 

3. M. Radkiewicz, Elia Kazan - na wschód od Hollywood, [w:] Ł. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 321-346

 

4. K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego, Łódź 1996, rozdziały:

 

D. Bugalski, Zakładnicy wieczności. O filmach Andrieja Tarkowskiego, s. 189-201

A. Helman, Palimpsesty Luchina Viscontiego, s. 205-225

 

5. G. Stachówna, J. Wojnicka (red.) Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003, rozdziały:

 

G. Stachówna, Pedro Almodóvar - Ciało, płeć, pożądanie i inne wartości naszego życia, s. 9-22

R. Syska, Rainer Werner Fassbinder - Rewolucja, która nadeszła, s. 59-78

A. Helman, Carlos Saura - We władzy dyspozytywu, s. 175-191

 

6. A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Kraków 2005, rozdziały:

 

A. Pierchała, Bernardo Bertolucci - Podróże, s. 73-88

M. Ostrowska-Chmura, Mike Leigh - Sceny z życia rodzinnego, s. 149-165

P. Skrzypczak, Volker Schlöndorff - Adaptator dobrej literatury, s. 195-225

A. Piotrowska, Wim Wenders - Uczynić widocznym, s. 277-310

 

7. A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego V, Kraków 2009, rozdziały:

 

M. Oleszczyk, Ken Loach - Wiedz, co popierasz, s. 103-122

A. Helman, Luchino Visconti - Palimpsesty, s. 277-296

 

Lektura uzupełniająca:

 

A. Helman, Urok zmierzchu. Filmy Luchino Viscontiego, Gdańsk 2001

J. Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego, Kraków 2001

M. Grabowska (red.), Luchino Visconti, Warszawa 2006

"Film na Świecie" 1977, nr 3-4 (233-234) - Luchino Visconti.

A. Pitrus (red.), Pasolini: Tak pięknie jest śnić, Kraków 2002

P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa, Warszawa 2013

J. Kossak, Kino Pasoliniego, Warszawa 1976

M. Raczewa, Arthur Penn: publicysta czy poeta (w:) "Kino" 1972 nr 6 (78), s. 41-47

"Film na Świecie" 1979, nr 1-2 (245-246), s. 101-135 - wywiad z A. Pennem

"Film na Świecie" 1979, nr 1-2 (245-246), s. 67-100 - blok materiałów o filmach B. Rafelsona

D. Laderman, Exploring the road movie, Austin 2002

S. Prince, Savage Cinema. Sam Peckinpah and the Rise of Ultraviolent Movies, Austin 1998

K. Kozłowski, Stanley Kubrick, Warszawa 2013

K. Klejsa, Byłem wyleczony jak trza... O mechanicznej pomarańczy, "Kwartalnik filmowy" 2000, nr 31-32, s. 297-322

S. Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego, Warszawa 2012

A. Tarkowski, Dzienniki, tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1998

M. Forman, J. Novak, Moje dwa światy. Miloš Forman. Wspomnienia, Katowice 1996

J. Uszyński: Męczennicy wolności, "Kwartalnik filmowy" 1995-1996, nr 12-13 (72-73), s. 219-230

R. Polański, Roman, tłum. K. i P. Szymanowscy, Warszawa 1989

G. Stachówna, Roman Polański i jego filmy, Łódź - Warszawa, 1994

M. Jankun-Dopartowa, Labirynt Polańskiego, Kraków 2000

Stachówna, Polański od A do Z, Kraków 2002

T. Elsaesser, Rainer Werner Fassbinder, Berlin 2012

E. Mazierska, Słoneczne kino Pedra Almodóvara, Gdańsk 2007

A. Helman, Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury, Kraków 2005

R. Syska, Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana, Kraków 2008

L. Eric, Woody Allen. Rozmowy, Poznań 2012

 

SYLABUS do pobrania

Baby Driver 
Edgar Wright | obsada: | USA, 2017, 113’, Wielka Brytania,USA 2017
Czerwony żółw 
Michaël Dudok de Wit, Francja, Belgia 2016
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Król Artur: Legenda miecza 
Guy Ritchie, Wielka Brytania, Australia, USA 2017
Olli Mäki. Najszczęśliwszy dzień jego życia 
Juho Kuosmanen, Finlandia, Szwecja, Niemcy 2016
Sieranevada 
Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 2016
To przychodzi po zmroku 
Trey Edward Schults, USA 2017
Volta 
Juliusz Machulski, Polska 2017
21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Aquarius 
Kleber Mendonça Filho, Brazylia 2016
Gru, Dru i Minionki 
Kyle Balda, Pierre Coffin, USA 2017
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Kedi - sekretne życie kotów 
Ceyda Torun, Turcja, USA 2017
Lady M. 
William Oldroyd, Wielka Brytania 2016
Mężczyzna imieniem Ove 
Hannes Holm, Szwecja 2015
Nazywam się Cukinia (dubbing) 
Claude Barras, Szwajcaria, Francja 2016
Rock Dog. Pies ma głos! 
Ash Brannon, USA, Chiny 2016
W starym dobrym stylu 
Zach Braff, USA 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.