repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Rejs reż. Marek Piwowski

Zagadnienia egzaminacyjne, egzamin i wpisy – semestr II

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 17 czerwca 2015r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu nie będzie już możliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później w środę 24 czerwca w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Polskiego Filmu we Wrocławiu - semestr II

"Matka Joanna od Aniołów"Jerzego Kawalerowicza

  • wyjątkowa pozycja Kawalerowicza w polskiej kinematografii

  • międzynarodowy sukces filmu

  • strategie adaptacyjne i estetyczne "Matki Joanny od Aniołów"

  • czytelna alegoryczność stylu

Polemika z etosem bohaterskim: "Zezowate szczęście", "Nikt nie woła", "Jak być kochaną"

  • pamięć wojny w wymienionych filmach

  • rewizja mitów narodowych

  • Jan Piszczyk jako antybohater?

  • narracja w "Zezowatym szczęściu"

  • filmowi "następcy" "Zezowatego szczęścia"

  • Wiktor Rawicz a inne role Zygmunta Cybulskiego w kinie lat 60.

  • rola Barbary Krafftówny w filmie Hasa

  • zdjęcia Jerzego Wójcika w filmie Kutza

Inne spojrzenie: wojna oczami dziecka i SS-manki: "Świadectwo urodzenia" i "Pasażerka"

  • rozwiązanie dramaturgiczne filmów

  • problematyka i poetyka

  • twórczość Stanisława Różewicza

  • "Pasażerka" - nieukończone arcydzieło Munka

"Rękopis znaleziony w Saragossie"

  • Jan Potocki - mason, podróżnik, naukowiec, pisarz

  • twórcza zdrada w filmach Wojciecha Jerzego Hasa

  • narracja w "Rękopisie"; konstrukcja czasu i przestrzeni

  • warstwa wizualna filmu - zdjęcia, plenery, kostiumy

"Nóż w wodzie" Romana Polańskiego i "Salto" Tadeusza Konwickiego jako formalny i ideowy dialog z Polską Szkołą Filmową

  • historyczny kontekst powstania filmów

  • "nowofalowość" "Noża w wodzie"

  • praca operatorska Jerzego Lipmana w filmie Polańskiego

  • muzyka w "Nożu w wodzie"

  • "chocholi taniec historii" w "Salcie"

  • autotematyzm filmu Konwickiego

  • trzy wizje artysty: Blumenfeld, Poeta, Kowalski-Malinowski

Nowa formuła widowiska historycznego: "Faraon" Jerzego Kawalerowicza

  • kontekst powstania "Faraona"

  • intencje polityczne filmu

  • kształt plastyczny

  • zdjęcia Jerzego Wójcika

Nowatorstwo wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego: "Rysopis" i "Bariera"

  • autorska twórczość Jerzego Skolimowskiego

  • "Rysopis" i "Bariera" - konteksty i inspiracje

  • bohater wczesnych filmów Skolinowskiego

  • poetyka "Rysopisu" i "Bariery"

Outsider jako bohater filmowy lat 60-tych: "Żywot Mateusza" i "Słońce wschodzi raz na dzień"

  • odmienność filmów na tle ówczesnej produkcji

  • rewizja tradycyjnych konwencji

  • walory wizualne i muzyczne filmów

  • dwie role Franciszka Pieczki

Wątki filozoficzne i egzystencjalne w twórczości Krzysztofa Zanussiego: "Struktura kryształu" i "Iluminacja"

  • inspiracje tematyczne i stylistyczne w filmach Zanussiego

  • "Struktura kryształu" i "Iluminacja" jako dwie tradycje Nowej Fali

  • konfrontacja/ekspozycja postaw w "Strukturze kryształu"

  • "Struktura kryształu": w stronę interpretacji religijnej

  • forma bez precedensu w "Iluminacji": hybryda rodzajowo gatunkowa

  • "Iluminacja" jako film o poszukiwaczu prawdy absolutnej

Fenomen "kina kultowego": "Rejs"

  • kulisy powstania filmu

  • "Rejs" jako satyra i metafora

  • "Rejs" na tle tradycji polskiej komedii filmowej

Komedia Stanisława Barei

  • satyra wg Barei

  • potyczki Barei z cenzurą

  • Polska według Barei

  • komedia moralnego niepokoju

Wajdowskie adaptacje Iwaszkiewicza: "Brzezina" i "Panny z Wilka"

  • współpraca z Jarosławem Iwaszkiewiczem

  • inspiracje malarstwem Malczewskiego

  • koncepcja "kina Stanisława" i "kina Bolesława" autorstwa B. Żurawieckiego

  • Eros i Thanatos w "Pannach z Wilka"

Śląsk Kazimierza Kutza: "Sól ziemi czarnej" i "Perła w koronie"

  • dylogia Kazimierza Kutza w kontekście tradycji polskiego kina i twórczości reżysera

  • historia Górnego Śląska w kinie Kutza: tradycja rodzinna; pamiętniki świadków epoki; monografia Jana Ludygi-Laskowskiego (1925)

  • estetyka śląskich filmów Kutza - mitologia regionu w wyrafinowanej szacie artystycznej (ludyczny kreacjonizm)

  • plebejskość i romantyzm "Soli ziemi czarnej", opowieści o drugim powstaniu śląskim (1920)

  • "Perła w koronie": historia rodzinna z politycznym tłem

  • "Kino śląskie" Kazimierza Kutza - fenomen z kontynuacją

"Niekochana" Nasfetera i "Trzeba zabić tę miłość" Morgensterna

  • sylwetki twórcze Janusza Nasfetera i Janusza Morgensterna

  • diagnoza społeczna Polski w przededniu II wojny światowej i na początku dekady Gierka

  • miłość w teatrze życia codziennego

  • wpływy Nowej Fali i kina kontrkultury w "Trzeba zabić tę miłość"

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!